חזרה לעמוד הקודם

מחקר "ללמוד עם טכנולוגיה"

מחקר "ללמוד עם טכנולוגיה: סקר בקרב בני נוער בישראל על למידה והוראה בשילוב טכנולוגיה" הינו פרויקט של בית הספר לתקשורת, המסלול האקדמי, המכללה למנהל, בראשו עמד ד"ר יובל דרור, ובמימון חברת Google ישראל.

המחקר מתבסס על סקר טלפוני שהקיף 606 נשאלים בגילאי 12-17, מהם 456 מהמגזר היהודי (הלא חרדי) ו-150 מהמגזר הערבי. טעות הדגימה המרבית הינה 4.1%. להלן ממצאים עיקריים מתוך הסקר הנוגעים לשימוש ברשת האינטרנט –

  • כ-67% מהתלמידים מדווחים כי בבית ספרם יש אתר אינטרנט כיתתי או בית-ספרי. בנוסף, 46% דיווחו כי מוריהם הציגו להם סרטונים מהאינטרנט ו-37% עשו שימוש במסמכים שיתופיים. 
  • 44.5% תלמידים דיווחו כי הם נעזרים בתדירות גבוהה באתר ויקיפידה לצורך הכנת שיעורי בית ("תמיד" או "לעיתים קרובות"), 36.7% מתייעצים בתדירות גבוהה עם חברים ברשת חברתית (דוגמת פייסבוק), 35.3% מחפשים בתדירות גבוהה במנועי חיפוש אתרי אינטרנט אחרים העוסקים בנושא ו-11% שואלים בתדירות גבוהה בפורום הכיתתי או באת בית הספר.
  • 79.2% מהתלמידים במגזר הערבי ו-51.4% מהתלמידים במגזר היהודי דיווחו כי לימדו אותם כיצד למצוא מידע באינטרנט. כ-79% מהתלמידים אשר למדו כיצד למצוא מידע ציינו כי לימוד זה עזר להם במידה בינונית ומעלה.
  • 78.1% מהתלמידים ציינו כי "אף פעם" לא מעודדים אותם בבית הספר ליצור ולהעלות לאינטרנט מידע ותוכן הקשור לשיעור, 8% ציינו כי הדבר קורה "לעתים רחוקות".
  • לכ-7% מהתלמידים היהודים בגילאי 12-14 ולכ-6% מבני הנוער בגילאים 15-17 אין חשבון בשירות רשת חברתית כלשהו זאת ביחס לכ-53% מהתלמידים הערבים בגילאי 12-14 ולכ-32% מהתלמידים הערבים בגילאי 15-17.
  • לפחות ל-30.5% מהתלמידים בסקר היה לפחות מורה אחד ברשימת החברים באתר רשת חברתית (דוגמת פייסבוק). כשליש מהתלמידים שיש להם מורה-חבר אחד לפחות ברשימת החברים שלהם, ציינו כי הדבר תורם לאווירה בכיתה "במידה רבה" או "במידה רבה מאוד", כ-26% ציינו כי הדבר תורם במידה "בינונית" וכ-34% דיווחו כי חברות זו תורמת "במידה מועטה" או "במידה מועטה מאוד". כ-70% מהתלמידים שדיווחו שאין ברשימת החברים שלהם אפילו לא מורה אחד, ציינו שהם כלל לא מעוניינים בכך.
  • תלמידים ערבים שאין להם מורה-חבר ברשימת החברים שלהם, מעוניינים בשיעור הגבוה פי שלושה במורים-חברים ברשת חברתית בהשוואה לתלמידים יהודים.

המחקר וכתיבת הדוח נעשו בפיקוח הסטטיסטיקאי סער גרשון. ד"ר אינה בלאו, מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה והמרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה מהאוניברסיטה הפתוחה, שימשה כיועצת המדעית של הסקר וכתבה את המבוא התיאורטי למחקר.