חזרה לעמוד הקודם

עם הספר לא קורא בדיגיטל

הספרים הדיגטליים הם כבר חלק מתרבות הקריאה בכל רחבי העולם. העלייה החדה במכירות ה- eBooks החלה ב- 2010, כשההוצאות לאור החלו בשיווק ותמחור עצמאי של ההוצאות המקוונות שלהן' והמשיכה בקצב אופטימי עד לשנים האחרונות.

בשנת 2015 דיווח ה- AAP, ארגון המוציאים לאור האמריקאי, על ירידה במכירות ה- eBooks. למשל, מ- 45% מסך מכירות ספרי ה- Kindle, ל- 32%. בבריטניה דיווח איגוד המוציאים לאור על גידול במכירות של 5% בלבד ב- 2014.

ניתן להסביר את הירידה במכירות ה- eBooks  של הוצאות הספרים הגדולות, ע"י העליה במכירות הוצאות הספרים העצמאיות בארה"ב והמכירות של הוצאת הספרים של אמזון. בעוד הוצאות הספרים הותיקות בארה"ב צנחו בשוק הדיגטלי בשנת 2015, ספרים מהוצאות עצמאיות, הנמכרים באתרים עצמאיים או אתרי נישה, נהנו מהאפשרויות שהשוק המקוון פתח בפניהן. סופרים חדשים ואפילו ספרים דיגטליים ללא ISBN – העלו את המכירות מ- 30% ממכירות הספרים לקינדל בינואר 2015 ל- 37% בספטמבר. גם הוצאות הספרים מבית אמזון הגיעו להישגים יפים ב- 2015, ולמעשה כמעט הכפילו את המכירות (מ- 7% מהמכירות למכשירי קינדל, ל- 13% בתוך 18 חודשים). מדובר במספר קטן יחסית של כותרים, אך הנתונים לא מפתיעים בהתחשב בעדיפות שניתנת להם במגרש הביתי- בחנות הקינדל של אמזון.

עוד סיבה אפשרית לחוסר ההצלחה של ההוצאות הותיקות בשוק הדיגיטלי הוא מחיר הספרים. הספרים הדיגטליים של ההוצאות הגדולות בארה"ב עולים כמעט כמו המקבילים המודפסים שלהם. מה שהופך את הבחירה בין הגרסה המודפסת למקוונת לברורה בעבור הקוראים, שמחקרים מוכיחים כי הם מעדיפים את הגרסה המודפסת.

אך גם בישראל בה המחיר הממוצע לספר דיגטלי עומד על 33 ש"ח, קיים פער בין מכירות הספרים המקוונים לאלו המודפסים. חדירת המוצר לשוק לא דומה בכלל למה שקורה בארצות הברית (9% בישראל לעומת 34% בארה"ב). במחקר שערכה חברת בזק על הרגלי הקריאה בישראל, העידו 35% מהנחקרים כי הם קוראים, או רוצים לקרוא ספרים דיגטליים, ו-80% ציינו שהם מכירים בכך שהספרים הדיגטליים זולים מהמודפסים.

אך למרות המודעות הרבה לעניין 79% מהנחקרים עדיין מעדיפים לקרוא ספרים מודפסים. 2.5% מהנחקרים קוראים רק ספרים דיגיטליים ו- 18% קוראים גם וגם. מתוך קוראי הספרים המקוונים 34% מעדיפים לקרוא eBooks בגלל הזמינות והנגישות בכל מקום, 28% טענו שזה יותר נוח להם, 11.5% אמרו שהספרים המקוונים יותר קומפקטיים, ו- 10.7% ציינו כי המחיר הנמוך יחסית הוא הסיבה להעדפה של הספרים הדיגיטליים.

הספר הדיגיטלי עורר בציבור הקוראים התלהבות רבה בשנים הראשונות בהן פרץ לשוק הספרים, בעיקר בארה"ב. עלייה חדה בצריכת ספרות בדיונית אלקטרונית נרשמה עם צאת רב המכר "50 גוונים של אפור" ב-2011. אך מלבד כמה הצלחות בודדות באותו סדר גודל, שוק הספרים הדיגיטליים איבד מהתאוצה הראשונית, מספר המכירות לא גדל ובחלק מהמקרים אפילו קטן. בארץ הקוראים בכלל עדיין לא אימצו את הספר האלקטרוני, למרות שיש מודעות ונכונות להשתמש במוצר. ייתכן שיוזמות כמו אלו של בזק ו"עברית", שמאפשרות למשתמשים להוריד ספרים אלקטרוניים בחינם, יקדמו את הנושא. בינתיים נראה כי היום בו המסך האלקטרוני יחליף את הדפים והכריכות עוד רחוק.