חזרה לעמוד הקודם

74% מהעסקים הקטנים והבינוניים אינם מנצלים את אתר האינטרנט שלהם למכירת מוצרים

הורדה או צפיה בנתונים:

איגוד האינטרנט הישראלי הזמין סקר הבוחן את השימוש של עסקים קטנים ובינוניים בישראל באתרי אינטרנט. המדגם המייצג נלקח באמצעות חברת TRI    למחקרים אסטרטגיים, מקרב 300 עסקים – מתוכם 201 עסקים הוגדרו כקטנים (2-10 עובדים) ו-99 עסקים כבינוניים (11-100 עובדים).

מתוך 300 העסקים שנבדקו בסקר 216 מחזיקים באתר אינטרנט. למעלה ממחצית מהעסקים בעלי אתר אינטרנט (55.8%) ציינו כי השימוש העיקרי שלהם באתר הוא לטובת מתן מידע על השירותים והמוצרים של החברה. 38.6% משתמשים באתר האינטרנט לניהול תדמית ציבורית ורק כרבע מהם עבור שירותי מכירה מקוונת (26%), מתוכם רבע היו מעוניינים להתרחב ולמכור במקומות נוספים מלבד האתר שלהם. זאת, לעומת 84% מהישראלים שהעידו על עצמם, בסקר שבוצע לאחרונה ע"י TASC וגוגל ישראל, כי הם קונים מוצרים קמעונאיים באינטרנט. מתוך העסקים שמוכרים את מוצריהם ברשת: 98% פונים לשוק הישראלי, 17.9% מוכרים לארה"ב, 12.5% למדינות אירופה, 5.4% למדינות אסיה ו-3.6% לרוסיה ואוסטרליה כ"א. שימוש נפוץ נוסף באתר הוא למטרות פרסום 20.5%.

רק קרוב למחצית (49%) מכלל העסקים שהשתתפו בסקר ציינו כי הם נוכחים ברשת החברתית פייסבוק. 43.3% ציינו כי הם לא נוכחים כלל ברשתות החברתיות. לא מפתיע לגלות שהפער בין השימוש בפייסבוק ליתר הרשתות החברתיות הוא עצום ובאינסטגרם נמצאים רק 1.3% מהעסקים, בטוויטר 3.3% וביו-טיוב 4%. *(בסעיף זה ניתן היה להשיב על יותר מתשובה אחת)

כשליש מהאתרים 33.8% של החברות אינם מותאמים לסלולר או טאבלט ו-40.7% מותאמים לשימוש של שניהם.

מבין העסקים שאינם מחזיקים אתר אינטרנט, הסיבה הנפוצה ביותר לכך היא חוסר רלוונטיות לצרכי החברה (58%). 7.1% מסבירים כי הקמת האתר זו עלות גבוה מדי עבורם, ועוד 7.1% מציינים כי אינם יודעים לעשות את זה מבחינה טכנית. 3.6% מהמשיבים מחזיקים אתר דרך פלטפורמות של גוף שלישי כדוגמת REST ודומיו. 2.6% ציינו כי הם סגרו את האתר שהחזיקו מחוסר כדאיות כלכלית.

בנוגע לשאלה מי מתפעל את האתר באופן שוטף: 37% מהעסקים מתחזקים את תוכן האתר שלהם באמצעות עובד המועסק ישירות על ידי החברה ומנגד 35% עושים זאת באמצעות חברה חיצונית. 15.7% עובדים עם פרילנסרים והיתר עשו זאת באופן אחר או שאינם יודעים כיצד. מבחינה טכנית, 44.4% מתחזקים את האתר באמצעות חברה חיצונית, %23.6 עושים זאת באמצעות מועסק פנימי ו-16.2%  נעזרים בעובד פרילנסר למטרה זאת.

המיזם של איגוד האינטרנט יתמקד בשני היבטים מרכזים – היבט אחד הוא הנגשת מידע פרקטי לעסקים. לצורך כך העלה האיגוד אתר תוכן מקיף הכולל מחקרים עדכניים, כלים ותכנים מעשיים. ובהמשך תושק גם אפליקציה. כחלק מהנגשת הידע, מקיים האיגוד סדרת הרצאות פרונטאליות בהובלת מרצים מומחים אשר תאפשר ליזמים ללמוד את כל הדרוש להם על מנת להיכנס לתחום המסחר האלקטרוני. היום (יום ב', גוגל קמפוס TLV, 16:00) תתקיים בגוגל קמפוס ההרצאה הראשונה בנושא. בהרצאות ניתן יהיה לצפות גם באתר המיזם.

ההיבט השני יעסוק בתחום המדיניות ובו יפעל האיגוד בשיתוף אישי ציבור, מומחים בתחום, אנשי אקדמיה וגורמים מובילים מהמגזר הפרטי והציבורי על מנת להבין ולהסיר את החסמים הקיימים בדרך לקידום המסחר האלקטרוני בישראל. מספר שותפים בולטים נרתמו למיזם וביניהם טוויטר עם פרויקט ראשון בו היא תומכת בישראל, חברת paypal, איגוד לשכות המסחר, דואר ישראל, בזק בינלאומי, זאפ ועוד.

מורד שטרן מנהל חדשנות ואסטרטגיה מסביר על חשיבות המיזם: "בעוד אנו רואים גידול במספר הקונים הישראלים ברשת, נראה שיש קושי לעסקים קטנים ובינוניים לנצל את הפוטנציאל הגדול הגלום ברשת, ומי שמרוויח מכך אלו אתרים בינלאומיים ולא ישראלים. כניסת עסקים קטנים ובינוניים לתחום המסחר האלקטרוני תאפשר לעסקים להתמודד טוב יותר עם התחרות ותאפשר לצרכן להשוות מחירים ולקנות חכם. החשיבות גדולה אף יותר באזורי הפריפריה. ובמהלך צוק איתן ראינו שהעסקים שנפגעו פחות היו העסקים שהייתה להם גם תשתית מקוונת.

איגוד האינטרנט הישראלי מעניק כאן הזדמנות מצוינת וחינמית לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לרכוש ידע על מנת לפתוח אתרי מסחר אלקטרוני ולהיות חלק מהמגמה העולמית. במקביל יפעל האיגוד על מנת לזהות ולהסיר את החסמים השונים המקשים על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל להיכנס לתחום המסחר האלקטרוני".