חזרה לעמוד הקודם

סקר הגולש הישראלי 2017

הורדה או צפיה בנתונים:

בסקר שנערך ע"י איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר), זו השנה השנייה ברציפות עולה, כי אחוזי השימוש ממשיכים להיות גבוהים – 90% מהישראלים משתמשים באינטרנט לפי הסקר הנוכחי לעומת 89% בשנה שעברה. במקביל: עלייה משמעותית בחשש מפגיעה בפרטיות ברשת, ורצון ללמוד על הנושא – אך גם קושי לשנות הרגלים. קראו בהרחבה.

אחוזי שימוש  – ומכשירים

90 אחוז מהישראלים גולשים באינטרנט, בין אם במחשב, בטלפון הסלולרי או בטאבלט; 14 אחוז מהם גולשים רק במכשירים ניידים (סלולר וטאבלט) ואילו 11 אחוזים רק במחשב שולחני – כך עולה מהסקר המקיף לשנת 2017 של איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר).

אחוזי שימוש – וחסמים

מהסקר, שנערך זו השנה השנייה ברציפות, עולה כי 8.5 אחוזים מקרב הנשאלים בחברה היהודית אינם משתמשים באינטרנט. 61 אחוז מהם תולים זאת בסיבות דתיות (עלייה לעומת 47 אחוז אשתקד) 21 אחוז – מכיוון שהאינטרנט לא מעניין אותם. רק 4.3 אחוזים מהנשאלים בחברה היהודית מסבירים שהם אינם גולשים באינטרנט משום שאינם יודעים להפעיל מחשב או להתחבר לרשת. לעומת זאת, בחברה הערבית, 15.2 אחוז השיבו שאינם משתמשים באינטרנט. מתוכם- 37.4 אחוז הסבירו שהם אינם שולטים במיומנויות מחשב; 41.1 אחוז – מכיוון שהאינטרנט לא מעניין אותם; ורק 4 אחוזים מסיבות דתיות.

הרגלי שימוש

שמירה על פרטיות

האם הנך חושש מפגיעה בפרטיות המידע שיש אודותיך ברשת ובמערכות מחשוב

התנהלות והגנה עצמית

במקביל לשימוש הרחב שעושים הישראלים באינטרנט, ניכרת גם עלייה בחשש לפגיעה בפרטיות – מ-36 אחוז בסקר אשתקד ל-53 אחוז בסקר השנה – עלייה של כ-50%. אולם לצד התגברות החשש, הציבור אינו ממהר לשנות הרגלים ולהגן על עצמו ברשת. רק 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה אינם מאשרים חברות של אנשים שאינם מכירים ברשתות החברתיות; רק 20 אחוז מכלל האוכלוסייה נמנעים מהעלאת תמונות או תכנים שנראים להם אישיים מדי; ורק 22 אחוז אינם מעלים לרשת תמונות חושפניות שלהם או של בני משפחתם. עוד עולה מהסקר כי 43 אחוז מהציבור היו רוצים ללמוד טיפים לשמירה על פרטיות ובטיחות במחשב ובסלולר.

עליית בחשש מפגיעה בפרטיות ברשת

עליית בחשש מפגיעה בפרטיות ברשת

צריכת חדשות

עוד מצא הסקר כי 75 אחוז מכלל הציבור קורא חדשות באינטרנט – ירידה של 4 אחוזים לעומת נתוני הסקר אשתקד. 51 אחוז מכלל האוכלוסייה קוראים את החדשות באתרי חדשות כלליים: ,ynet, walla, Mako הארץ, חדשות ערוץ 2, מעריב; 3 אחוזים קוראים חדשות בעיקר באתרים הכלכליים ו-3 אחוזים באתרי ספורט; 7 אחוזים מכלל הציבור צורך חדשות בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות.

סוגי פגיעות שכיחים

סייבר, כופר ופגיעה ברשת. מה פגע בישראלים ברשת ב-2017?

סייבר, כופר ופגיעה ברשת. מה פגע בישראלים ברשת ב-2017?

האיגוד, המקים בימים אלה מוקד סיוע לאזרחים להתמודדות עם סיכוני סייבר שונים, בדק גם מה שיעור הגולשים באוכלוסייה שחוו פגיעה שהוגדרה על ידם כפגיעת סייבר. בסקר התברר כי 13 אחוז מכלל הציבור בישראל חוו פגיעות סייבר. עוד 7.5 אחוזים לא חוו פגיעה בעצמם – אך מכירים קרובים ומכרים שנפגעו.

מתוך אלו שציינו כי נפגעו או מכירים כאלו שנפגעו, אלו סוגי הפגיעות המרכזיות שצוינו: 27 אחוז ציינו שנדבקו מווירוס במחשב; ל-17 אחוז נגנבו פרטי כרטיס האשראי; 21 אחוז חוו פגיעה בפרטיות ברשת; 9 אחוזים התמודדו עם דרישת כופרה והצפנת דיסק ו-8 אחוזים נפגעו מבריונות ושיימינג ברשת.

אינטרנט בחברה הערבית בישראל

הפערים הדיגיטליים בין החברה היהודית לחברה הערבית מצטמצמים בהשוואה לממצאי סקר דומה שנערך ב-2016.

כך לדוגמה, 91.5% מהנשאלים בציבור היהודי ו-84.8% מהנשאלים בציבור הערבי גולשים ברשת, לעומת 89% ו-78% בהתאמה בסקר שנערך ב-2016. 61% מהנשאלים בציבור היהודי ו-73% מהנשאלים בציבור הערבי גולשים ברשתות חברתיות, לעומת 60% ו-62% בהתאמה בסקר אשתקד. 43% מהנשאלים בציבור הערבי ציינו בסקר כי הם משתמשים בפייסבוק כמה פעמים ביום – לעומת 21% מהנשאלים בציבור היהודי.

צמצום הפערים בקרב הציבור הערבי ניכר גם בשימושים אחרים בחיבור לאינטרנט. 60% מהנשאלים בציבור הערבי אמרו שהם שולחים דואר אלקטרוני, לעומת 50% בסקר הקודם; 45% מהנשאלים בציבור הערבי מורידים תוכנות למחשב לעומת 37% בשנה שעברה. עוד מלמד הסקר, כי הנושאים בהם חשוב למגזר הערבי לרכוש ידע נוסף הנם שמירה על פרטיות ובטיחות ברשת (73% מהנשאלים) ולימוד של תכנות ובניית אתרים. (45%)

בנוסף, חלה עלייה חדה גם במילוי טפסים מקוונים וקיצור תורים, ביצוע תשלומים ברשת וקניות באינטרנט בקרב הציבור הערבי. 34% מהנשאלים בציבור הערבי ביצעו תשלומים ברשת, לעומת 26% בשנה שעברה; 31% מהנשאלים בציבור הערבי ביצעו פעולות ומילאו טפסים באתרים לעומת 16% בשנה שעברה (עליה של כמעט 100%); ו-38% מהנשאלים בציבור הערבי ערכו קניות באינטרנט לעומת 29% בשנה שעברה.

מעניין לראות שבעיני שני המגזרים, גם הערבי וגם היהודי – קיימת הסכמה כי אוכלוסיה שחשוב ביותר לתת לה הדרכה בנושאי הרשת השונים היא אוכלוסיית הצעירים (עד גיל 18). גם הנושאים שהוגדרו כמטרידים ביותר באינטרנט היו משותפים לשני המגזרים: הפגיעה בפרטיות, והסיכונים הקיימים ברשת עבור הילדים.

הסקר נערך על ידי מכון המחקר סטאטנט בקרב 813 משיבים (612 מהחברה היהודית ו-201 מהחברה הערבית בישראל) שגובשו לכדי מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה: 4.9%.