חזרה לעמוד הקודם

תוציא כבר את הראש מהמסך!

סנאפצ'אט, אינסטגרם, פייסבוק, נטפליקס, ספוטיפיי- בני הנוער מבלים מול המסך המון. סקר אמריקאי חדש בודק כמה ובמה וגם- האם זה עושה אותם מאושרים יותר?

"קוראים לי אלחנדרה ואני בת 13. על בסיס יומי אני קמה ובודקת קודם כל מה קורה בסמארטפון שלי- באינסטגרם, סנאפצ'אט, קיק, טוויטר, טמבלר, ויין… כשאני חוזרת מבית הספר, אני כנראה אצפה במשהו בנטפליקס, אאזין לפנדורה, ספוטיפיי… אשחק ב-XBOX שלי…"

כך מתארת המתבגרת האמריקאית בסרטון של קרן Common Sense, את שגרת יומה. במחקר שערכה הקרן נמצא שהמתבגר האמריקאי צורך בממוצע 9 שעות בידור במדיה מידי יום (לא כולל שיעורים ולמידה מקוונת). יותר מ- 26% מהמתבגרים צורכים אפילו יותר מ-8 שעות מדיה ביום.

המחקר שהוזמן מטעם קרן Common Sense האמריקאית, הפועלת ליצירת מודעות וצריכה של תכנים איכותיים בקרב ילדים ונוער, נערך בקרב 2,658 בני נוער וילדים שנדגמו בדגימה הסתברותית מרחבי ארה"ב.

מחקר Common Sense

השימוש במדיה לצריכה של תכנים טלוויזיוניים ותכני וידאו דומיננטית מאוד בקרב כל סוגי המשתמשים שאובחנו במחקר (צופים כבדים, משתמשים כבדים ברשתות החברתיות, גיימרים ועוד). בקרב בני הנוער (13-18), מי שאובחן כצופה כבד צבר בממוצע יותר שעות מדיה מסוגי המשתמשים האחרים: 16.5 שעות לעומת 9.5  שעות בפרופיל משתמש כבד במדיה חברתית או 9 שעות בפרופיל הגיימר. מתוך סך שעות המדיה של הצופה הכבד, 6.5 שעות ביום מוקדשות לצפייה בתכני וידאו/טלוויזיה. מתוך סך שעות המדיה של פרופיל הגולש החברתי, יותר משלוש שעות ביום מוקדשות למדיה חברתית.

בקרב הילדים (8-12), מספר שעות המדיה ליום יורד מעט, והפרופיל שחשוף ליותר זמן מסך הוא זה של המשתמש החברתי – 10 שעות ביום. זאת לעומת 8 שעות ביום בפרופיל הגיימר או 7 שעות ביום בפרופיל הצופים הכבדים.

רוב הזמן של בני הנוער והילדים מוקדש לצריכה פאסיבית של מדיה:  רק 3% מהנחקרים העידו על עצמם כי הם יוצרים מדיה ברשת (וידאו, מוזיקה או אמנות דיגיטלית), 25% העידו כי הם מקיימים אינטראקציה תקשורתית כמו צ'אט או התקשרות במדיה החברתית, ו- 26% העידו כי הן עוסקים באינטראקציות מסוג אחר כמו משחקי מחשב, או גלישה בדפדפן.

בהשוואה לאמריקאים, בני הנוער הישראלים צורכים הרבה פחות מדיה ברשת, 3.4 שעות גלישה בממוצע ביום. (על פי הנתונים המובאים בדוח התקשורת השנתי 2015). לפי דו"ח בזק 42% מההורים לא מגבילים בכלל את זמן המסך של ילדיהם. גם בישראל בני הנוער צופים בתכנים טלוויזיוניים ברשת- בעיקר במחשב 60%, וגם במובייל- 12%.

האם הצריכה הגוברת של שעות מדיה ביום משפיעה על איכות החיים של המתבגר האמריקאי? לפי הדוח של Common Sense, כן, במידה מסוימת.
בסקר נבחנו גם הזמן והתדירות של הפעילות הגופנית בקרב בני הנוער. בין בני הנוער שצורכים מעט זמן מסך נמצא אחוז גדול יותר של מתבגרים שעוסקים בפעילות גופנית – 78%, לעומת משתמשים כבדים- 60%. עם זאת בקרב מי שעוסק כבר בפעילות גופנית, לא נמצא הבדל גדול בזמן המוקדש לכך בין המשתמשים הכבדים לקלים- 1:42 שעות ליום בממוצע בקרב משתמשים קלים לעומת 1:33 שעות בממוצע למשתמש כבד.

גם אושר וחוסן נפשי נבחנו בסקר בעזרת שאלות כמו "האם אתה מרגיש שיש לך הרבה חברים?" או האם בשנה האחרונה היית שמח בבית הספר?". נמצא שמתבגרים שמבלים פחות זמן מסך גם מאושרים יותר, כאשר שעתיים וחצי של צריכה ממוצעת ביום מבדילה בין מי שזכה לציון נמוך במדד האושר למי שזכה לציון גבוה.