חזרה לעמוד הקודם

סדרות חדשות – ילדים, נוער ומערכת החינוך

בחודש האחרון התפרסמו בארץ שני מחקרים העוסקים בבני נוער, ילדים ומערכת החינוך. שני הסקרים מנסים לענות על שלל שאלות, ביניהן כיצד מערכת החינוך משתמשת בעזרים טכנולוגיים והאם הטכנולוגיה החדשה חושפת את הילדים שלנו לסכנות חדשות.

באינטרנט, התלמידים עוקפים את המורים

הסדרה ללמוד עם טכנולוגיה  מציגה את תוצריו של מחקר שנערך בבית הספר לתקשורת במכללה למנהל,  בראשו עומד ד"ר יובל דרור, ומומן על ידי חברת Google ישראל. מטרת המחקר הייתה לבחון את השימוש בטכנולוגיות חדשות במערכת החינוך, על ידי מורים כמו גם על ידי התלמידים. בסקר השתתפו מעל 600 תלמידים מהגזר היהודי והערבי, אך ללא המגזר החרדי.

מהמחקר עולה כי שני שליש מהתלמידים מדווחים כי בבית ספרם יש אתר אינטרנט כיתתי או בית-ספרי. אלו חדשות טובות במיוחד היות ומחקרים קודמים  מראים שאתר בית ספר פעיל מסייע גם להורי התלמידים להישאר מעודכנים ולהיות מעורבים.

נראה כי אחוז לא מבוטל מהמורים החלו להשתמש באמצעים דיגיטאליים דוגמת הצגת סרטונים מהאינטרנט (בקרב 46% מהתלמידים) או העלאת מסמכים לרשת (בקרב 37% מהתלמידים) ככלים לשילוב מדיה בכיתה ומחוץ לה. עם זאת, נראה כי המורים לא הפנימו את הכוח השיתופי של המדיום החדש כאשר כמעט 80% מהתלמידים דיווחו כי מעולם לא עודדו אותם ליצור ולהעלות לרשת תוכן הקשור לשיעורים.  חבל.

התלמידים, לעומת זאת, כן נעזרים בכלים השיתופיים שמציעה הרשת כאשר הם ניגשים להכין שיעורי בית. בין אם מדובר בהיעזרות באתר ויקיפדיה (44.5% מהתלמידים), התייעצות ברשתות חברתיות (36.7% מהתלמידים בתדירות גבוהה) או חיפוש אתרי אינטרנט (35.3% מהתלמידים בתדירות גבוהה) התלמידים בישראל כבר מנצלים רבים מהכלים שהרשת מציעה. ביחס לנתונים לעיל, נראה כי השימוש בפורום כיתתי או אתר בית הספר למטרות אלו נמוך משמעותית (כ-11% מהתלמידים עושים זאת בתדירות גבוהה) וייתכן כי פלטפורמות אלו מתקשות להתחרות בשלל האפשרויות האחרות או שהשקעה בהן לא מספקת.

לכמעט שליש מהתלמידים בסקר היה לפחות מורה אחד ברשימת החברים באתר רשת חברתית (דוגמת פייסבוק) למרות איסור רשמי של משרד החינוך. אם לשים בצד את הבעיה המנהלית שחברויות אלו, נראה כי התלמידים די מרוצים מהעניין. מעל מחצית מהתלמידים שיש להם מורה-חבר ציינו כי הדבר תורם לאווירה בכיתה במידה "בינונית" ומעלה.

הצד השני של שימוש בני הנוער – סכנות ברשת

הסדרה תפיסות ועמדות כלפי ההתנהגויות סיכון ברשת האינטרנט  מביאה את תוצאות סקר שנערך בקרב ילדים ומתבגרים על ידי עיריית חולון בשיתוף איגוד האינטרנט הישראלי. הנתונים נאספו ממדגם מייצג של 961 תלמידים בכיתות ו'-יא' בבתי ספר בחולון.

מהסקר עולה כי 91% מהילדים משתמשים באינטרנט כל יום או כמעט כל יום והגיל הממוצע לתחילת השימוש באינטרנט הוא 7 שנים. נראה כי עם התפוצה הרחבה מגיעה גם המודעות לסכנות. פגישה פנים אל פנים עם מישהו שהוכר לראשונה באינטרנט, ופרסום פרטים אישיים, הם ההתנהגויות שנתפסות כמסוכנות ביותר על ידי ילדים ומתבגרים (76% ו-80%, בהתאמה).

למרות זאת, יותר ממחצית (57%) מהילדים אישרו חברות לאנשים שלא פגשו מעולם, וכמחצית (51%) חיפשו חברים חדשים ברשת.