החזירו אותם הביתה עכשיו
חזרה לעמוד הקודם

ממצאי ה-FTC ומאמצי אכיפה נגד הונאות ופגיעות מקוונות של זקנים בארה"ב

ביום 18.10.2023 נציבות הסחר האמריקאית (Federal Trade Commission) פרסמה דוח מסכם לפעילויות ההגנה על צרכנים מבוגרים שבהן נקטה בשנת 2022. הנציבות היא הרגולטור הממשלתי האמריקאי שאחראי על הגנת צרכנים מפני התנהגויות מטעות או לא הוגנות בשוק, והיא נוקטת בצעדים להגנה על כלל הצרכנים. בפרט, הרשות מקדישה מאמץ מיוחד להגנה על צרכנים מבוגרים וזקנים, שעלולים להיות פגיעים יותר להונאות והתנהגויות מטעות או לא הוגנות. הנציבות מסווגת את פעילותה ל-3 נדבכים – אכיפה אגרסיבית כנגד מפרי חוקים קיימים, קמפיינים להדרכה והעלאת מודעות בציבור וקבלה וניתוח של נתונים.

פעולות אכיפה 

הנציבות פעלה נגד חברה שעשתה שימוש ב"תבניות אפלות", בכך שהטעתה משתתפי הגרלות שהיא מארגנת, וגרמה להם לחשוב שסיכויי ההצלחה בהגרלות גבוהים (ואף וודאיים), ושרכישת מוצרים נוספים של החברה יגדילו את סיכויי הזכייה, תוך שהיא מודעת לכך שרבים מלקוחותיה זקנים. הנציבות פעלה גם נגד חברות טלמרקטינג שהספימו צרכנים רבים בשיחות טלפון אוטומטיות, בהן הוצעו להם שירותים רפואיים שונים, וזאת ללא קבלת הסכמתן ותוך הטרדה טלפונית  מתמשכת, באופן שפגע משמעותית בזקנים, שהיה סיכוי גבוה יותר שיזדקקו לשירותים אלה; נגד חברות שגנבו פרטי אשראי בטענה שיסייעו בניהול חובות אשראי או מחיקתם, כאשר מרבית הנפגעים היו זקנים; נגד חברה שסיפקה לבעלי עסקים "שירותי הגנה" מפני תביעות מרמה, בכך שזייפה מסמכים והטרידה מתלוננים שביקשו פיצויים או החזר כספי, רבים מהם זקנים; חברה שמכרה ויטמינים בטענה שהם מגנים מפני קורונה, באופן שפגע בצורה משמעותית בזקנים שהאמינו לכך וסיכן את חייהם ועוד.     

הנציבות מציינת שפעמים רבות הונאות ומוצרים עם אפקטיביות מפוקפקת משווקים לזקנים, מתוך הבנה שהם פגיעים יותר מאוכלוסיות אחרות. מוצרים אלה כוללים מוצרים וטיפולים רפואיים, שירותים הקשורים לפנסיה, שירותים הקשורים לבתי אבות ומגורים בשכירות, ושירותים ש"מסייעים" בהתנהלות מול גופים אחרים (כמו בנקים). 

 

מאגר לדיווח ואיסוף נתונים

הנציבות מפעילה מאגר מידע לדיווחי צרכנים על תרמיות והונאות שנתקלו בהן. קיום המאגר מאפשר לנציבות לעקוב אחר תנודות ושינויים ב"שוק" ההונאות, לדוגמה עלייה חדה בתרמיות רפואיות סביב מגיפת הקורונה, ועליה בשנים האחרונות בהונאות ברשת ובהונאות השקעה. נתוני המאגר זמינים לכלל רשויות האכיפה ברחבי ארצות הברית. 

בשנת 2022, שליש (כ-385,000) מהדיווחים למאגר המידע שבהם הוזן מידע על גיל הגיעו מבני 60 ומעלה. הנציבות מציינת שבהתחשב בכך שרק כ-5% מנפגעי הונאות מדווחים לרשויות על כך, המשמעות היא שייתכן שנפגעו מיליונים רבים של זקנים במהלך השנה. כמו כן, הנציבות מצאה שהסיכוי שבני 60 ומעלה שנפגעו מהונאה ידווחו עליה נמוך בהרבה מקבוצות אוכלוסיה אחרות, כשהם כן מדווחים – הם מדווחים על הפסדים גבוהים משמעותית, ויש סיכוי הרבה יותר גבוה שייפגעו מתרמיות טלפוניות, תרמיות הקשורות לתמיכה טכנית, התחזות לחברים או בני משפחה ותרמיות הקשורים להגרלות או זכייה בפרסים. ההפסדים הכספיים הגדולים ביותר ומספר התרמיות הגבוה ביותר בקרב בני 60 ומעלה מיוחסים לתרמיות ברשת, בפרט כאלה שדרשו מהם העברות בנקאיות.

הבחנות הנציבות ביחס לסכנות ברשת תואמות את הנתונים בישראל, שמעידים על שימוש הולך וגובר של בני הגיל השלישי בישראל באינטרנט, אך גם על פערים מובהקים ביניהם לבין משתמשים צעירים יותר הן ברמת האוריינות והן בהשקפות על השימוש באינטרנט. פערים אלה מציבים אותם בסיכון גבוה יותר לפגיעות מקוונות. 

 

קמפיין "העבירו את זה הלאה" (Pass it on)

הנציבות החלה בשנת 2014 בקמפיין פרסומי שמכבד את ניסיון החיים של זקנים. במקום קמפיין ששואף "ללמד" אותם, הוא מעודד אותם להעביר את המידע הלאה לבני משפחותיהם וליצור שיח משותף על הנושאים השונים. הקמפיין מתמקד במתן מידע טכני ופשוט, על מנת לגשר על פערים בידע ובמודעות להונאות. בין היתר, הקמפיין כולל חוברות מודפסות שסוקרות בקצרה 13 סוגי הונאות שונים, וכיצד ניתן להתמודד איתם: התחזות (לממשלה, לבן משפחה, לעמותה, לבעלי עסקים), גניבת זהות, הונאות השקעה, התחזות רומנטית, הודעות ספאם ושיחות בלתי פוסקות ועוד. 

בנוסף, הנציבות פועלת ליצירת קשרים עם מוקדים קהילתיים הקשורים לזקנים, כמו בתי אבות, מתוך הבנה שיש צורך להנגיש את הידע לקהל רחב ככל הניתן. 

איגוד האינטרנט פועל גם הוא להגברת מודעות לתרמיות מקוונות ולחשיבות גלישה בטוחה. ניתן לגשת למדריך לגלישה בטוחה באינטרנט כאן ולטיפים נוספים כאן