חזרה לעמוד הקודם

סדרות חדשות – צריכת תוכן וצרכנות

לאחרונה העלינו למאגר STS שתי סדרות העוסקות בהרגלי צריכה. הסדרה הראשונה שנסקור פה מביאה נתונים על צריכת חדשות באתרי אינטרנט בעוד השנייה תעסוק בהרגלי צריכה וקנייה באינטרנט.

צרכני החדשות הכבדים כבר עברו לרשת

הסדרה צריכת חדשות מאתרי אינטרנט מביאה מחקר של מכון חיים הרצוג ואוניברסיטת תל אביב משנת 2010 בשם "הסיקור התקשורתי ורמת אמון הציבור בתקשורת ובמערכת המשפט -תוצאות סקר אינטרנט שנערך בשולי משפטו של הנשיא לשעבר משה קצב". המחקר  בחן את צריכת התוכן התקשורתי והאמון בו בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל ובכך גם את הרגלתי צריכת החדשות באתרי אינטרנט בקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת.

מהמחקר עולה כי 60% מהנשאלים קוראים מידע חדשותי באתרי חדשות לפחות פעם ביום, 28% מבקרים באתרים אלו בין 2 ל-6 פעמים בשבוע ו-12% לא מבקרים בהם כלל או פחות מפעם בשבוע. בניגוד לכך באמצעי התקשורת האחרים (תכניות טלוויזיה, רדיו ועיתונים) נמצא שרק 34% עד 35% מהנשאלים צורכים לפחות פעם ביום חדשות. נראה שכבר לפני שלוש שנים האינטרנט הפך למקור המרכזי להתעדכנות שוטפת של אירועים אקטואליים.

גרף מידת החשיפה לאמצעי התקשורת כפי שזאת הופיעה בדוח המחקר

עוד נמצא במחקר הבדלים בהרגלי הצריכה של קבוצות שונות באוכלוסייה. גברים קראו חדשות באתרי אינטרנט יותר מאשר נשים (64% ביחס ל-55% בהתאמה) וקבוצת הגילאים 45 עד 54  הינה הקבוצה בה צריכת החדשות דרך אתרי אינטרנט היא הגבוה ביותר עם 73% מהנשאלים לעומת 50% בקבוצת הגיל 18 עד 24 למשל.

רוכשים באינטרנט אבל בעיקר מישראל

הסדרה אינדקס מסטרקארד 2012 מביאה את סקר MasterIndex שביצעה חברת מסטרקארד בישראל באמצעות חברת TNS-טלסקר. הסקר כלל 500 איש מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת ובחן את הרגלי הצריכה המקוונת שלהם.  

מהסקר עולה כי 56.6% מהנשאלים רכשו מוצרים באתרי מסחר אלקטרוניים, אך לא כולם רכשו באותה תדירות. מסתבר כי נשים רוכשות יותר מוצרים באתרי מסחר אלקטרוניים מגברים (58.4% לעומת 54.7%) וכי רמת ההכנסה הינה גורם המשפיע רבות על רמת הצריכה – בעוד כ-75% מבעלי ההכנסות מעל הממוצע וכ-60% מבעלי ההכנסה מתחת לממוצע רכשו מאתרי מסחר, רק 46.5% מבעלי ההכנסה הממוצעת הצהירו כי הם רוכשים באמצעות האינטרנט.

עוד עולה מהסקר כי אתרי המסחר הישראלים הצליחו לבסס עצמם כמוקד העיקרי של צריכה מקוונת. בעוד כ-55.7% מהנשאלים הצהירו כי הם רוכשים רק או בעיקר באתרים מישראל הרי שרק-8.7% מהנשאלים הצהירו כי רכשו רק או בעיקר מאתרים בחו"ל. יתר ה-35.5% משלבים בין אתרי מסחר מישראל ומהעולם.

מה עוד ניתן למצוא בסקר? נתונים אודות שימוש בקופונים, מוטיבציות לרכישת מוצרים באופן מקוון וסיבות לבחירת אתר ספציפי לביצוע הרכישה.