חזרה לעמוד הקודם

המסכים שמסביב- קרוס- מדיה והישראלים

עולם צריכת התוכן הדיגיטלי הולך ומתרחב ואיתו גדל מספר הצרכנים שבבעלותם מכשיר חכם אחד או יותר. המשתמשים למעשה מדלגים בין מכשיר אחד לשני במהלך היום, מתחילים משימה במחשב הנייד ומסיימים אותה בסלולארי, וכן הלאה. ככל ששוק האפליקציות מתפתח, והיצע המכשירים גדל- כך המשתמשים מרגישים יותר בנוח לעבור ממכשיר למכשיר ואף להשתמש בשניים בו זמנית.

במחקר של Millennial Media המבוסס על עשרות קמפיינים למובייל, נמצא כי כבר ב- 2014 עמד אחוז משתמשי הקרוס-מדיה על 70% בארה"ב. מתוך 200 מליון משתמשים- 160 מליון משתמשים במובייל- 19 מליון משתמשים במובייל בלבד, ו- 141 מליון משתמשים הם משתמשי קרוס- מדיה- המשתמשים גם במחשב וגם במכשירים חכמים. בקרב המשתמשים במחשב בלבד חלה ירידה של 45% מהשנה שעברה, ומספרם עמד על 40 מליון.
עוד נמצא במחקר כי הזמן שאנו מבלים מול המסך גדל ב- 12% במהלך השנה, אך מתוך סך הדקות המוקדשות למסכים- מספר הדקות שאנו יושבים מול המחשב ירד ב- 6%, בעוד מספר הדקות שאנו מתעסקים בנייד עלה ב- 24%. נשים מבלות יותר זמן בנייד ובטאבלט – 68% מזמן הגלישה בכל חודש, לעומת גברים, שעדיין נמצאים יותר זמן מול מסך המחשב וגולשים בנייד רק 51% מהזמן בכל חודש.לפי המחקר בארה"ב, עיקר התוכן שצורכים בנייד הוא משחקים, רדיו ותחזית מזג האויר.

בישראל 40% מזמן הגלישה השבועית שלנו הוא בנייד (לפי דוח בזק למצב האינטרנט 2015). עם זאת, בוידאו- רוב הישראלים מעדיפים לצפות במחשב-  55% צופים במחשב לעומת 18% בנייד. ועדיין, מספר הצופים בוידאו בנייד כמעט הכפיל את עצמו מהשנה שעברה- בה רק 8% העידו כי הם צופים בתכני וידאו בנייד.

במחקר אקדמי שפורסם בישראל בשנה האחרונה (לוינשטיין- ברקאי ולב- און), נבחנו הנחקרים בזמן צפייה בחדשות, בטלוויזיה או בנייד ותועדה תופעת "המסך השני". כלומר, בזמן הצפיה בחדשות במכשיר אחד, הנחקרים ביצעו גם פעולות תקשורתיות נוספות במכשיר אחר. למעשה רק 15% מהמשתתפים בניסוי העידו כי בתקופת הניסוי לא ביצעו שום פעולה במקביל לצפייה בחדשות, בעוד 65% דיווחו על 1-4 פעמים שביצעו פעולות תקשורתיות במקביל לצפיה, ו- 20% דיווחו על 5 פעמים או יותר. הפעולות שבוצעו במקביל לצפייה בטלוויזיה היו: בדיקת מיילים- עליה דיווחו  50.8% מהנחקרים, גלישה באתרי אינטרנט נוספים- 44.6%, גלישה ברשתות חברתיות- 38.7%. וכן גם אחוזים בודדים שדיווחו על שליחת הודעות SMS, שיחות טלפון וצפייה בתוכן וידאו אחר.

בסקר שנערך ע"י חברת BCG בשיתוף Google אף נמצא כי הערך המוסף של התוכן בעיני הצרכן, עולה ככל שיש ברשותו יותר מכשירים. הערך המוסף עולה ב-33% כשבבעלות הצרכן מכשיר שני, ובעוד 33% כשבבעלותו מכשיר שלישי. קשה לומר מה קדם למה- האם העובדה שלצרכן יש גישה ליותר מסכים מעלה את ההערכה שלו לתוכן הדיגטלי, או שההערכה הזו, היא שגרמה לו לקנות יותר מכשירים חכמים.

המגמה העולמית וגם המקומית מצביעה על כך שככל שהטכנולוגיה מתקדמת אנחנו צפויים להשתמש ביותר ויותר מסכים ביומיום שלנו. העניין ידרוש מאיתנו, הגולשים, שליטה טכנית במגוון של מכשירים, השקעה כספית גדולה יותר ויותר זמן, ומהמשווקים וספקי התוכן לייצר עבורנו מעבר חלק ורציף בין הפלטפורמות השונות.