חזרה לעמוד הקודם

משפחות ודיגיטל בישראל- תמונת מצב

המחקר בוצע לקראת יום עיון במכללה למנהל בנושא יחיסים משפחתיים בעידן הדיגיטלי בשיתוף בית הספר לתקשורת ומכון אדלר. הוא נערך בקרב מדגם ארצי מייצג של 301 בני נוער בגילאי 12-17 ו-304 הורים לבני נוער בגילאי 12-17.

המחקר בוחן את השימושים השונים בתקשורת הדיגיטלית, הוא בוחן מה ההורים חושבים שהילדים עושים ומה הילדים עושים בפועל, פיקוח מול אמון, חשיפה לתופעות שליליות והשפעת הדיגיטל על התקשורת בקרב בני המשפחה.

מתוך הממצאים:

  • הרשתות החברתיות שההורים נמצאים בהן הן בראש ובראשונה פייסבוק, אח"כ וואטסאפ ואינסטגרם. הילדים לעומת זאת נמצאים בעיקר באינסטגרם, אח"כ בוואטסאפ ופייסבוק נמצאת מבחינתם רק במקום השלישי. במקום הרביעי נמצאת האפליקציה סנאפצ'אט.
  • ההורים ובני הנוער חושבים שהתקשורת הדיגטלית: משפרת את התקשורת בין בני המשפחה- 36% מההורים ו- 36% מהילדים. מחזקת את האמון במשפחה- 26% מההורים ו- 25% מהילדים. מגדילה את עצמאות הילדים- 53% מההורים ו- 53% מהילדים.
  • 18% מההורים ו- 19% מהילדים טוענים כי התקשורת בדיגיטלית מחלישה את האמון במשפחה, ו- 20% מההורים ו18% מהילדים טוענים כי היא מחלישה גם את התקשורת בין בני המשפחה.
  • 5% מההורים ו- 9% מהנוער מעידים כי הם צופים בפורנו ברשת. רק 0.3% מההורים חושבים שהילדים שלהם צופים בפורנו.
  • 19% מכלל בני הנוער שלחו/קיבלו תמונות בעלות תוכן מיני, אלים או גזעני.
  • 60% מההורים מכירים או חשופים לפעילות של הילדים באינטרנט. 45% מבני הנוער חושבים שההורים מכירים או חשופים לפעילות שלהם באינטרנט. רק 20% מהילדים מדווחים להורים על השימוש באינטרנט.