חזרה לעמוד הקודם

הקשר בין שליטת מורים במיומנויות תקשוב לבין מוכנותם לשינוי

המחקר, שנערך על ידי גילת כהן וגלית ברנשטוק ממכללת אורנים, בחן את הקשר בין האוריינות הדיגיטלית של מורים לבין עמדתם כלפי השינוי אותו מביאה תוכנית התקשוב הלאומית. התכנית,  "התאמת מערכת החינוך למאה ה- 21", החלה לפעול בישראל ב- 2010 וכללה בשנת 2013 1,244 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. מטרת התכנית הינה יישום הוראה- למידה דיגיטלית מתקדמת בבתי הספר לצד הקניית מיומנויות דיגיטאליות.

במחקר השתתפו 246 מורים מחמישה עשר בתי ספר בצפון הארץ שבית ספרם הצטרף לתוכנית התקשוב בשנת תשע"ב ואילך. החוקרות בחנו את האוריינות הדיגיטאלית של המורים בעזרת שאלון דיווח עצמי ואת מוכנותם לשינוי באמצעות שאלון המוכנות לשינוי שפיתחו הולט, ארמנקיס ושותפיהם. להלן ממצאים עיקריים מתוך המחקר –

  • החוקרים מצאו מתאמים גבוהים ומובהקים בין מדדי המוכנות לשינוי לבין השליטה במיומנויות תקשוב. המתאם הגבוהה ביותר נמצא עם מדד החוללות העצמית לשינוי (0.606).
  • המיומנות הגבוה ביותר שדווחה הינה בשימוש בדואר דיגיטאלי (ממוצע 4.42 מתוך 5) ולאחר מכן שליטה במעבד תמלילים (4.36), גלישה וחיפוש מידע באינטרנט (4.31), שילוב חומרי למידה דיגיטליים בהוראה (3.89) ובניית מצגות (3.88).