חזרה לעמוד הקודם

גם הנתונים מעורבים חברתית- סיכום החודש

החודש היה מלא בנתונים הקשורים באינטרנט ומעורבות חברתית- יום האישה, יום המעשים הטובים, מגזרים שונים וקבוצות חברתיות ונושאים חשובים כמו נגישות ובריונות ברשת.

נתחיל מהבסיס- גישה לרשת. החודש פורסמו באתר נתונים חדשים של מכון המחקר PEW לגבי הגישה לרשת והרגלי השימוש העולמיים ובכללם אלו של הישראלים. האחוז החציוני של מספר המשתמשים העולמי עומד על 67% שמצהירים כי הם משתמשים באינטרנט מידי יום. ישראל נמצאת במקום השביעי העולמי באחוזי הגישה- 86%. הישראלים משתמשים באינטרנט באופן יומיומי יותר מרוב אזרחי העולם – ישראל מדורגת במקום בחמישי, כש- 69% מהישראלים מעידים כי הם נכנסים לאינטרנט מספר פעמים ביום. בדירוג העולמי של בעלי הסמארטפונים, ישראל נמצאת במקום עוד יותר גבוה- המקום השלישי. 74% מהישראלים הם בעלי סמארטפון.

כשבוחנים את הנתונים במדד ה- NRI העולמי, הבוחן את מידת המוכנות הדיגיטלית של מדינות, ניתן לראות שהשימוש הפרטי בישראל אכן מגיע לציון מוכנות גבוה יחסית של 5.23- מעל הממוצע של המדינות העשירות. גם המוכנות במגזר הפרטי גבוהה מהממוצע – 5.17 גם במגזר העיסקי מדובר ברמת מוכנות שהיא מעט מעל לממוצע לעומת המדינות העשירות האחרות, בעוד המגזר השלישי, נמצא קצת מתחת לממוצע המדינות העשירות עם ציון של 4.5.

אבל למרות כל הנתונים היפים אודות מוכנות וגישה, יש מי שבשבילו הדבר החשוב ביותר ברשת הוא הנגישות. החודש עסקנו בנושא הנגישות ברשת, ובעובדה ש- 25% מהאוכלוסיה בארץ, כ- 1,600,000 האזרחים הם אנשים עם מוגבלות. ממחקר שנערך ב-2010 נמצא שרק 58% מבעלי מוגבלות משתמשים באינטרנט, לעומת השימוש בקרב האוכלוסייה שעומד על 82%.

ועוד בנושא החברתי- נתונים שפורסמו לרגל יום האישה חושפים את כמות הפגיעות שנשים נחשפות אליהן ברשת. בשנה האחרונה נרשמו כ-220 אלף קללות ואמירות מחפיצות ופוגעניות כלפי נשים ברשת- 76% מהן נאמרו בצורה ישירה ו-21% קראו לביצוע פעולות פיזיות נגדן. נשים מפורסמות ש"חוטפות" הרבה ברשת הן ח"כ זהבה גלאון וח"כ מירי רגב שבעמודי הפייסבוק שלהן נספרו כ-30 אלף אמירות פוגעניות. גם בר רפאלי זוכה ליחס "חם" מהגולשים, בעמוד שלה נספרו 14 אלף אמירות פוגעניות, כשיותר מרבע מהן מטרידות אותה מינית.

עם זאת, נקודת האור של החודש היא ללא ספק השיח החיובי שיצר יום האישה ברשתות החברתיות, 27,00 שיחות- פי 5 מאשר בשנה שעברה. למעלה מ-30 חברי כנסת התבטאו בנושא יום האישה, וקמפיינים מיוחדים כמו הקמפיין של עיתון "לאישה", ויצ"ו ונעמ"ת, זכו לתהודה רבה ולשיתופים של הגולשים.