חזרה לעמוד הקודם

סדרות חדשות – בחירות מוניציפליות וצריכת מדיה

סקירה קצרה של שתי סדרות חדשות באתר. הראשונה עוסקת בשימוש באינטרנט בבחירות המוניציפאליות במגזר הערבי ומתייחסת להקשר הישראלי וההשוואה למצב בבחירות הכלליות. הסדרה השנייה היא סקר הרגלי גלישה ושימוש באינטרנט המעלה שאלות על התפקיד ההולך וגדל של רשת האינטרנט בכל הקשור לצריכת תוכן על ידי צעירים. 

 האינטרנט במערכת הבחירות המוניציפליות במגזר הערבי

הסדרה שימושי אינטרנט בבחירות המוניציפאליות במגזר הערבי-פלסטיני בישראל מציגה מחקר שניתח את השימוש באתרי אינטרנט בקרב כ-600 מתמודדים לראשות 156 רשויות מקומיות בישראל, במהלך הקמפיינים לבחירות המוניציפאליות שנערכו בנובמבר 2008. מהנתונים עולה כי למרות החשיבות המיוחסת לבחירות המוניציפליות במגזר הפלסטיני-ישראלי ועל אף שיעור ההצבעה הגבוה השימוש ברשת לצורכי קמפיינים היה נמוך מאוד – פחות מ-5% מכלל המועמדים הפעילו אתר אינטרנט.

נכון שנתון זה נמוך, אך כדאי לזכור כי על אף השימוש הגובר של גורמים פוליטיים ברשת האינטרנט, עדיין לא התרחש בישראל מהלך פוליטי רחב היקף דרך הרשת. בסדרה בחירות 2009 – סקר דעת קהל בנושא האינטרנט הצגנו סקר דעת קהל שנערך בשנת 2009 ובו נמצא כי רק 13.4% מהגולשים גלשו לאתרי תעמולת בחירות (מתוכם רק 5.3% גלשו מיוזמתם לאתרים אלו) וגם מתוך אלו רק כ-23% מצאו אותם משכנעים.

בשנים האחרונות הרשת הופכת למקור מידע חשוב יותר ויותר לפעילות פוליטית, בין אם מדובר במקור מידע לצעירים ונוער בנושאי אקטואליה או בכלי המאפשר לנבחרי ציבור לשמור על קשר עם קהל הבוחרים, הזירה הפוליטית מתרחשת כיום גם באינטרנט. אם נושא זה מעניין אתכם מומלץ לבדוק את הפוסט הקודם שפרסמנו בנושא פוליטיקה

צריכת מדיה והתחברות לאינטרנט

הסדרה חשיפה לאתרי אינטרנט נבחרים ומגמות התנהגותיות של גולשים מציגה סקר דו שנתי שערכה חברת TNS טלסקר בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוחן את חשיפת הגולשים לאתרי אינטרנט נבחרים ומגמות התנהגותיות הקשורות לשימוש באינטרנט.

מהסקר עולה כי 32%  מהגולשים צופים בטלוויזיה בזמן הגלישה באינטרנט. נתון זה מעלה את השאלה מה תפקידה של הטלוויזיה בעידן הנוכחי? מחקרים שהעלנו כאן בעבר מצביעים על עליית החשיבות של האינטרנט כמקור מידע ועל העדפה שלה ביחס לאמצעי תקשורת אחרים – למשל מחקר הנוער הישראלי השלישי של קרן פרידריך אברט מצא כי צעירים ונוער שצרכו חדשות או תוכניות אקטואליה עשו זאת בעיקר דרך האינטרנט. דוגמה אחרת אפשר למצוא בסדרה מה חושבים הורים לילדים בני 18-6 על השימוש במחשב ובאינטרנט בבית ובבית הספר שם נמצא כי אתר האינטרנט של בית הספר מהווה מקור מידע חשוב וכלי לשיתוף ההורים בתהליך החינוכי. האם הטלוויזיה הופכת למקור משני, כזה המתנגן ברקע בזמן שאנשים עוסקים בדברים אחרים, בדומה לרדיו? אנו מקווים כי בעתיד נביא כאן נתונים שיעזרו לנו לתת תשובה לשאלה זאת.

עוד עולה מהסקר כי כמעט כל משתמשי האינטרנט מחזיקים בחיבור ביתי (97%) וכי חלה עליה במספר הגולשים הנכנסים לאינטרנט לפחות פעם בשבוע מהמכשיר הנייד.  ייתכן כי האחוז הגבוה של החיבורים הביתיים נובע מכמות הרשתות האלחוטיות שעברו הצפנה בשנים האחרונות או מחוסר הפופולאריות של אינטרנט קפה בארץ. נראה כי ישראלים לא אוהבים להסתמך על גורם חיצוני כשמדובר בחיבור האינטרנט שלהם גם אם המשמעות היא תשלום חודשי.