חזרה לעמוד הקודם

שימוש באינטרנט בזמן השיעור

מחקר "לא זמינים ללמידה" בחן את היקף השימוש בטלפונים על ידי בני נוער בזמן שהותם בבית הספר ובמסגרתו נבחנו היקפי השימוש, סוגי השימוש, זמן השימוש (סיווג  המקצועות) והאם קיים קשר בין שימוש בנייד לבין סוג המשמעת שהמורה משליט בכיתה.

המחקר נערך בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה על ידי ד"ר איתי בארי והגב' דנה דניאל. במחקר השתתפו 591 תלמידים בכיתות י'-י"ב ו-144 מורים במקצועות שונים משלושה בתי ספר תיכון יהודיים. זהות המשתתפים והמוסדות נשמרו באנונימיות. להלן ממצאים עיקריים מתוך המחקר-

  • 94% מהתלמידים בסקר  ציינו כי הם גולשים ברשתות החברתיות או אתרי שיתוף קבצים (למשל, פייסבוק, יוטיוב) במהלך השיעור. בנוסף, 95% מהתלמידים מצלמים ומקליטים במהלך השיעור, 94% נוהגים לשלוח דוא"ל ומסרונים, 93% שומעים מוזיקה במהלך השיעור ו-91% מדברים בנייד במהלך השיעור.
  • בממוצע דיווחו התלמידים כי הם משתמשים במכשיר הנייד ב-60% מהשיעורים.
  • השימוש בנייד במקצועות ההומניים גבוהה יותר מהשימוש במקצועות הריאליים וככל שרמת הלימוד עולה (במקצועות כמו מתמטיקה או אנגלית, בהן יש 4 ו-5 יחידות), כך יורדת מידת השימוש.
  • תלמידי כיתות י' משתמשים בטלפון הנייד במהלך השיעור ברמה הגבוהה ביותר ואילו תלמידי כיתות י"ב משתמשים בו ברמה הנמוכה ביותר. כמו כן, מידת השימוש בנייד בשיעורים יורדת ככל שהמורה ותיק יותר. מגדר המורה, לעומת זאת, לא משפיע על מידת השימוש בנייד בשיעור.