חזרה לעמוד הקודם

סיכום שנת 2012 במספרים

מה ישראלים עשו באינטרנט במהלך 2012? האם טרנד הקניות באינטרנט המשיך להתפתח והאם האינטרנט היום מהיר או איטי מלפני שנה? פוסט סיכום השנה של מאגר STS מרכז ממצאים ממחקרים וסקרים שהתפרסמו בשנה האחרונה.

מהירת וחדירה

השאלה שכמעט כולם שואלים בקשר לאינטרנט עוסקת במהירות הגלישה. החדשות הטובות הן כי השנה נרשמה עלייה במהירות החיבור הממוצעת בישראל שעמדה השנה על 4.6 Mbps בחיבורים נייחים ומהירות של 1.5 Mbps בחיבורים סלולאריים. 

החדירה של האינטרנט ממשיכה לעלות, והרבה מזה מגיע בזכות המכשירים הסלולאריים המתקדמים. השנה נרשמו בישראל כ-3,105,474 מכשירי סמארטפון עם חיבור לאינטרנט (גידול של 33% משנה שעברה) – מספר זה מקביל ל-62% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל בין הגילאים 15 ל-64 .

עוד פורסם השנה כי ל-68.1% ממשקי הבית בישראל יש חיבור לאינטרנט. תל אביב-יפו מובילה באחוז הבתים המחובר לאינטרנט, כאשר ל-80.6% ממשקי הבית יש חיבור לאינטרנט, זאת בעוד שבירושלים הנתון עומד על 52.1% בלבד. ייתכן שהנתון בירושלים נמוך במיוחד לאור התנגדותן העקרונית של קבוצות באוכלוסייתה להתחבר לרשת, אך נראה כי האינטרנט מושך אליו קהלים חדשים ואפילו בקרב תלמידי הישיבות לרבע מהתלמידים יש כבר חיבור לאינטרנט בביתם.

הפער הדיגיטאלי הצטמצם בכל הקשור למגזר הערבי והשנה דווח כי 71% מהנשאלים במגזר הערבי גולשים באינטרנטוועדת המדרוג מעריכה את גודל קהל הגולשים מהמגזר הערבי בכ- 632,713 גולשים המהווים כ-12.4% מכלל מהגולשים בישראל בגילאי 7 ומעלה.

צריכת תכנים, בני נוער ורשתות חברתיות

לא רק המהירות של האינטרנט עולה אלא גם השימוש ברשת כחלק מחיי היום יום. 49% מהזמן המשמש ישראלים לצריכת מדיה מושקע בצריכת מדיה אינטרנטית בעזרת מכשירים שונים ובאוכלוסייה הערבית הצעירה האינטרנט הוא כיום הערוץ המרכזי לצריכת חדשות בקרב 82% מהנשאלים. סימן לבאות (?) ניתן לראות בדור הצעיר כאשר 10% מהילדים ו-14% מבני הנוער זנחו את הטלוויזיה כליל ומשתמשים רק באינטרנט בכדי לצרוך תכנים.

נתונים נוספים מחזקים את התחושה כי המאמצים הרחבים ביותר של האינטרנט הינם ילדים – ממחקר שערכה עיריית חולון בשיתוף איגוד האינטרנט הישראלי עולה כי 91% מהילדים בחולון משתמשים באינטרנט כל יום או כמעט כל יום והגיל הממוצע לתחילת השימוש באינטרנט הוא 7 שנים. עוד עולה מהסקר כי יותר ממחצית (57%) מהילדים אישרו חברות לאנשים שלא פגשו מעולם, וכמחצית (51%) חיפשו חברים חדשים ברשת. מסקרים כלל ארציים עולה כי אחוז השימוש באינטרנט עומד על כ-92% ברחבי הארץ וכי רוב מוחלט מבני הנוער (כ-93%) גולשים לפחות פעם בשבוע באתרי רשתות חברתיות וכ-77% אחוז מהם עושים זאת לפחות פעם ביום.

קניות, מסחר, עסקים וממשלה

השימוש ברשת כפלטפורמת קניות ממשיך להתפתח – חלק מהמקורות טוענים כי 30% מהגולשים רכשו בשנה האחרונה מוצרים באמצעות האינטרנט בעוד מקורות אחרים טעונים כי כ-63% ממחזיקי כרטיסי האשראי ביצעו רכישות מקוונת בשנה האחרונה. דוגמה טובה למגמה זאת הינו תחום התיירות, שהפך לאחד הערוצים המרכזיים לחיפוש מידע כאשר66% מהגולשים משתמשים באינטרנט ככלי לאיסוף מידע לקראת היציאה לחופשה בארץ זאת בהשוואה ל-11% שהסתייעו בסוכן נסיעות. נתון זה אף גבוהה יותר בקרב סטודנטים, אצלם הרוב הגורף (85%) חיפשו מידע על נופש באמצעות האינטרנט וכ-35% מהם אף הזמינו את הנופש באמצעותו. 

לא רק הצרכנים משתמשים ברשת והשנה למדנו כי ם המגזר העסקי מרחיב את פעולתו ברשת והשנה התפרסם כי 78.6% מהעסקים הקטנים והבינוניים משתמשים באינטרנט ובדואר אלקטרוני. עסקים אלו גם מדווחים כי הפרסום באינטרנט הוא האמצעי השני הכי נפוץ לשיווק עסקים קטנים ובינוניים, מיד אחרי הפרסום מפה לאוזן.

גם ממשלת ישראל ממשיכה להתקדם בכל הקשור לאימוץ רשת האינטרנט. חשבון הטוויטר הרשמי של ממשלת ישראל הינו חשבון הטוויטר הממלכתי הנעקב ביותר עם 66,551 עוקבים. המשרד הממשלתי הפופולארי ביותר הינו משרד החוץ עם ממוצע כניסות חודשיות העומד על 1,319,671 ואחריו מנהל מקרקעי ישראל (876,311) והשירות המטאורולוגי (800,000).

סכנות ל\ברשת האינטרנט הישראלית

גם השנה האינטרנט הפתוח ממשיך לעמוד תחת איומיםחברת גוגל קיבלה השנה 6233 בקשות להסרה עמודי תוכן בשמות מתחם ישראלים ממנוע החיפוש שלה. סכנה נוספת לגולשי האינטרנט נמצאת במתקפות הפישינג המתארחות על גבי אחד מכל 5,000 שמות מתחם ישראלים.

הסכנות ברשת אינן רק מצנזורה ואתרי נוזקות ולצערנו הרשת גם משמשת כפלטפורמה לתופעות פסולות שונות. בסקר משרד התמ"ת נמצא כי 26% מההטרדות המיניות שדווחו במקום העבודה שילבו שימוש באינטרנט. האלימות ברשת אינה נמצאת רק בתחום המגדרי ולאחרונה נמצא כי שליש מהשיח במדיה החברתית שעסק בקבוצות אוכלוסייה ונושאים פוליטיים הכיל סממני אלימות. בדרך כלל אלימות זאת מתבטאת בגידופים וביטויים אלימים (כ-12%), ביטויים גזעניים (10%) ואיומים באלימות (8%). 

דירוגים בין-לאומיים

כדי להשאיר טעם טוב נסכם את הסקירה הזאת במספר דירוגים בין לאומיים 

  • בדירוג 2012 Web Index, הבוחן את השפעת האינטרנט על מדינות העולם, דורגה ישראל במקום ה-15 מתוך 61 מדינות
  • במדד מהירות החיבור של חברת Akamai דורגה ישראל במקום ה-36 מתוך 93 מדינות. 
  • במדד Global Innovation Index 2012, הבוחן את יצור וצריכת החדשנות של מדינות העולם, דורגה ישראל במקום ה-17 בעולם בצריכת חדשנות ובמקום ה-13 ביצירת חדשנות, זאת מתוך 141 מדינות שנכללו בדירוג.
  • במדד NRI, הבוחן את מוכנות המדינות לנצל את הפוטנציאל של רשת האינטרנט, דורגה ישראל במקום ה-20 מתוך 142, שיפור של 2 מקומות משנה שעברה.

ככלל ניתן להגיד כי בשנה הכוללת שיפרה ישראל את מעמדה ברוב הדירוגים, אך עדיין יש לנו לאן להתקדם אם אנו מעוניינים לראות את ישראל עומדת בחזית הטכנולוגית של הרשת.