חזרה לעמוד הקודם

מורשת דיגיטלית

מחקר חדש בנושא מורשת דיגיטלית שערך איגוד האינטרנט הישראלי בקרב מדגם מייצג של גולשי האינטרנט בישראל, באמצעות הפאנל האינטרנטי של מכון המחקר שילוב I2R, מגלה שהגולשים הישראלים הם משתמשים כבדים ופעילים מאוד באינטרנט וברשתות החברתיות (ל-100% מהם יש חשבון דוא"ל, ל-91% יש חשבון ברשת חברתית כלשהי ו-80% משתמשים בשירותי ענן). עם זאת, שיעור זעום בקרב הגולשים הישראלים (6%) הפעילו את שירותי ניהול חשבונות של משתמשים לאחר מותם עבור אחד או יותר מהחשבונות האינטרנטיים שלהם.

המחקר, שביצעו פרופ' מיכאל בירנהק מאוניברסיטת תל אביב וד"ר טל מורס ממכללת הדסה, עבור איגוד האינטרנט הישראלי, כלל 478 משיבים המהווים מדגם מייצג של גולשי האינטרנט בישראל. המחקר נערך במהלך יוני 2017 על ידי מערכת סקרים ממוחשבת CAWI, בקרב מדגם מפאנל גולשי האינטרנט iPanel.

המחקר מציף מספר בעיות הקיימות כיום בתחום האסדרה של המורשת הדיגיטלית: חוסר בשירותים מתאימים של אתרים וספקים ישראלים, חוסר האחדה בין הפתרונות הקיימים בקרב חברות שונות, וחוסר מודעות של הישראלים לנושא.

במחקר נמצא כי 74% מהגולשים הישראלים כלל לא מודעים לנושא. 8% לא זוכרים אם שמעו על העניין או לא ו-18% מודעים, רק 6% בעצם הפעילו את שירותי ניהול המורשת הדיגיטלית שהוצעו להם.

לאחר שידעו את המשתמשים על שירותי המורשת הדיגיטלית, הם דווקא חשבו שיש לרעיון פוטנציאל גבוה, 24%, או פוטנציאל בינוני 49%. רק 27% חשבו הפוטנציאל של שרותי ניהול המורשת הדיגיטלית נמוך.
המחקר הוצג בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, מתוך מטרה להניע את הדיון הציבורי על מורשת דיגיטלית ולהציע פתרונות, חברתיים ומשפטיים, לרווחת הציבור.

מתוך הממצאים:

  • 77% מהנחקרים רוצים לשלוט לאחר מותם במידע שלהם הקיים באתרי היכרויות, 55% רוצים לשלוט בחשבונות שלהם ברשתות החברתיות, 54% רוצים לשלוט בדוא"ל שלהם לאחר מותם, ו-50% רוצים לשלוט במידע שלהם בשירותי הענן.
  • לעומתם, 69% רוצים לאחר מותם, לשתף במידע שיש להם בשירותי הענן, 65% רוצים לשתף במידע שבדוא"ל, 64% מעוניינים לשתף בחשבונות שלהם ברשתות החברתיות גם לאחר מותם, ו-31% אף מעוניינים לשתף את המידע שלהם באתרי היכרויות.
  • 35% מהנחקרים בחרו שלא לתת גישה לאף אדם לחשבונות לאחר מותם ו-58% מהגולשים הישראלים בחרו באדם נוסף שיהיה איש הקשר במקרה של מוות. 44% בחרו בבן/בת הזוג, 12% בחרו בהורים שלהם כאנשי קשר, 17% בילדים, 9% באח/אחות, 1% במעסיק ו-5% באדם אחר שיגדירו מראש.