חזרה לעמוד הקודם

סיכום שנה ברשתות החברתיות

הטרנדינג טופיקס הפך לבעל חשיבות אדירה, ובמקביל – תוכן וירלי הנו משאת הנפש של כל יוצר תוכן, מפרסם וכמובן של פוליטיקאים, חברות וארגונים.

יוטיוב התחיל לנגן קליפים ברצף בלי לשאול אותנו, כמו ערוץ טלוויזיה עצמאי, ופייסבוק הפכה לזירת החדשות מספר אחת בעולם. האלגוריתם הסודי של פייסבוק מנסה לזהות כל הזמן את האירועים שמעסיקים את אותם האנשים, ולהבליט אותם בפיד על פני תמונות החתולים והילדים הסטנדרטיות (בשביל זה יש את אינסטגרם).

אז מה היו הסיפורים שהסעירו את הגולשים? במקום הראשון נמצאת מערכת הבחירות בארצות הברית. העובדה ש-   2015 בכלל אינה שנת בחירות רק מלמדת על מה שצפוי לנו בשנה הבאה: ככל שנובמבר 2016 יתקרב, נראה יותר ויותר סיפורים על המועמדים האמריקאים שינסו להחליף את ברק אובמה בתור מנהיג העולם החופשי, או לפחות האיש הכי מסוקר בו.

במקום השני בפייסבוק השנה, היה הפיגוע ההמוני בצרפת, שזעזע את העולם כולו. באותו הלילה, לנוכח הטראפיק החריג באתר, השיקה פייסבוק פיצ'ר ובו משתמשים יכלו לסמן שהם לא נפגעו בהתקפה; יותר מ-4 מיליון איש עשו בו שימוש, ויותר מ-360 מיליון איש נחשפו להודעות האלו. במקומות השלישי והרביעי בנושאים החמים של 2015 מצויות רעידת האדמה בנפאל ומלחמת האזרחים בסוריה – שני אירועים שבלטו גם בסיקור החדשות הסטנדרטי במהלך השנה.

ומה בלט בישראל? לרגל סיום השנה, פרסמה פייסבוק את רשימת המקומות המתוייגים ביותר בארץ ב-2015. במקום הרביעי נמצא ים המלח, שהיה ונותר יעד חובה לכל תייר שנוחת בבן גוריון, בין אם מדובר באיש עסקים יפני או נערת "תגלית" אמריקאית. המתמודד המפתיע של המצעד נמצא במקום השלישי: נמל תל אביב, שנשאר מתחם הבילוי המשפחתי הבולט בישראל, גם אחרי שהמסעדה היוקרתית ביותר שלו, מול ים, עלתה באש ולא תפתח שוב את שעריה. ובמקומות השני והראשון נמצאים הכותל המערבי ומסגד אל אקצא.

2015 היתה השנה שבה המובייל נתן את הנוקאאוט הסופי לכל המתחרים שלו. השנה כולנו ראינו סרטונים בטלפון בכל רגע – בקופת חולים, באוטובוס או בלימודים. חלק גדול מהצפיות האלו עדיין קשורות להרגלים הישנים שלנו, ובעיקר לתוכניות הטלוויזיה: האודישן של יוסי שטרית, שחרך את הבמה ב-X פקטור, זכה כבר ליותר מ-1.3 מיליון צפיות, והגיע למקום השלישי בין הסרטונים שאינם קליפים של זמרים ידועים. אבל התופעה הכי מעניינת של השנה היתה השיר "דניז דניז" של זמרת החתונות דנית (השחקן אילן פלד). להיט היורו-טראש הזה, שהופק על ידי חברת תלמה כדי לקדם את דגני הבוקר שלה, רשם לא פחות מ-700 אלף צפיות בתוך יממה אחת (!) ויותר מ-1.7 מיליון בפחות מחצי שנה, מה שהופך אותו לאחד הסרטונים הוויראליים שיש.

הסרטון הישראלי היחיד (שאינו קליפ) שעבר את "דניז דניז", הוא בכלל תוכנית שלמה: חמישים הדקות של "הדיוידי הראשון של כוכבת הילדים מיקי", שעלה בפברואר 2015 והגיע בתוך עשרה חודשים ליותר מ-2.5 מיליון צפיות. מה שמלמד אותנו שגם בעולם החדש, השאלה החברתית מספר אחת היא "מה עושים עם הילדים". ובכן, כעת אנחנו יודעים את התשובה. בזמן שאתם קראתם את הטקסט הזה, המוני ישראלים מסביבכם ראו את מיקי.