חזרה לעמוד הקודם

סדרות חדשות נובמבר 2011- סכנות ופגיעות ברשת

בשבוע שעבר העלנו שתי סדרות חדשות השופכות אור (בין השאר) על סכנות ופגיעות ברשת: 

הסדרה הראשונה של נתונים מגיעה מסקר של איגוד האינטרנט הישראלי שבדק נחיצות של קו תמיכה לפגיעות באינטרנט והוכן על ידי מכון שריד. הסקר מעלה מספר נתונים מעניינים –

כ-8% מהנשאלים דווחו כי הם, בני זוגם או אחד מילדיהם נפגעו מפעילות פוגענית ברשת. הפגיעות העיקריות שעלו מהסקר הן דואר זבל, התחזות לאדם אחר או פרופיל מזויף, העלבה או הוצאת דיבה, גנבת כספים, פריצה לדוא"ל וגנבת מידע.

מהסקר עולה כי מרבית הנפגעים אינם פונים לאף גורם, אך אם היה קו תמיכה הם היו פונים אליו לקבל עזרה בעקבות מקרים של התחזות לצורך השגת מין, גניבת כספים, הפצת תמונות ו\או מידע אישי.במקרים בהם הנשאלים אכן פנו לעזרה הפנייה הייתה למשטרה או לעורך דין. 

באופן אירוני, אופן הפנייה המועדף למוקד תמיכה לפגיעות באינטרנט הוא טלפון, אחריו דואר אלקטרוני ורק לאחר מכן צ'אט. ייתכן כי נתון זה מצביע על ירידה באמון ברשת בעקבות הפגיעה או בצורך באינטראקציה שהיא מחוץ למדיום בו התרחשה הפגיעה.

למידע נוסף על הנתונים ראו רשומת סקר עמדות הציבור כלפי קו תמיכה לפגיעות באינטרנט בסדרות הנתונים.

הסקר החברתי – שימוש באינטרנט

הסדרה השנייה שהעלנו השבוע היא מתוך נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – נתונים מתוך הסקר החברתי 2010: שימוש במחשב ובאינטרנט

הסקר החברתי מתבצע כל שנה ומכיל מגוון שאלות על נושאים חברתיים עדכניים. בשנים האחרונות נוספו לסקר שאלות הנוגעות לשימוש ועמדות ביחס לאינטרנט וטכנולוגיה. חלקן של השאלות בסקר האחרון עסק בבטיחות ברשת.

מנתוני הסקר עולה כי 81% מההורים בסקר העידו כי הילדים משתמשים במחשב בבית ו-36% מתוכם הפעילו חסימת אתרים שאינם מיועדים לילדים. הנתון הזה לא מייצג את אוכלוסיית ההורים המודאגים שכן בעוד כ-87% מההורים מסכימים כי יש לחסום אתרים בעלי תוכן לא מוסרי או מסוכן, רק כמחצית (43%) מההורים המצדדים בחסימת אתרים אכן התקינו מנגנון חסימה במחשב הביתי.

נתון מעניין נוסף מצביע על כך שישראלים עדיין לא מרגישים בנוח לרכוש מוצרים באינטרנט. כשני שליש מהנשאלים (66%) סבורים כי קיים חשש בקניית מוצרים ושירותים דרך הרשת. בקרב אלו שרכשו דרך האינטרנט בשלושת החודשים האחרונים, מעל מחצית מסכימים כי אכן קיים חשש בקנייה דרך האינטרנט.

סיכומי הנתונים והפניות ללמ"ס ניתן למצוא בתוך הרשימה נתונים מתוך הסקר החברתי 2010: שימוש במחשב ובאינטרנט.

 

בהזדמנות זאת שווה להזכיר סדרה נוספת שהעלנו החודש סקר מיפוי הסכנות ברשת עליה כתבנו בפוסט הקודם. אם אתם מכירים נתונים נוספים בנושא שלא מופיעים באתרנו אתם תמיד מוזמנים ליצור עמנו קשר.

 

בימים אלה מפעיל איגוד האינטרנט הישראלי פיילוט של קו תמיכה לפגיעות ברשת – אם אתם או מישהו מחבריכם נפגע מפעילות באינטרנט ניתן לפנות לקו התמיכה ולקבל עזרה. במתכונת הפיילוט הקו פועל בין השעות 9:00-17:00 ומספרו: 03-9700911, כמו כן ניתן לפנות בדוא"ל safe@isoc.org.il או להשאיר הודעה בתא קולי.