חזרה לעמוד הקודם

סיכום שנת 2011 – חיפוש באינטרנט בישראל

חיפושי אינטרנט בישראל לשנת 2011

שנת 2011 הגיעה לסיומה ואתם בטח תוהים מה עשינו כל השנה הזאת? גוגל מבקשת לענות על השאלה דרך סטטיסטיקות החיפוש שלנו. לשם כך היא פתחה אתר יעודי (2011 Google Zeitgeist) בו אפשר לצפות ברשימת "10 הגדולים" לפי מדינה וקטגוריה. להלן רשימות נבחרות מרשימת "עשרת הגדולים לשנת 2010" מישראל –

חדשות קניות תמונות מקום
גלעד שליט Iphone 4 בר רפאלי 1
האח הגדול Samsung Galaxy פרחים 2
סוריה Ipad ג'סטין ביבר 3
איראן Ipod אייפון 5 4
לוב HP Touchpad Love 5
אייפון 5 Nexus S פורים 6
שביתה HTC Desire לבבות 7
הפועל תל אביב Playstation 3 גלעד שליט 8
רכבת Wii דגל ישראל 9
בנק הפועלים Xbox 360 דרדסים 10

שימו לב לקטגוריית הקניות – איזה מוצרים ישראלים חיפשו באינטרנט? נראה שבעיקר מחשבי טאבלט וטלפונים חכמים. המקום החמישי (HP touchpad) יוצא דופן וממנו ניתן ללמוד על הייצוגיות של הרשימה – אם המכשיר הזה לא נראה לכם מוכר זה בגלל שהוא כמעט ולא נמכר בארץ, אך המכשיר יצר כותרות בקהילת ה-IT בישראל  ובחו"ל.

אז איך אפשר להסביר את הרשימה הזאת – האם רק חובבי אלקטרוניקה מחפשים באינטרנט מוצרים? הנתונים באתר שלנו לא תומכים בסברה הזאת, אנו יודעים כי 58% מאוכלוסיית בני ה-14+ בישראל מחפשים מידע מוקדם על קניית מוצרים באמצעות האינטרנט. ייתכן כי צרכני גאדג'טים בודקים מאפיינים שונים של המוצרים דרך חיפוש בגוגל, בעוד לפני קנייה של מוצרים אחרים הגולשים עורכים חיפוש בתוך אתרי הקניות עצמם. לחלופין ייתכן והרשימה מייצגת מילות חיפוש שגוגל העולמית מזהה כמוצרים בניגוד למילות חיפוש מקומיות, מה שמעיד על היעדר מונחים עיבריים כמו "אייפון" ברשימה. בכל מקרה, ללא מידע על נפח החיפושים והשוואה לחיפושים בתוך אתרי קניות ישראלים כדאי להתייחס לממצאים אלו בזהירות. 

בנוסף יש מספר תוצאות מפתיעות –

 על אף  החיבה החזקה של הישראלים לברלין  נראה כי ישנו  יעד עוד יותר מועדף על הישראלים – tomorrowland (או בעברית ארץ המחר). תוצאה מפתיעה לראש טבלת החיפושים אחר יעדי טיול, שעקפה את ברלין, פריז, venetian Las Vegas, תאילנד, יורודיסני פריז, סרי לנקה (?!), ורונה ועוד.

אי אפשר שלא לתהות (היות וגוגל לא מספקת הסברים) על הדרך בה נוצרה הרשימה, האם היא מתייחסת רק ל-google.co.il, ל-google.com או לשניהם לפי המיקום הגיאוגרפי של כתובת ה-IP של מבצע החיפוש. חן אידן, מאתר newsgeek, מציע כי התוצאות בישראל נובעות מנפחי חיפוש קטנים מידי למשוואות סיכום השנה של גוגל (גוגל מציגה: חיפושים 2011).

חלק מהתוצאות נראות יותר אמינות, למשל רשימת 10 החיפושים המובילים בקטגוריות התמונות.

נראה כי אם רוצים לקבל מידע אמין יותר על חיפושים בארץ עדיף לוותר על התצוגה הנוצצת ולהישאר עם כלי יותר בסיסי כמו Google Insight (שאתם בוודאי כבר מכירים מדף היישומים שלנו). אף שתוצאות אלו מופיעות ללא סינון ודורשות עבודת כפיים, הרי הן מביאות מידע יותר מדיוק  אך יותר שטחי (בבחינת אילו מילות חיפוש אנשים אכן הכניסו למנוע החיפוש ולא מידע על מושאי החיפוש) כפי שאפשר לראות מהטבלה הבאה- 

כללי חדשות תמונות מקום
פייסבוק israel תמונות 1
facebook חדשות صور (תמונות) 2
וואלה ynet בית 3
youtube ישראל ים 4
יוטיוב וואללה ישראל 5
משחקים שליט love 6
google פייסבוק אביב 7
ynet google wallpaper 8
יד 2 גלעד שליט רקעים 9
סרטים Xbox 360 ספר 10

אז מה עדיף? תלוי מאיזה צרכים אתם ניגשים לנתונים. אם אתם רוצים מידע איכותי כנראה שתצטרכו להשקיע עבודה מסויימת ואם אתם פשוט רוצים קצת מידע אנקדוטאלי כנראה ותאלצו להסתפק במה שקיבלנו השנה ולקוות כי בשנה הבאה גוגל תשחרר מידע יותר מדוייק או עם הסבר יותר ברור. בנתיים כדאי גם לצפות בוידאו סיכום השנה שגוגל פרסמו

 

למידע נוסף –