חזרה לעמוד הקודם

סדרה חדשה – שימוש ברשת על ידי תחנות ומאזיני רדיו

לאחרונה הוספנו למאגר STS את הסדרה שימוש ברשת על ידי תחנות ומאזיני רדיו המציגה מחקר נרחב שנערך לאחרונה בנושא השפעת רשת האינטרנט על תחנות הרדיו והוצג במסגרת הכנס הראשון לרדיו בניו מדיה.

המחקר, שנערך על ידי טל לאור, ראש מסלול הרדיו באוניברסיטת אריאל, במטרה לבחון כיצד מסתגל עולם הרדיו לפריחה של רשת האינטרנט וכיצד המדיום השונים משפיעים אחד על השני. בכדי להתמודד עם אתגר זה בוצעו שני מחקרים שונים ומשלימים.

השימוש של תחנות הרדיו

בכדי לבחון את תחנות הרדיו החוקרים ערכו מיפוי של 26 תחנות הרדיו (מאפיינים, אתרי האינטרנט, דף הפייסבוק ואפליקציות סלולריות) כאשר בשלב השני ערכו החוקרים ראיונות עם מנהלי התחנה, התוכן והמדיה.

מהממצאים עולה כי ל-88.5% מהתחנות אתר אינטרנט, ל-70% מהתחנות יש נוכחות בפייסבוק ורק ל-25%  נוכחות ברשת טוויטר. 39% מהתחנות המפעילות דף פייסבוק מאפשרות להאזין לתחנה דרכו. חלק מהתחנות, גם אם הינן מיעוט, מנסות להפגין נוכחות על גבי מכשירי הסמארטפון. ל-35% מהתחנות אפליקציות למכשירי אייפון ול-19% מתחנות הרדיו אפליקציה לטלפונים מבוססי אנדרואיד.

למרות הניסיון להראות נוכחות, ארגונים המנסים להשתלב במדיה החדשה צריכים לתקשר עם הקהל שלהם בעולם הדיגיטאלי. המחקר מראה כי רק 17.5% מהתחנות מאפשרות תגובה בשידור חי, וכמות התחנות שעורכות סקרים עומדת על 35% בעוד האפשרות לבחירת שירים קיימת ב-22% בלבד.

פספוס נוסף של המדיום הדיגיטאלי מתבטא בקושי לצפות ולהאזין לתכנים באינטרנט. האופציה לצפות בשידור חי דרך אתר אינטרנט, קיימת רק ב-30% מהתחנות,  ורק 56.5% מהתחנות מאפשרות לגולשים להאזין לתוכניות עבר.  

השימוש של המאזינים באינטרנט

בחלקו השני של המחקר נעזרו החוקרים בחברת Zeta-Tools בכדי לדגום 504 משיבים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת ולבחון את השימוש והעמדות שלהם כלפי השימוש של תחנות הרדיו באינטרנט.

65.5% מהנשאלים דיווחו כי הם משתמשים ביישומי רדיו באינטרנט. מתוך משתמשי היישומים – 80% מאזינים לשידורי תחנות הרדיו, 42.5% צופים במתרחש באולפן ובשידור, 26.6% מנצלים את האפשרות להאזין לתוכניות ו-23.6% מאזינים למקטעים ששודרו.

עם זאת, נראה כי המעורבות של משתמשי האינטרנט נמוכה. רק 13.3% ענו על סקרים או בחרו שירים ורק 7.3% מגיבים לתוכניות ויוצרים קשר עם התחנה באמצעות יישומיי האינטרנט.

המחקר מצא פערים בין המגזרים השונים ומגמה בה ככל שהאוכלוסייה דתית יותר כך עולה ההקשבה דרך יישומים לרדיו. בעוד בקרב האוכלוסייה החילונית והמסורתית מדובר בכשני שליש מהנשאלים המשתמשים ברשת (62% ו-66% בהתאמה) אחוז המאזינים באינטרנט בקרב האוכלוסייה הדתית לאומית עומד על כ-81% ובקרב האוכלוסייה החרדית על כמעט 86%. למרות השימוש הגבוה של המגזר החרדי 0% ממגזר זה העידו בסקר שהגיבו לתוכניות ו\או יצרו קשר עם התחנה.