חזרה לעמוד הקודם

פלטפורמות ניו מדיה ו"מסך שני" בשימוש הישראלים

שיעורי האימוץ של הטלפונים הסלולריים החכמים בעולם גדלים בקצב מתמיד. בקרב רוב מכריע של צופי הטלוויזיה מהווה מכשיר הטלפון הסלולרי "מסך שני" במהלך הצפייה, מאפיין שמקנה למכשיר יתרון משמעותי כפלטפורמה לדיווח על צפייה.
המחקר הבא נערך ע"י ד"ר הילה לוינשטיין-ברקאי וד"ר אזי לב-און. במחקר זה השתמשנו באפליקציית יומן הצפייה לניתוח צפייה בקטעי וידאו חדשותיים. כ"תוכן וידאו חדשותי" הוגדר כל תוכן וידאו שעוסק בחדשות ואקטואליה. למשל, מהדורות חדשות, מבזקי וידאו חדשותיים, תכנית פרשנות פוליטית וכד').

אוכלוסיית המחקר היא כלל בעלי הסמארטפונים בישראל. לצורך איתור האוכלוסייה המדויקת נעשה שימוש במכון סקרים שברשותו פאנל אינטרנטי של 50 אלף איש, המייצגים את כלל האוכלוסייה היהודית בישראל. לצורך בדיקת דפוסי צפייה בחדשות פותחה אפליקציה ייעודית שנקראה IWatch למכשירי סמארטפון אשר עובדת על מערכת הפעלה אנדרואיד. האפליקציה נבדקה על מגוון מכשירי אנדרואיד ונמצאה מתאימה החל מ- 'גלקסי 2'.

במחקר השתתפו 110 נבדקים, שגילם הממוצע היה 37.8 עם סטיית תקן של 12.4, טווח הגילאים נע בין 18 ל-71. בסה"כ היו 828 דיווחי צפיות, 44.9% (373) מתוכם על ידי גברים ו-54.8% (455) על ידי נשים.

מתוך הממצאים:

  • אחוזים גבוהים מאוד בישראל (מעל 40%) צופים בתוכן חדשותי, אבל הם צופים בו בפלטפורמות מגוונות, כמו מחשב וסמארטפון, ולא שומרים אמונים למכשיר הטלוויזיה.
  • כשהם צופים בתכנים חדשותיים, הישראלים מבצעים פעולות מקבילות כמו כתיבת אימיילים וגלישה באתרי אינטרנט וברשתות חברתיות.(85%)
  • צופי הטלוויזיה עושים שימוש רחב במספר פלטפורמות צפייה, אבל מאפייני השימוש שלהם בפלטפורמות אלו שונים. הצפייה בטלוויזיה בדרך כלל מוקדשת לקטעים ארוכים יותר (15 דקות ויותר), ומתרחשת לרוב בשעות הערב. לעומת זאת, הצפייה בתכני וידאו חדשותיים במחשבים ניידים ובסמארטפונים מתרכזת בשעות הבוקר, וניכר גם כי במכשירים אלה נצפים קטעים שהם קצרים יותר באופן משמעותי (פחות מ-15 דקות).
  • צפייה במספר מסכים מתנקזת לשעות הפריים טיים והפרה-פריים. אלו גם שעות הצפייה המוגברת בתכנים החדשותיים במכשיר הטלוויזיה.