חזרה לעמוד הקודם

מנהיגי העולם פוגשים את האזרחים בפייסבוק

נתניהו דורג במקום השלישי בעולם, כמנהיג בעל המעורבות הגבוהה ביותר בעמוד הפייסבוק שלו. במחקר חדש שיצא בתחילת 2016, נבחנו עמודי הפייסבוק של מנהיגים וממשלות בכל רחבי העולם: לאובמה יש הכי הרבה אוהדים, אבל לנשיא הארגנטינאי יש יותר אינטראקציה עם האוהדים שלו.

במהלך שמונה השנים האחרונות פייסבוק הפך לאמצעי חשוב ועיקרי להתקשרות בין מנהיגי העולם, לבין האזרחים. מנהיגים רבים מספרים לציבור על גבי דף הפייסבוק שלהם על אירועים משמחים בחייהם כמו ימי הולדת ולידת הנכד, על התוכניות שלהם לחגים, ועל אירועים מצערים כמו מות הוריהם. חלק מהמנהיגים גם מנצלים את דף הפייסבוק שלהם כדי ליצור מעורבות ואינטראקציה עם הציבור- הם עונים על שאלות ומעלים סוגיות שונות לדיו.

במחקר שערכו בחברת יחסי הציבור Burson-Marsteller נחקרו בסה"כ 512 דפים רשמיים של מנהיגים וממשלות מכל העולם. למעשה 87% מ-193 המדינות החברות באו"ם, מחזיקות בדף פייסבוק אחד או יותר דרכו הן  פונות לאזרחים. במחקר הזה נחקרו 169 מדינות ובסה"כ- 230,489,257 לייקים!

הפוסטים הפופולריים ביותר השנה היו: תמונה של משפחת אובמה לכבוד חג הפסחא, פוסט של ראש ממשלת הודו שבירך את אובמה לרגל הביקור בארצו, ותמונה של הזוג אובמה מחובקים ביום נישואיהם. עוד פוסטים שאהובים על אזרחי העולם, הם תמונות משפחתיות של המנהיגים או תמונות מחיי היומיום שלהם- כמו ארדואן שפרסם תמונה שלו מטיול אופניים ושליט דובאי שפרסם תמונה שלו ממנגל ביער.

המנהיג הפופולרי ביותר בפייסבוק, הוא לא במפתיע, ברק אובמה, שהיה גם המנהיג הראשון שפתח עמוד פייסבוק משלו (עוד ב-2007 כשהיה סנטור). לאובמה יש מעל 46 מליון לייקים בעמוד. במקומות הבאים- נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, עם העמוד האישי שלו במקום השני (מעל 31 מליון לייקים) והעמוד הרשמי במקום השלישי (מעל 10 מליון לייקים). אחריו במקום רביעי, נשיא טורקיה, ארדואן, במקום החמישי נשיא אינדונזיה, ואחריו ראש ממשלת מצרים- א-סיסי.

אך בכל הנוגע למעורבות פוליטית, ייתכן שמספר הלייקים שיש לעמוד לא משקף את התמונה המלאה. ב- Burson- Marsteller ניסו להבין עד כמה האזרחים בעצם מעורבים בדפי המנהיגים שלהם: עד כמה הם משתתפים בדיון, מגיבים, או סתם מסמנים לייק לפוסטים של המנהיג שתמונתו מתנוססת בראש העמוד. כדי לחשב את המעורבות היחסית של האוהדים- הם סכמו את מדדי המעורבות (לייקים, תגובות ושיתופים) בכל דף, וחילקו את הסכום במספר האוהדים.

בין המנהיגים שזכו למעורבות גבוהה בעמוד שלהם בשנת 2015, נמצא בנימין נתניהו במקום השלישי עם 8.11% מעורבות יחסית. במקום הראשון נמצא נשיא ארגנטינה הנכנס עם כמעט 12% ואחריו ראש ממשלת קמבודיה שמוביל מעל נתניהו רק בכמה עשריות האחוז. מעניין לראות שדווקא במדד המעורבות, ראש ממשלת הודו יורד למקום השישי עם 6.7% מעורבות יחסית, וברק אובמה בכלל לא נמצא בעשירייה הפותחת וזכה לפחות מאחוז אחד של מעורבות יחסית.

שנת 2015 היתה שנה שבה נתניהו בפרט והימין בכלל, בלטו במיוחד ברשתות החברתיות. כפי שניתן לראות בסדרת הנתונים באתר- ימין ושמאל במדיה החברתית, הימין יזם פעילות רבה ב-2015 ברשת החברתית בזמן שהשמאל לא היה פעיל בה כמעט בכלל. השחקנים המרכזיים בפייסבוק, בעיקר בתקופת הבחירות, היו נתניהו ובנט שהעלו ביחד לפייסבוק יותר מ-50 סרטונים.

עם זאת הפעילות של נתניהו בפייסבוק היא רק צד אחד של המטבע, מהצד השני נמצאים ציבור האזרחים שאחראיים לא פחות למקום המכובד אליו הגיע נתניהו בסקר של Burson- Marsteller. כן, כן הישראלים מחפשים את הפוליטיקאים לפני הבחירות קודם כל בפייסבוק. בדו"ח מצב האינטרנט 2015, העידו 33% מהנשאלים כי הם עקבו אחרי הפוליטיקאים בפייסבוק (יותר מאשר באמצעי התקשורת האחרים או באירועים תקשורתיים).

אם כך אפשר לומר, שבין אם זה בזכות פעילות אינטנסיבית של הממשלה, או בגלל ההרגלים הישראליים להתעסק בפוליטיקה גם ברשת, ראש הממשלה לא יכול לטעון שלא התייחסנו אליו בשנה האחרונה. לפחות בפייסבוק היינו מעורבים מאוד.