חזרה לעמוד הקודם

סדרות חדשות – טכנולוגיה של אתרים, תלונות למשרד התקשורת והצעות חוק הקשורות לאינטרנט

לאחרונה הוספנו מספר סדרות חדשות לאתר – אחת מהן עוסקת בטכנולוגיות בהן משתמשים אתרי האינטרנט עם תוכן בעברית וזוג סדרות נוסף הקשורות יותר לרגולציה של האינטרנט – אחת על התלונות שהוגשו כנגד חברות תקשורת ושנייה העוסקת בהצעות החוק הנידונות בכנסת ישראל.

 איך נראים אתרים באינטרנט הישראלי?

הסדרה שימוש בטכנולוגיות על ידי אתרים בעברית של אתר w3techs מספקת מבט רוחבי אך דווקא על אתרי האינטרנט, ולא על הגולשים (כמו סדרות של Clicky, Statcounter). איסוף הנתונים מתבצע על ידי זיהוי אתרים עם תוכן בעברית מתוך רשימת מיליון האתרים הפופולאריים ביותר של מדד Alexa וניתוח של הטכנולוגיות בהם האתרים משתמשים. בין הנתונים תוכלו למצוא נתונים אודות מערכות ניהול תוכן, שפות תכנות בצד השרת והדפדפן, ספריות javascript, קידוד טקסט (encoding), שימוש באלמנטים שונים (למשל CSS), סוג קבצי תמונה, סוג שרת, כלי שיתוף במדיה חברתית, כלי ניתוח תעבורה, רשתות פרסום, התפלגות סיומות שם המתחם ושפות התוכן.

מהנתונים באתר עולה כי 84.5% מהאתרים שנבדקו ומכילים עברית רשומים בשמות מתחם (domains) המסתיימים בסיומת "il.". ו-8.3% מהם רשומים בשמות מתחם "com.". עוד עולה מהנתונים כי מערכת ניהול התוכן הפופולארית ביותר היא WordPress המשמשת 43.1% מהאתרים. בכל הנוגע לניתוח התעבורה נראה כי מרבית האתרים ברשימה מסתמכים בעיקר על גוגל אנליטיקס (עם אחוז שימוש של 95.9% מהאתרים). לבסוף, נראה כי האתרים בעברית קיבלו את מרכזיותן של הרשתות החברתיות ול-78.2% מהאתרים יש כפתור שיתוף לפייסבוק ול-39.8% יש כפתור שיתוף לרשת Google+.

איך נראות חברות התקשורת בציבור?

הסדרה תלונות על חברות תקשורת בישראל שנת 2011 מציגה את דוח פניות הציבור של משרד התקשורת לשנת 2011. אף שזה אינו סקר המשקף את הציבור בצורה סטטיסטית הוא כן מהווה מדד לתסכול של לקוחות (ומשרד התקשורת) על חברות התשתית וספקיות האינטרנט. נראה כי הציבור הישראלי הפך בשנים האחרונות למודע יותר לזכויותיו הצרכניות ומשתמש בכלים שיש ברשותו, ביניהם פניות הציבור למשרד התקשורת. ראייה לכך היא העלייה ב-62% בהיקף התלונות שהוגשו למשרד התקשורת בשנה האחרונה (סך הכל התקבלו 14,413 פניות). נתון זה מצטרף למגמת העלייה בתלונות המורגשת בחמש השנים האחרונות (העומדת על  700%!).

הדוח מכיל מדד המשווה בין מספר התלונות שנמצאו מוצדקות מכלל התלונות ביחס לגודל החברות בשוק התקשורת לשנת 2011. מבין ספקיות האינטרנט "מובילה" את המדד חברת 013 נטוויז'ן אצלה נמצאות 50% מהתלונות שנמצאו מוצדקות ויחס של 1.5 בין מספר התלונות לגודלה בשוק שזיכה אותה בדירוג "טעון שיפור ניכר". במקום השני נמצאת 012 סמייל עם 43.8% מהתלונות המוצדקות, יחס של 1.37 ודירוג "טעון שיפור". במקום הראשון מבין השלושה נמצאת 014 בזק בינלאומי שקיבלה מהמשרד דירוג "טוב במיוחד" והיא נמצאת בפער ניכר ממתחרותיה עם רק 6.2% מהתלונות שנמצאו מוצדקות ויחס של 0.18 בין כמות התלונות המוצדקות לגודלה בשוק. בתחום התשתית נמצאת חברת הוט בדירוג "טעון שיפור" בכל הקשור לתפקידה כספקית תשתית עם יחס של 1.39 לעומת חברת בזק שזכתה לדירוג "טוב" עם יחס של 0.73 בין חלקה בתלונות המוצדקות לבין גודלה בשוק.

 איך נראה העתיד של רשת האינטרנט הישראלי?

הסדרה השלישית לפוסט זה היא הצעות חוק וועדות בכנסת הקשורות לאינטרנט מאתר כנסת פתוחה המביאה סקירה של הצעות חוק וועדות בכנסת העוסקות בנושא האינטרנט. באתר תוכלו למצוא את רשימת הצעות החוק העומדות על הפרק, ובמקרה וכבר החלה הצבעה גם את צורת ההצבעה של חברי הכנסת בנושא. עוד תוכלו למצוא באתר מידע נוסף על הצעות החוק, עמדת הממשלה בנושא ותגובות גולשים.

במועד כתיבת שורות אלו תוכלו למצוא שם מידע על הצעות חוק שונות כמו חוק איסור לשון הרע תיקון – חשיפת פרטי מעוול, חוק אחריות אתר אינטרנט לתגובות הגולשים, חוק איסור לשון הרע תיקון – מסירת פרטי גולש בידי ספק שירותי אינטרנט וחוק התקנת רשת אינטרנט אלחוטית בבניינים ממשלתיים וציבוריים חוק חדש

מכירים נתונים נוספים על הנושאים האלו? ספרו לנו בתגובות!