חזרה לעמוד הקודם

גורמי סיוע ותמיכה נוספים לפגיעות ברשת

לצד התרחבות והתפשטות השימוש ברשת על היתרונות והתועלות שהוא מספק, גדלים גם האתגרים והסיכונים הנלווים לו, בהם גם מגוון של תקיפות ופגיעות וירטואליות וממשיות. בריונות ברשת, הטרדה, גניבת זהות והונאות מקוונות הן רק כמה דוגמאות לסכנות הקיימות בעולם הדיגיטלי. למרבה הצער, לא כולם יודעים לאן לפנות לעזרה כאשר הם הופכים קורבן לפגיעה באינטרנט. לצד פעילות קו הסיוע לאינטרנט בטוח פועלות גם מגוון של רשויות, מוסדות וגופים המעניקים מענה ותמיכה ממוקדת לפגיעות ומתקפות ברשת – המפורטים במדריך זה.
רשימה זו נועדה לכוון את הציבור למשאבים נוספים שיכולים לספק תמיכה, ייעוץ וסיוע ברשת, כדי שיוכלו לאתר ולקבל את העזרה המתאימה להם במידה ויזדקקו לה.

גופי ממשל העוסקים בפשיעה והגנה על אזרחים ברשת

  • מוקד 119 של מערך הסייבר הלאומי – מערך הסייבר הלאומי בישראל אחראי על אבטחת מידע והגנה על מרחב הסייבר במדינה. המערך מפעיל מרכז מבצעי לדיווח על אירועי סייבר מאזרחים וארגונים. המרכז מאויש 24/7 באנליסטים ובקרים המספקים תגובות ראשוניות, הדרכה וכלים לטיפול בתקריות ולהעלאת רמות ההגנה. המרכז מספק סיוע ותמיכה ללא תשלום. פרטי הפנייה וזהות הפונים והגופים המותקפים נשמרים בסודיות.
    קישור לפנייה למערך הסייבר באמצעות דוא"ל
    כמו כן, מערך הסייבר מפעיל אתר עם מידע רב בנושא הגנת סייבר – המלצות ומדריכים לארגונים ולאזרח, התרעות מהשטח, קורסים ועוד. לכניסה לאתר
  • משטרת ישראל – באתר המשטרה תוכלו למצוא פורטל העוסק כולו בפשיעה מקוונת ואיומים ברשת. במידה ונפלתם קרבן לפעילות פלילית ברשת כגון פישינג, מתקפת כופרה, התחזות, סחיטה מינית, פריצה לחשבונות מקוונים, המשטרה ממליצה להגיש תלונה מקוונת באמצעות טופס ייעודי.
    ייתכן ותידרשו להגיע לתחנת המשטרה לצורך המשך הטיפול בה. שימו לב, טופס הבקשה להגשת תלונה אינו מהווה תלונה רשמית עד להשלמת התהליך על ידי חוקרי המשטרה.
  • הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן – הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן אוכפת את הוראות חוק הגנת הצרכן ומסדירה את נושאי הגנת הצרכן, לרבות סוגיות צרכניות וקניות ברשת. תלונות לרשות ניתן להגיש באמצעות טופס מקוון למחלקת פניות הציבור. ניתן להגיש פנייה במקרים הבאים: הטעיה, הטעיה בפרסום, ניצול מצוקה והשפעה בלתי הוגנת, חיוב יתר או ללא הרשאה, הצגת מחיר וסימון מוצרים, אחריות ושירות, אי קבלת מידע ומסמכים מחייבים וביטול עסקה. קישור להגשת תלונה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
  • הרשות להגנת הפרטיות – אוכפת את תחום הגנת הפרטיות במאגרי מידע ומטפלת באופן רוחבי בסוגיות הקשורות לניהול ולשימוש במידע שבמאגרי מידע, הן באופן יזום והן בהתבסס על פניות מהציבור.
    קישור להגשת תלונה ברשות להגנת הפרטיות

סיוע במקרה של פגיעה מינית ברשת

  • פרויקט מא'את – מא'את היא עמותת סייבר חברתית, ראשונה מסוגה בישראל, שחושפת עברייני מין ברשת ומספקת לקורבנות של הפצת תוכן אינטימי ללא אישור, סחיטה מינית או הטרדה מינית ברשת  מסוגים אחרים – להחזיר לעצמם את השליטה ולדרוש צדק. המיזם נועד להעניק סיוע טכנולוגי לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית באינטרנט – אנשים שתמונותיהם הופצו ללא הסכמתם, אלו שחווים התעללות והתנכלות ממשתמשים פיקטיביים, וכאלה שנסחטו. הסיוע כולל זיהוי עבריינים, בניית תיק ראיות וסיוע בניהול התיק מול המשטרה.
    קישור לשאלון אפיון ואבחון ראשוני
  • StopNCII.org – כלי חינמי שנועד לתמוך בקורבנות של הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים ללא הסכמה מעל גיל 18.
    העמותה מייצרת טביעת אצבע דיגיטלית הנקראת hash של התמונות/ סרטוני וידאו במכשיר שלכם; ה- Hash (לא התמונות או הסרטונים עצמם) ישותף עם החברות המשתתפות במיזם, ואלו בתורן יחפשו התאמות ל hash ויסירו אותן מהמערכות שלהן.
    במידה ואתם חוששים שמישהו ישתף את התמונות או הסרטונים האינטימיים שלכם באחת מפלטפורמות אלו, שקלו להיעזר בעמותה.
    StopNCII.org הוא מיזם המופעל על ידי Revenge Porn Helpline שהוא חלק מSWGfL, ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח שמאמין שכולם צריכים להרוויח מטכנולוגיה, ללא פגיעה. עמותת פורום מיכל סלה היא השגרירה הרשמית בישראל של עמותת Revenge Porn Helpline

סיוע פסיכולוגי מקוון במצבי מצוקה נפשית ואובדנות

  • סה"ר – עמותת סה"ר מציעה סיוע פסיכולוגי נגיש ואנונימי לאנשים במצוקה נפשית ובמצבי אובדנות באמצעות ערוצים מקוונים שונים, לרבות צ'אט, פורומים ומייל. כמו כן, הארגון מספק ייעוץ למנהלי אתרים ופורומים בניהול מצבי מצוקה נפשית. השירותים ניתנים על ידי מתנדבים העוברים הכשרה ומפוקחים על ידי צוות מקצועי המשרת כ-20,000 איש מדי שנה.
    קישור לפנייה לסה"ר באמצעות וואטסאפ
  • ער"ן – עמותת ער"ן מציעה עזרה ראשונה נפשית 24/7 בטלפון ובאינטרנט לכל אזרחי ישראל בעילום שם. למעלה מ-1,600 אנשים מתנדבים של ער"ן המגיעים מרקע מקצועי מגוון מציעים עזרה ראשונה נפשית בטלפון או באינטרנט לאחר שעברו הליכי מיון קפדניים והכשרה מקיפה. שירות האינטרנט שלהם מספק סיוע באמצעות צ'אט, WhatsApp, פורום, דואר אלקטרוני ו-SMS.
    קישור לפנייה לער"ן באמצעות וואטסאפ

קליניקות משפטיות המסייעות לנפגעים וקורבנות של עבירות ברשת

גורמי דיווח נוספים

    • פייק ריפורטר – מיזם מחקר למאבק בפעילות זדונית ברשת. אתר המיזם כולל מערכת דיווח לשיתוף הציבור בזיהוי וטיפול באיומים ברשת. המיזם מסייע בחשיפה של פעילות פיקטיבית זדונית ברשת ואיתור רשתות של בוטים ופרופילים מזוייפים שנועדו להזיק ולפגוע בגורמים שונים ברשת או לזרוע בהלה על ידי הפצת מידע כוזב. המיזם מקבל דיווחים על חשד לפעילות פוגענית פיקטיבית ברשת ופועל לחשיפתה והסרתה מול הפלטפורמות השונות.
      קישור לדיווח על פרופיל מזוייף, תוכן מסית או ידיעת כזב

 

קו הסיוע לאינטרנט בטוח נועד לספק מידע כללי והכוונה, ולהושיט סיוע במידת הצורך ובמידת האפשר – למשתמשי השירות. השימוש בשירות ובתכניו אינו מהווה תחליף ליעוץ, עצה, חוות דעת מקצועית/משפטית או התייעצות עם מומחה בתחום הרלבנטי, אם נדרש, והוא אינו מהווה המלצה או קריאה לפעולה מצד האיגוד. הקו אינו מספק ייעוץ ותמיכה פסיכולוגית או משפטית, ואיננו תחליף ליצירת קשר עם המשטרה או רשויות אכיפת חוק אחרות במידת הצורך.