חזרה לעמוד הקודם

מייד אין צ'יינה- טירוף הקניות אונליין

אם ישבתם ב-24 השעות האחרונות, צמודים למסך המחשב, כשהיד תופסת את העכבר בעצבנות והעיניים סורקות עמוד אחר עמוד בחיפוש אחרי המחיר הנמוך ביותר- יכול להיות שגם אתם הייתם שותפים לטירוף הקניות של ה-11.11.

ה-11.11, חג הרווקים הסיני, החל מתוך אמונה טפלה- הרווק שיחגוג ללא גבולות בתאריך הזה- המונה ארבע פעמים את הסיפרה 1, יזכה לחגוג בזוג ב- 11.12. מסתבר שהפרשנות של הסינים לחגיגות הוא כנראה שופינג מטורף- כי אתרי הקניות הסיניים פוצחים, במשך יממה אחת, בפסטיבל של הנחות, מבצעים ומשלוחים חינם לכל העולם.

מחקר לשנת 2015 של חברת PwC, חברה בינלאומית לייעוץ אסטרטגי, הכולל 19 מדינות, מוכיח כי סין היא אכן המדינה המובילה בכל הקשור להרגלי רכישה מקוונת. 96% מהנחקרים הסיניים קונים לפחות פעם בחודש באופן מקוון. מדינות נוספות בהן יש אחוז גבוה של קונים און ליין הן גרמניה (81%), בריטניה (81%), והודו (78%). המוצרים הנרכשים ביותר הם (לפי סדר): ספרים, סרטים, מוסיקה, ומשחקי מחשב.

סקר אחר שבוצע ע"י חברת IPSOS MORI עבור PayPal ואיגוד האינטרנט הישראלי, מגלה לנו כי הישראלים קונים המון און ליין- אבל מאתרים בחו"ל. במקום הראשון בקניות בינלאומיות בסקר זה אוסטריה- בה 83% מהנחקרים קנו באתרים בינלאומיים. במקום השני- ישראל בה 82% מהצרכנים קונים מאתרים בחו"ל, בה למעשה, 10% מהנחקרים טענו כי הם קונים און ליין רק בחו"ל. במקום השלישי אוסטרליה ובמקום הרביעי קנדה.

במזרח התיכון קונים בעיקר מארה"ב ומסין. אלו גם המדינות היצואניות הגדולות ביותר בסקר- ארה"ב מהווה 26% מיעדי המכירות בעולם, וסין- 18%. 69% מהנשאלים האמריקאים קונים בעיקר בארה"ב, ו- 74% מהנשאלים הסינים קונים בעיקר מסין.

האתרים האהובים על הישראלים לרכישה מקוונת בינלאומית הם: איביי (48%), אליאקספרס (19%), אתרים של יצרנים וקמעונים (12%) אמזון (6%) ואתרים נוספים (15%).

ומה קורה עם העסקים בארץ? סקר איגוד האינטרנט בשיתוף חברת TRI מצא כי 74% מהעסקים הקטנים והבינוניים לא מנצלים את אתר האינטרנט שלהם למכירה. למעלה ממחצית העסקים בעלי אתר האינטרנט (56%) ציינו כי האתר משמש אותם בעיקר כדי לספק ללקוחות מידע על המוצרים והשירותים של החברה, 38% ציינו כי הם משתמשים באתר לניהול תדמית ציבורית ורק רבע מהם, 26%, מאפשרים בו גם רכישה מקוונת. עסקים ששוקלים פעילות סחר מקוונת, צריכים להתגבר על כמה מכשולים הקשורים בשיווק לצרכן הישראלי. מעבר לכך שיש עלויות הכרוכות בהקמת התשתית והטראפיק באתר, צרכנים רבים עדיין מעדיפים שירות פיזי בחנויות. ועוד- הצרכן הישראלי אוהב להתמקח על המחיר- והמכירה און ליין מחייבת קביעת מחיר אחיד וקבוע.

ובכל זאת- סקר התנהגות הצרכנים ברשת של איגוד האינטרנט הישראלי בשיתוף מכון שריד, מספק כמה דרכים לליבו של הצרכן הישראלי. הסיבות שבגינן הישראלים נוטים לקנות ברשת, בראש ובראשונה קשורות במחיר. ישראלים קונים ברשת בגלל המחיר הזול (67%), והאפשרות להשוות מחירים בקלות (50%). הסיבות העיקריות שמונעות מהישראלים לקנות ברשת, הן ההעדפה לראות מוצר פיזי (81%) והפחד לחשוף את פרטי התשלום (79%). הסיבה העיקרית בגללה צרכנים ישראלים העדיפו אתר מסוים היתה המחיר הזול. גם נסיון- עבר טוב בהזמנה מהאתר, משחק תפקיד משמעותי באהדה שלו על פני אחרים.

בסה"כ 54% מהנסקרים העידו על עצמם כי יקנו באינטרנט בשנה הקרובה, יותר ממה שקנו בעבר, ו- 37% נוספים העידו כי הם לא מתכוונים לקנות השנה פחות משקנו בעבר, כך שלעסקים בישראל יש סיבה טובה לבחון את תחום הרכישה המקוונת ולעשות צעדים נוספים בכיוונו.