חזרה לעמוד הקודם

סדרות חדשות – חברות מקוונת, תוכן גולשים וגלישה סלולארית

בחודש האחרון העלנו כמה סדרות חדשות ביניהן מחקר על חברות מקוונת בקרב בני נוער, השוואה בין העיתונות לבין המדיה החדשה ומאגר מידע אודות מאפיינים שונים של אינטרנט סלולארי ברחבי העולם. להלן סקירה תמציתית שלהן.

לכשליש מבני הנוער לפחות חבר טוב אחד מקוון

הסדרה חברוּת מקוונת חברוּת פנים אל פנים בקרב תלמידי בתי ספר בישראל  מציגה מחקר שנערך  על ידי  פרופ' יורם עשת-אלקלעי וד"ר ערן חיות מהאוניברסיטה הפתוחה ומיכל אהרון מבי"ס "החורש", זכרון יעקב – האוניברסיטה הפתוחה.  במחקר שסקר 380 בני נוער דיווחו 32% מהנשאלים כי מבין חמשת החברים הכי טובים שלהם ישנו לפחות אחד שרוב (אם לא כל) התקשורת עמו מתנהלת על גבי הרשת . מהמחקר עולה כי בני הנוער בעלי חבר מקוון בחמשת החברים הכי טובים נוטים להיות מעורבים פחות בתנועות נוער, מדרגים את עצמם כפחות חברותיים ובעלי סיכוי גבוה יותר לשלוט בשפה זרה. מעניין לציין כי לא נמצא כל מתאם בין מאפיין זה לבין נגישות ומיומנות טכנולוגית.

הגולשים הם יצרני התוכן העיקריים בכל הנוגע למחאה החברתית וגלעד שליט

הסדרה השוואה בין העיתונות הכתובה לאתרי התוכן מציגה סקירה שערכו בקבוצת יפעת אודות הסיקור התקשורתי של נושאים שונים במדיומים השונים. מהסקירה עולה כי העיתונות המודפסת שומרת על היקפי סיקור דומים של נושאים ביחס לשנים קודמות בעוד באתרי האינטרנט חלה עלייה בסיקור הנושאים הפיננסיים, נושאי הבריאות והתקשורת. עוד עולה מהסקירה כי היקפי הסיקור משתנים בצורה מהותית בהתאם לנושא המסוקר – העיסוק במחאה החברתית ובגלעד שליט נעשה ברובו על ידי תוכן גולשים, בעוד המהפכות בעולם הערבי וועדת ששנסקי זכו לסיקור נרחב בעיתונות המודפסת ביחס לאתרי האינטרנט ותוכן הגולשים. נראה כי עדיין ישנו פער בין המדיה האינטרנט למדיה המסורתית וכי כלי התקשורת בישראל עדיין לא אימצו מנגנונים לשילוב דיווחי גולשים בדיווח שלהם (כמו למשל מנגנון ireport של CNN).

 קניתם סמארטפון? זו כנראה הפעם הראשונה!

הסדרה מאגר מידע אינטראקטיבי על אינטרנט סלולארי מציגה מאגר מידע אינטראקטיבי אודות השימוש באינטרנט סלולארי ומכשירי סלולר חכמים (smartphones \ סמארטפון) שהינו תוצר של שיתוף פעולה בין חברת Google, Ipsos וארגון MMA (איגוד השיווק הנייד). המאגר מכיל נתונים אודות גלישה סלולארית ושימוש בסמארטפונים המחולקים לחמש קטגוריות מרכזיות –  החדירה, התנהגות עם המכשירים, שימושים שונים, רכישות וחשיפה לפרסומות דרך המכשיר הסלולרי.

מהנתונים במאגר עולה כי ל-31% מהישראלים מכשיר סמארטפון וכי ל-77% מבעלי המכשירים זהו המכשיר הראשון מסוג זה. עוד עולה מהנתונים כי 51% מבעלי הסמארטפון משתמשים בו לגלישה באינטרנט מעל 3 פעמים ביום. ניתן לשער כי מדובר בחיפושי מידע בזמן שהמשתמשים אינם נמצאים מול מחשב, אך ניתן לראות מגמה בה מכשירים אלו הופכים למקור מידע חשוב כאשר מדובר במידע ספציפי או בתשובה לשאלה (Byte sized knowledge) וחיזוק לכך היא ההסכמה של  כ-66%  עם האמירה כי המכשיר החכם שלהם מספק להם תשובה מהירה לשאלה כשהם זקוקים לתשובה מידית.

נתון מעניין נוסף שעולה מהמאגר הוא שכ-67% מהמשתמשים שולחים וקרואים דוא"ל באופן תדיר במכשיר החכם אך רק 41% מהנשאלים עושים זאת מהמחשב הנייח באופן תדיר. ייתכן כי הדבר מצביע על כך שהגענו למצב הדוא"ל הוא חלק בלתי נפרד מהתקשורת שלנו וכי איננו יכולים עוד לחכת עד שנשב מול עמדת מחשב בכדי לענות לדוא"ל בדומה לכך שרובנו  לא נמתין לטלפון קווי בכדי להחזיר שיחת טלפון. ישנה דרך נוספת להבין את הנתונים והיא כי לחלק המשתמשים המכשיר הנייד הפך לתחנת העבודה המרכזית. רעיון זה יכול להישמע מרחיק לכת אך הינו אפשרי לאור העדפת 30% מהנשאלים לוותר על המחשב האישי מאשר על הסמארטפון (ויש לזכור כי לרובם מדובר במכשיר הסמארטפון הראשון, כך שהתלות במכשירים אלו כנראה רק תעלה).