החזירו אותם הביתה עכשיו
חזרה לעמוד הקודם

שימוש באפליקציות חינמיות – כמה זה עלול לעלות?

הורים, 

הילדים (ולא רק הצעירים) מורידים אפליקציות שעלולות לעלות להם ולכם ביוקר.
בואו להכיר יחד איתנו את עולם "החינם" וה"ביוקר" של האפליקציות.

כולנו מכירים את המשפט- אם זה בחינם, כנראה אנחנו התשלום; בין אם מדובר במידע הנאסף עלינו, פרסומות טורדניות ועוד.
בצד היותנו התשלום, קיימת תופעה נוספת, אפליקציות חינם שמתגלות (לעיתים אף לא במודע) כמלכודת דבש לצריכת שירותים בתשלום; שהרי עסק כמו עסק – צריך להרוויח.

אז במה מתבטאת התופעה? ולמה כדאי לשים לב?

המודלים

  • אפליקציות חינמיות לכאורה הניתנות להורדה בחנויות אפל וגוגל: משחקים, הכרויות, צ'טים, חדשות – המוצעות חינם אין כסף – שיש בהן אופציה לרכישות.
    מרבית המשתמשים, המורידים אפליקציה מאחת החנויות, אינם מייחסים חשיבות לאותיות הקטנות המגלות לנו – "רכישות מתוך האפליקציה", על אף שחשוב להדגיש – רוב האפליקציות מכילות "רכישות מתוך האפליקציה".
  • אפליקציות (כמו "טיקטוק", "סנפצ'אט", "טנגו" ואחרות) שמציעות, כחלק מהשימוש, ליוצרים וידוענים לקבל מתנות מעוקבים. המטרה המוצהרת של תכונה זו באפליקציות היא לאפשר לידוענים.ות להשתמש ביכולת הזו ולבצע קמפיינים לטובת מטרות חיוביות ולעודד אמנים.יות צעירים.ות בתחילת דרכם.

    מטרת האפשרות לשלוח מתנות, ע"פ סנאפצ'אט

    מטרת האפשרות לשלוח מתנות, ע"פ סנאפצ'אט

יחד עם זאת, היכולת הזו עלולה להוות פתח לניצול הדדי: 

הן באמצעות שכנוע של צעירים לרכוש מתנות או להעביר כספים בלי בקרה, והן ככלי לשימוש זדוני בידי "ציידי מין", אשר יגרמו לצעירים.ות לעשות דברים שלא התכוונו אליהם תמורת הבטחת מתנות.

בתמונה : רשימת בקשות למתנות של כוכבת טיקטוק

בתמונה : רשימת בקשות למתנות של כוכבת טיקטוק

מה עושים?  (שלב א')

  • דברו עם הילדים והזהירו מראש – הסבירו שהיכולת הזו לתת מתנות עלולה להיות מנוצלת לרעה
  • הכניסו לשיקול הדעת שלכם האם לאשר או לא לאשר אפליקציה, גם את הנושא הזה
  • הימנעו מלתת לילדים להשתמש בכרטיס האשראי שלכם ללא ליווי שלכם
  • הורים לידוענים צעירים, היו ערים לכך שזרים עלולים להציע לילדכם מתנות (תמורת משהו שלא הייתם רוצים שיינתן)

מה עושים? (שלב ב')

בקרת רכישות מתוך אפליקציה – 

  • הגדירו שכל רכישה תהיה חייבת בהזנת סיסמא.
  • ניתן למנוע לחלוטין, בהגדרות החנויות השונות, את האופציה לרכישות תוך אפליקטיביות.
  • למשתמשי תוכנות סינון ובקרת הורים (כגון פמלי לינק של גוגל) – הגדירו שכל רכישה תהיה מותנית באישור הורה; ניתן גם לחסום כליל גישה לאפליקציה מסוימת.

 

סוגי רכישות נוספים מתוך אפליקציה

אפל מסווגת את סוגי הרכישות בתוך האפליקציה לארבעה:

  • מתכלים – פופולרי בפלפטופרמות חברתיות ובמשחקים:
      – רכישות של פיצ'רים וירטואליים מתכלים, כגון אבני חן או "חיים המשמשים להתקדמות נוספת במשחק.
      – סמלילים בעלויות שונות שניתנים לרכישה עבור מושא אהדה – לרוב באפליקציות "חברתיות" (הידעתם? ניתן לרכוש "בית" וירטואלי, בעלות של כ70 שקלים, למשתמש טיקטוק שאתם אוהבים).
    רכישות מתכלות בתוך האפליקציה מתרוקנות עם השימוש בהן וניתן לרכוש אותן שוב. 
  • לא מתכלים – תכונות פרימיום שאינן מתכלות, הנרכשות פעם אחת ואינן פגות. תשלום חד פעמי עבור שימוש באפליקציה ללא פרסומות, תשלום עבור תכונות ייחודיות באפליקציה, כגון פילטרים באפליקצית תמונות, הקלטת שיחות באפליקציה לזיהוי שיחות, פריטים קוסמטיים במשחק ועוד.
  • מנוי חודשי\שנתי ("מנוי מתחדש אוטומטית") – מעניק גישה מתמשכת לתוכן, שירותים או תכונות פרימיום באפליקציה. המשתמשים מחויבים על בסיס חוזר עד שהם מחליטים לבטל מנוי. למשל: אחסון באפל וגוגל, ספוטיפיי, נטפליקס, וכו'
  • מנוי חד פעמי\לא מתחדש – הרכישה הכי פחות נפוצה. גישה לשירותים או לתוכן לתקופה מוגבלת, סוג זה של מנוי אינו מתחדש אוטומטית, כך שמשתמשים צריכים לרכוש מנוי חדש לאחר סיומו אם הם רוצים לשמור על הגישה.

מה לעשות אם גיליתם בחשבון חיובים שאינכם מזהים?

ערערו לגוגל או לאפל. תוכלו לעשות זאת בקישורים הבאים:

 

התייעצות? בקשה למידע? נפגעתם ברשת? אנחנו כאן בשבילכם
תוכלו לפנות אלינו בוואטסאפ או טלפונית – 054-8-858911, בדוא"ל, בטלגרם או באמצעות טופס דיווח.