חזרה לעמוד הקודם

סקר בנושא קניה מקוונת – ההכנות לקניה באינטרנט, דפוס הקניה ואמצעי התשלום

סקירה של תהליך חיפוש מידע לפני הקניה באינטרנט, האתרים המועדפים בחיפוש ובקניה בפועל, אמצעי התשלום המועדפים והיבטי הגנת הצרכן בקניה מקוונת.

הסקירה מורכבת משלושה חלקים:

  1. ההכנות לקניה ברשת ותהליך החיפוש: היקף אוכלוסיית המחפשים, כמות החיפוש, תוצאות החיפוש, תהליך החיפוש, סוגי האתרים המועדפים ועוד.
  2. הקניה בפועל: דפוסי קניה ואמצעי תשלום, אתרים מועדפים, היקף הקניות, סוגי מוצרים, תשלום באינטרנט ועוד.
  3. לאחר הקניה: דפוסי קבלת מוצר, אמינות, חווית הקניה, טיפול בצרכן לאחר הקניה, הגנת הצרכן ועוד.

שיטה ומדגם

  • אוכלוסייה: מדגם מייצג של אוכלוסיית בני 14+ בישראל.
  • שיטת איסוף נתונים: המידע נאסף באמצעות כ- 1,500 ראיונות טלפון עם בני 14+ שהשיבו לשאלון מובנה.

ממצאים עיקריים

  • 2.246 מיליון איש, המהווים 58% מאוכלוסיית 3.873 מיליון בני 14+ בישראל מחפשים מידע מוקדם על קניית מוצרים באמצעות האינטרנט.
  • רוב המשתמשים נוהגים לחפש מידע על קניה מתוכננת במספר נתיבים מקבילים-  חיפוש מידע באינטרנט, שיטוט פיזי והמלצות חברים 30.6% , צרוף של שיטוט בחנויות, המלצות חברים וחיפוש באמצעות מודעות בעיתון 33.3%. רק 5.4% מחפשים מידע על מוצרים באמצעות האינטרנט בלבד.
  • רוב המשתמשים נוהגים להסתייע ביותר מאתר אחד לחיפוש מידע, כ-75.8% מהגולשים נוהגים לחפש מידע ביותר משלושה אתרים (בהם 55.7% המחפשים בארבעה אתרים ויותר). נתון זה נמצא במתאם חיובי עם גיל המשתמש ורמת ההשכלה שלו. 
  • כמעט כל המשתמשים (96.2%) מחפשים מידע באמצעות מנועי חיפוש מוכרים (גוגל, יאהו וכד') וכ-81.8% מדווחים על הצלחה תמיד בחיפוש המידע.
  • כ-65.3% מהקונים ערכו השוואת מחירי מוצרים בין אתרי אינטרנט לפני הקניה, מתוכם 63.7% נעזרו באתר השוואת מחירים, 80.1% השוו בעצמם את המחיר למחיר בחנויות אחרות באינטרנט, ו-59.6% השוו למחיר בחנויות לא- וירטואליות.
  • כרבע מהגולשים 25.9% קנו מוצרים בעקבות היתקלות מקרית בפרסומת אטרקטיבית.
  • היקף הקניה באתרים לא מקומיים עומד על לפחות 13%.
  • כמעט כל הקונים (98.0%), קבלו בדיוק את הפריט שהזמינו באינטרנט מבחינת מודל, צבע גודל, וכד'. כ-85.8% מהקונים קבלו את הפריט במועד ובמהירות שהובטחו להם.
  • כ-21.0% מהקונים התנסו בחוויית קניה שלילית באינטרנט.