חזרה לעמוד הקודם

גוגל חושפת: מה לא סיפרו לנו בחדשות הישראליות

חדשות זורמות אלינו בכל רגע ומכל מקום, מאתרי אינטרנט ומחברים בפייסבוק. נדמה לנו שאנחנו חיים בכפר הגלובלי, אך הנתונים מגלים שלמעשה אנחנו עדיין חיים בכפר. יישום חדש של גוגל מנסה לנפץ את הבועה החדשותית שאנו חיים בה, ולחשוף אותנו לחדשות מכל העולם.

הישראלים צורכים חדשות בעיקר באינטרנט. כך עולה מדוח בזק , בו מצוין כי  66% מהאוכלוסיה הבוגרת ו- 67% מהנוער והצעירים (13-34) צורכים תוכן חדשותי באתרי האקטואליה. עוד 50% מהבוגרים ו- 68% מהצעירים אמרו שהם קוראים חדשות המגיעות אליהם דרך הרשתות החברתיות- פייסבוק וואטסאפ, ובהודעות פוש לנייד.

בסקר אחר מתוך פרויקט NET-MED, העידו 61% מהצעירים (18-34) שהאינטרנט הוא מקור המידע העיקרי שלהם לחדשות. 24% מהצעירים ציינו את Ynet כמקור המידע המועדף עליהם ואחריו את אתר חדשות ערוץ 2 (17%). עוד עולה מן הסקר, כי לדעת הנסקרים, סוגיות רבות המעסיקות את הצעירים לא מופיעות בחדשות. בעוד יוקר המחיה הוא נושא שזכה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת לדעתם, נושאים כמו דיור, השכלה גבוהה ותעסוקה, לא זכו לחשיפה מספקת.

ואכן גם לפי הדוח השנתי: התקשורת בישראל 2015, נושא הדיור נמצא רק במקום השביעי בדירוג לפי מספר האזכורים באמצעי התקשורת. נושאים כמו תעסוקה או השכלה גבוהה לא נמצאים כלל בין 20 הנושאים הבולטים. הנושאים שזכו לסיקור בולט במיוחד של אמצעי התקשורת היו: הבחירות לכנסת, הגרעין האיראני, מתווה הגז, דעאש וגל הטרור שפרץ לקראת סוף השנה.

הנתונים מלמדים אותנו שגם בעידן בו כל אחד מאתנו יכול לשלוט במידע שמגיע אל מסך המחשב שלו, ולהגיע דרכו לכל עניין וסיפור בעולם- כולנו מדברים על אותו הדבר. בין אם אלו החדשות שקראנו ב- Ynet, או אלו שחבר שיתף אתנו בפייסבוק, אנחנו כמעט ולא נחשפים לנושאים חדשים ומתעסקים בעיקר בעניינים מקומיים. למעשה, ייתכן שסוגיה חברתית בוערת, שלא מגיעה לכותרות בארץ, היא דווקא נושא לעמודים הראשיים במדינה אחרת. למרות האפשרויות שהרשת פותחת בפנינו, לרוב לא ננסה להתעדכן בחדשות ממדינה אחרת, כיוון שמעבר לבועה החדשותית שאנו חיים בה, קיימת גם מגבלה של השפה אותה אנו יודעים לקרוא.

בחברת Jigsaw מבית Alphabet Inc. (חברת האם של גוגל), חשבו בדיוק על הסוגיה הזו כשיצרו את היישום – Unfiltered.News. היישום מציג ויזואליזציה של החדשות בכל העולם, על פי מדינה ונושאים בולטים. המידע מגיע מ- Google News  וממפרסמים בכל השפות. ניתן לצפות באינפוגרפיקה שמשתנה על פי בחירה של נושא מסוים, או בחירת תאריך מסוים. על המסך מוצגים עיגולים שונים, כל אחד מייצג מדינה, ובתוכם מילים המייצגות את הנושאים המסוקרים על ידי העיתונות באותה המדינה. ככל שהמילה גדולה יותר, הנושא זוכה לסיקור רב יותר במקום. גודל העיגול מייצג נתון מורכב יותר- מספר הפעמים שהכותרת מוזכרת, בהתחשב בגודל האוכלוסייה המקומית.

אבל מאחורי הממשק הגרפי ב-  Unfiltered.News  עומדת אג'נדה. יוצרי היישום מנסים לגרום לנו להתעניין יותר בנעשה בעולם ולהיחשף לרעיונות חדשים. מסך הפתיחה של היישום מציג בפנינו אוטומטית את רשימת הנושאים ה"פחות מאוזכרים" באזור ממנו אנו גולשים. למשל- ביום כתיבת הבלוג הנוכחי הנושאים הפחות מאוזכרים בישראל הם: תיירות, מרוץ פורמולה אחת, כלכלה, השקעות, כדורגל ועוד. לחיצה על נושא מהרשימה תחשוף בפנינו גרף המציג את מידת הסיקור שלו במדינות השונות, וכן כותרות נבחרות בנושא מכל העולם. על השכלה גבוהה, למשל, מדברים בעיקר באוזבקיסטן, טוגו, ונמיביה. יתרון נוסף של Unfiltered.News הוא התרגום- היישום מתורגם ל-40 שפות, ביניהן עברית.

יש לציין שכרגע מדובר בגרסת ביטא, שמסקרת רק את 100 הנושאים הבולטים בעולם, וגם לא תמיד עובדת חלק, או מתרגמת נכון לעברית. ובכל זאת, בפעם הבאה שאתם נכנסים לאתר האקטואליה הישראלי המועדף עליכם, אולי שווה לפתוח במקביל את Unfiltered.News ולבדוק מה אתם מפספסים בעולם כולו.