חזרה לעמוד הקודם

להביט בנתונים שאנחנו מייצרים – מה אנחנו יכולים ללמוד מהשימוש שלנו ברשת (חלק ב')

פסוט זה ממשיך פוסט קודם בו עסקתי בכלים שמאפשרים לכם לרכז ולהציג מידע מאתרי רשתות חברתיות. בפוסט הנוכחי מרוכזים כמה כלים שמאפשרים לכם להביט על נתונים שנאספים עליכם אבל אינם תמיד זמינים או נוחים להצגה. 

Collusion – מי עוקב אחריכם?

Collusion הינו כלי שפותח על ידי אחד מעובדי מוזילה והוא מאפשר לכם לעקוב אחרי האתרים שעוקבים אחריכם. מרגע התקנת התוסף הוא מתחיל לבנות מפה אינטראקטיבית של האתרים בהם ביקרתם והאתרים אליהם הם שלחו מידע אודותיכם (בדרך כלל חברות מחקר ופרסום). המערכת מבוססת על ניתוח העוגיות הנצברות במהלך הגלישה ובכך מתאפשר לכם לראות כיצד חברות פרסום ממשיכות לעקוב אחרינו גם כשאנו עוברים בין אתרים שונים. את התוסף אפשר להוריד כתוסף לדפדפן פייפוקס או כרום

כ-30 עיגולים המייצגים אתרי אינטרנט אליהם גלש המשמש, מחוברים בינהם בקוים אשר נותנים אינדיקציה על קשר המעקב בין האתרים.

ההיסטוריה שלכם מהדפדפן

דפדפן האינטרנט הוא עוד מקום בו נשמר מידע רב על הרגלי הגלישה שלנו כאשר המידע הבסיסי ביותר הוא היסטוריית השימוש שלנו אליו אפשר לגשת בקלות בכל דפדפן (בדרך כלל על ידי Control+H או בחירת ההיסטוריה מהתפריט). אבל, רשימה של כל האתרים שביקרנו בהם היא לא ממש דרך נוחה להבין מה עשינו באינטרנט בשבוע האחרון, אז הנה כמה כלים שיעזרו לכם לקרוא את ההיסטוריה שלכם –

התוסף לגוגל כרום Visual History יתחיל לאסוף מידע על הקשרים בין האתרים בהם אתם גולשים לפי הכתובת והזמן בו ביליתם בהם ולהציג את הקשים האלה בדרכים שונות. המידע הזה יכול לעזור לכם להבין את תבנית הגלישה שלכם ואת הקשר בין האתרים שבהם אתם נוהגים לגלוש.

כלי נוסף לכרום והרבה פחות מסובך לתפעול הוא History Analyzer שמאפשר לכם לראות את חלוקת הזמן בין האתרים השונים אליהם אתם גולשים. זהו כלי בסיסי מאוד אבל מתאים למי שרוצה לקבל מידע מהיר על חלוקת הזמן בין האתרים השונים. 

 גם לדפדפן Firefox יש כלים להציג את היסטוריית הגלישה אחד מהם הוא Voyage שזכה בעבר בתחרות התוספים הטובים ביותר עבור פיירפוקס. הכלי מאפשר לכם לראות את נתיבי הגלישה שלכם בין אתרים (מהיכן הגעתם ולאן המשכתם) בעזרת הצגה ויזואלית של האתרים והקשרים ביניהם. 

ההיסטוריה שלכם מגוגל

בחשבון הגוגל שלכם שמורה היסטוריית הגלישה שלכם יחד עם עוד נתונים רבים. לגוגל יש צוות של מתכנתים שכל תפקידו לאפשר למשתמשים לייבא ולייצא את המידע שלהם החוצה מהשירות. זהו כלי יעיל אבל המטרה שלנו כאן היא להבין את הנתונים.

אפשרות אחת שעומדת בפניכם (במידה ולא מנעתם מגוגל להצליב עליכם מידע) היא להשתמש במידע ההיסטורי שגוגל שמרה על החיפושים והגלישה שלכם . הכלי Google history trends מאפשר לכם להציג בצורה גראפית את נפחי החיפוש שלכם לפי שעות, ימים או חודשים.

אפשרות אחרת היא להשתמש בשירות חדש של גוגל בשם Account activity המופעל כרגע במתכונת beta. לאחר הפעלת השירות תקבלו דוח עם סטיסטיקות שימוש בשרותי גוגל – מכמות האימיילים ששלחתם ועד הדפדפנים השונים בהם השתמשתם. 

דוגמא לגראפי העמודות המתקבלים משימוש בשירות וכוללם נפח חיפוש חודשי, נפח החיפוש לפי היום בשבוע, ונפפח החיפוש לפי השעות ביממה

היסטוריית הגלישה שלכם בעולם האמיתי

לא רק הדפדפן שלנו זוכר איפה היינו אלא גם המכשיר הסלולארי שלנו, אלא שבניגוד לדפדפן במכשיר הסלולארי אין דרך פשוטה לצפות בהיסטוריה הזאת. כאן נכנס לתמונה פרוייקט בשם Open paths המאפשר למשתמשים להוריד לסמארטפון (אנדרויד או iphone בשלב זה) אפליקציה, שבדומה לאפליקציות אחרות תאסוף את המיקומים שלהם לאורך זמן. בניגוד לאפליקציות אחרות אפליקציה זאת משתפת את המידע הזה אתכם (ורק אתכם, אלא אם תבחרו לתרום אותו אחרי אננומיזציה לחוקרים) ומאפשרת להציג אותו על פני מפה  אינטרקטיבית. 

דוגמאות קיצוניות

אי אפשר לסיים דיון על כלים להצגת מידע אישי בלי להזכיר לפחות שני אנשים שלקחו את הרעיון של יצירת ויזואליזציות לשלב הבא.

הראשון הוא Nicholas Felton, יזם ומפתח היושב כיום בצוות העיצוב של חברת פייסבוק, שהחליט ליצור דוחות שנתיים המציגים את נתונים וגרפים אודות החיים שלו. באתר שלו תוכלו למצוא את הדוחות, הכוללים בין השאר פירוק לאחוזים של הזמן שהוא בילה עם חברים ומה הם עשו יחד, המקומות בהם הוא היה, דרכי ההגעה אליהם, הזמן שהוא בילה בדרכים, מספר הטיסות שהוא לקח, ימי עבודה והחלק היחסי שלהם מהזמן שלו ועוד שלל נתונים. כדאי לכם לצפות גם בהרצאה שהוא העביר על העבודה שלו בכנס PSFK.

האדם השני הוא החוקר והיזם Stephen Wolfram (כן, המפתח של מנוע החיפוש וחברת המחקר Wolfram) שפרסם שנה שעברה ניתוח רחב של השימוש שלו בדואר אלקטרוני, הקלדה על המקלדת שלו (בעשר השנים האחרונות!), פגישות שהוא ערך, שיחות טלפון שהוא ערך ועוד. ניתן לצפות בניתוח הנתונים בבלוג האישי שלו.

אחרית דבר

נכון שלהביט במידע האישי שלנו יכול להיות מעניין ומשעשע, אבל הפוטנציאל הגלום באפשרות להשתמש במידע הזה היא עצומה. לאחרונה קרא טים ברנרס-לי (ממציא ה-WWW) לגולשי האינטרנט לדרוש גישה אל המידע הנאגר עליהם באתרי האינטרנט. מטרתו היא להפוך את המידע הזה זמין להורדה ונוח לשימוש (על ידי תוכנות) בכדי שנוכל להשתמש בו לטובתנו. כאשר המידע הזה יהיה זמין למחשבים האישיים שלנו נוכל להפעיל אפליקציות חכמות שיכולו לחזות את הצרכים שלנו, בהתבסס על תבניות השימוש שלנו מקשרת רחבה של שירותים (שאין חיוב שיהיו של אותה חברה). כאחד הפעילם למען רשת פתוחה הוא ציין כי בתקופה האחרונה חברות גדולות החלו להגיב ללחץ הציבורי לשחרר נתונים אישיים (ראו שרותי גוגל ופייסבוק שהוזכרו בפוסט הזה ובפוסט הקודם). אפשר וכדאי לקרוא את הראיון המלא באתר ה-Guardian או את התרגום שלו באתר "הארץ".

גם פרוייקט STS של איגוד האינטרנט הישראלי, במסגרתו מופעל אתר זה, מתבסס על התפיסה כי נתונים הם בסיס חשוב לקבלת החלטות, חדשנות, והבנת המציאות.