חזרה לעמוד הקודם

מותגים באינסטגרם- תחילתה של ידידות מופלאה?

הורדה או צפיה בנתונים:

אינסטגרם היא הרשת החברתית השניה בגודלה בעולם– 400 מליון משתמשים בסוף 2015. 
איגוד האינטרנט, שערך לראשונה מחקר על משתמשי אינסטגרם ב- 2013, חזר השנה לבדוק מה השתנה ולחקור לגבי המשמעות השיווקית שיש למה שקורה באינסטגרם.

בספטמבר האחרון הודיעה אינסטגרם כי היא מונה כעת 400 מליון משתמשים- ולמעשה הכפילה את מספר החברים בשנתיים האחרונות! דבר אשר בהחלט לכד את תשומת ליבם של המשווקים ברחבי העולם.

כמה משמעותית אינסטגרם בעולם הרשתות החברתיות?
לפי מכון המחקר PEW, ב- 2014 הרשת החברתית הדומיננטית בארה"ב היא עדיין פייסבוק, ששמרה על כוחה בשלוש השנים שבין 2012 ל-2014. אינסטגרם אמנם נמצאת רק במקום הרביעי (גם אחרי טוויטר ולינקדאין) אך היא בעלת קצב הגידול המרשים ביותר- לא רק שהיא הגדילה את מספר המשתמשים ב- 9% במהלך שנה אחת, הנתונים מראים גם התרחבות משמעותית בכל אחת מהקבוצות הדמוגרפיות שנחקרו. במחקר של PEW נחקרו רק אמריקאים מגיל 18 ומעלה- ונמצא שחצי מהנחקרים הצעירים (53%), בגילאי 18- 29 נמצאים באינסטגרם.

גם בארץ אפשר להרגיש את ההתרחבות של אינסטגרם בקרב הגולשים- לפי הסקר החדש של איגוד האינטרנט– 28% מכלל האוכלוסיה הבוגרת נמצאים באינסטגרם, כשלמעשה הרשת החברתית היחידה שמובילה עליה בארץ היא פייסבוק, עם 88% משתמשים.
בקרב בני הנוער התמונה כבר משתנה לחלוטין – אינסטגרם היא הרשת החברתית המובילה עם 93% משתמשים. בסה"כ בישראל יש 2.75 מליון אינסטגרמרים- כשבני הנוער מהווים 24% מתוכם.

הסיבה שמשווקים רבים ברחבי העולם מקפידים על ייצוג המותג שלהם באינסטגרם, היא הנטייה שיש לאינסטגרמרים להשתמש ברשת החברתית במהלך רכישה- הם משתפים תמונות של מוצרים עם חברים, מסמנים לייק או שואלים לדעתם של חבריהם. לפי מחקר ICONOSQURE 2015, מתוך 16,000 נחקרים 70% סיפרו שהם כבר חיפשו לפחות מותג אחד דרך אינסטגרם. 62% מהנחקרים סיפרו שהם עוקבים אחרי מותג "פשוט כי הם אוהבים אותו", ו- 65% מוחמאים מזה שמותג מסוים עושה לתמונות שלהם לייק.

גם הישראלים אוהבים מותגים באינסטגרם. הסקר החדש של איגוד האינטרנט מעלה כי 55% מהמשתמשים הבוגרים ו- 64% מקרב בני הנוער עוקבים אחרי מותגים באינסטגרם.
גם הבוגרים וגם בני הנוער עוקבים אחרי המותג כי הם אוהבים אותו (56%- מכלל המדגם, 63% מבני הנוער). בעוד הבוגרים עוקבים אחריו בעיקר כדי לגלות על המותג דברים חדשים, בני הנוער מוצאים את התוכן מעניין, ורוצים להיות הראשונים שיקבלו מידע על המותג או יזכו בפרסים. המשתמשים גם מציינים כי נוכחות המותג באינסטגרם מגדילה את הסיכוי שירכשו מהמותג- כאשר 52% מבני הנוער ו-42% מכלל האוכלוסיה מסכימים עם הטענה.

מהנתונים שסקרנו עולה כי מדובר ברשת חברתית שנמצאת במגמת עליה, שמרכזת אליה הרבה צעירים, בעלי כוונה להכיר ולרכוש מותגים שונים. אם כך- האם כל המותגים נמצאים כבר באינסטגרם? עדיין לא.
סקר של חברת eMarketer שנערך בקרב מנהלי פרסום בארה"ב ב- 2015, בדק מהי הרשת החברתית המובילה, בכל הנוגע להחזר על ההשקעה בפרסום (ROI). פייסבוק קיבלה את הציון הגבוה ביותר, בעיקר בגלל יכולת פילוח הקהל הגבוהה שלה. פינטרסט הגיעה למקום השני בגלל חיבור חזק למסחר מקוון ולכוונות רכישה.
המחקר של eMarketer מסמן את אינסטגרם ככוח עולה בתחום השיווקי, שכן היא קיבלה בקרב המפרסמים ציונים גבוהים בכל הקשור לקריאטיביות, יצירת מודעות ומעורבות עם המותג.

לפי מחקר של חברת FORRESTER אינסטגרם מתאפיינת במשתמשים אקטיביים כל כך בעיקר כי מדובר ברשת חברתית חדשה יחסית, שרבים מהמותגים עדיין לא חברים בה, לכן כל מותג זוכה להרבה מאוד תשומת לב מהמשתמשים. ברור כי מדובר במומנטום יקר, שמותגים רבים, בייחוד אלו הפונים לבני הנוער, יכולים להנות ולהרוויח ממנו.