חזרה לעמוד הקודם

סקר שימוש באינטרנט במסגרת ה-World Internet Project

World internet project הוא פרויקט עולמי הסוקר את השימוש והעמדות של אנשים בנושא האינטרנט. הסקר כולל 16 מדינות ומציג נתונים ברמת פירוט משתנה המאפשרים להשוות בין המדינות השונות. הנתונים המתייחסים לישראל מבוססים על סקר שנערך בקרב 654 נשאלים (504 מהם יהודים ו-151 ערבים) בגילאי 13 ומעלה מתוך מדגם מקרי המייצג את אוכלוסיית ישראל. להלן ממצאים עיקריים מהסקר –

פערים מהותיים באופני השימוש באינטרנט בין המגזר היהודי למגזר הערבי

  • 22.6% מהיהודים הצהירו כי אינם נוהגים לגלוש באינטרנט לעומת 38.7% במגזר הערבי. עם זאת, בקרב בני הנוער בשני המגזרים הנתון כמעט זהה ועומד על 8%.
  • בעוד במגזר היהודי כשליש מזמן הגלישה באינטרנט מתבצע ממקום העבודה (יחס של 2:1) במגזר הערבי רק שישית מהגלישה באינטרנט מתבצעת ממקום העבודה (יחס של 5:1).
  • 35.5% מהמשיבים מהמגזר הערבי דיווחו כי הם קוראים חדשות באינטרנט מספר פעמים ביום, אחוז כפול מהנתון במגזר היהודי.
  • הסקר מצא המשך למגמה הקיימת של עליית חשיבות הגלישה באמצעות הטלפון הנייד כאשר 27.7% מהמשיבים במגזר היהודי ו-20.8% מהמשיבים מהמגזר הערבי השיבו כי הם גולשים באינטרנט באמצעות המכשיר הסלולרי.

נתונים כלליים

  • בקרב האוכלוסיה הבוגרת נמצא כי 72% מהנשאלים משתמשים באינטרנט
  • הגולש הישראלי הוא בעל וותק ממוצע של 8.2 שנים.
  • בישראל נמצא פער של 6% בין אחוז השימוש של גברים באינטרנט (76%) לבין אחוז השימוש של נשים באינטרנט (69%).
  • בחלוקת אחוז משתמשי האינטרנט לפי לרמות השכלה נמצא כי האוכלוסיה המשתמשת ביותר ברשת האינטרנט היא אוכלוסיית הסטודנטים (91%) ורק לאחר מכן בעלי תואר ראשון ומעלה (79%), בעלי תעודת בגרות או תעודה מצקועית (68%) ובעלי השכלה יסודית ומטה (15%).
  • בחלוקת אחוז משתמשי האינטרנט לפי רמות הכנסה נמצא כי קיים פער של 24% בין החציון העליון לחציון התחתון (88% ביחס ל-64%, בהתאמה).
  • מבין אלו שאינם משתמשי אינטרנט העידו 37% כי אין להם עניין או צורך להשתמש באינטרנט, 20% דיווחו כי הם אינם יודעים כיצד להשתמש באינטרנט ו- 17% ציינו כי הם אינם משתמשים באינטרנט עקב עלויות השימוש.

בני נוער

  • כ-92% מבני הנוער גולשים באינטרנט (בשני המגזרים)
  • 96% מבני הנוער דיווחו כי הם עוסקים בפעילות נוספת (כגון שמיעת מויקה, צפייה בטלווזיה או ניהול שיחה בטלפון) בזמן הגלישה באינטרנט.
  • 73% מבני הנוער במגזר היהודי הצהירו כי הם גולשים באתרי רשתות חברתיות לפחות פעם אחת ביום. במגזר הערבי לעומת זאת השימוש באתרים אלה נמוך בהרבה ועומד על 24.2%.
  • כ-30% מגולשי האינטרנט דיווחו כי חלה עלייה בקשרים שלהם עם אנשים בעלי עניין משותף בתחביבים בעקבות השימוש ברשת. בדוח עצמו ניתן למצוא חלוקה מפורטת של סוגי הקשרים החברתיים וכיצד השימוש באינטרנט השפיע עליהם.

בלוגים

  • כ-5% מהגולשים עובדים על בלוג אישי לפחות פעם ביום ואחוז דומה עושים זאת בין פעם בשבוע לפעם בחודש. 89% מהגולשים מעולם לא עבדו על בלוג אישי. כ-15% מהגולשים קוראים בלוגים לפחות פעם בשבוע, ואחוז דומה עושה זאת לפחות פעם בחודש בעוד ש-72% מהגולשים אינם קוראים בלוגים כלל.

בדוח ניתן למצוא התפלגות אחוזי הגולשים שחיפשו סוגי מידע שונים (מידע על מוצרים, מידע על נסיעות, חיפושי עבודה, מידע בנושאי בריאות ומידע על נושאי רוח ודת). כמו כן ניתן למצוא בדוח טבלאות המרכזות את אחוזי הגולשים שדיווחו כי הם נכנסים פעם בשבוע לשרותים שונים (משחקים, צפייה בסרטונים, שמיעת מוסיקה, רדיו אינטרנטי, הימורים, תוכן מיני, תשלומים, בנקאות, השקעות, בדיחות ועוד). בנוסף הדוח מכיל נתונים על קניית מוצרים, חשש לגבי נתינת פרטי כרטיס אשראי, שימוש בשרותי דואל, תוכנות מסרים מיידיות, VoIP, צ'ט ועוד