חזרה לעמוד הקודם

בזמן שצפית- בצפייה בטלוויזיה או בעבודה על המחשב, יש עוד מסך תמיד איתנו

רוב המידע, הבידור והאינטראקציה שלנו במהלך היום, מגיעים בצורה עיקרית אחת- מלבן. בחלק גדול מהיום אנחנו מתקשרים עם העולם דרך הפרופורציות המלבניות של מסך המחשב הטלוויזיה או הסמארטפון. לעיתים קרובות גם בשני מסכים בו זמנית. יש מי שמכיר בנטייה הזו של הצרכנים במאה ה-21 ומנסה להתנהג בהתאם.

מחקר של גוגל מ-2012 מציין ש- 90% מצריכת המדיה שלנו נעשית מול מסכים, ולמעשה אנחנו מבלים בממוצע 4.4 שעות ביום מול המסך. 4 מסכים עיקריים שולטים בזמן המדיה שלנו- הטלוויזיה- עם 43 דקות בממוצע, המחשב – 39 דקות בממוצע, הטאבלט- 30 דקות בממוצע והטלפון הנייד- 17 דקות בממוצע.

השימוש בכמה מסכים בו זמנית נפוץ מאוד- 81% צופים בטלוויזיה ומשתמשים בסמארטפון בו זמנית, 66% משתמשים בסמארטפון ביחד עם המחשב ועוד 66% משתמשים באותו הזמן במחשב ובטלוויזיה. הסמראטפונים הם המכשיר הנפוץ ביותר בצריכה סימולטנית, ב- 57% בו אנו משתמשים בסמארטפון אנחנו משתמשים גם במכשיר אחר. ב- 49% מהזמן בו אנו צופים בטלוויזיה בשילוב מכשיר אחר, אנחנו משתמשים בסמארטפון, זה כך גם ב-45% מהזמן בו אנו משתמשים במחשב.

אך המסך שזוכה להכי פחות תשומת לב הוא מסך הטלוויזיה שב- 77% מהזמן בו אנו צופים בו,  אנחנו עסוקים בפעילות תקשורתית במסך נוסף.

מחקר מאוחר יותר של millennial media מ- 2015, חושף את המשמעות של המכשיר הנייד בצריכת המדיה שלנו. הסמארטפון או הטאבלט מלווה את רובנו לאורך כל היום, נוכח כל הזמן, וחולק עם כל מסך אחר את זמן צריכת המדיה. מתוך 185 מליון משתמשים במכשירים חכמים, 160 מליון משתמשים הם משתמשי קרוס- מדיה- המשתמשים בניידים ובמכשירים אחרים ורק 25 מליון משתמשים בנייד בלבד, ו- 27 מליון במחשב בלבד.

במחקר ישראלי נמצא כי 40% מהצופים בחדשות בטלוויזיה מבצעים פעולה תקשורתית נוספת במקביל, בעיקר במחשב הנייד (61%) או בטלפון חכם (56%), כמו בדיקת מיילים, גלישה ברשתות החברתיות וגלישה באתרים. המחקר גילה גם כמה הפתעות, והפריך את מה שחשבנו עד עכשיו על מולטי- טסקינג: הגברים נוטים, יותר מנשים, לעשות כמה פעילויות תקשורתיות במקביל, במספר מסכים.

ב- mako הישראלית היו ערים לנתונים האלו ועמלו בשנתיים האחרונות על פיתוח mako tools- פלטפורמה המאפשרת למפתחים ולעורכי תוכן ליצור פעילות דו- מסכית- המשלבת את השידורים בטלוויזיה עם פעילות הגולשים בבית בסלולר. הפעילות בנייד אמורה להיות מושפעת, ולהשפיע בעצמה, על מה שקורה על מסך הטלוויזיה ועל השידור, בזמן אמת. הפלטפורמה מויעדת בעיקר לשידורים אינטראקטיביים כמו "האח הגדול" ו- " הכוכב הבא" ומפתחיה טוענים כי יש לה יכולת להתמודד עם מאות אלפי צופים.

מצד אחד השילוב בין שני המדיומים עושה רושם של צעד חכם מצד ענקית התקשורת, ההכרה כי שני המסכים חולקים את תשומת הלב של הצרכן היא כבר צעד שיווקי חשוב. אך מצד שני, הנתונים מוכיחים כי חלוקת הקשב בין שני המסכים לא מסתיימת בצפייה בגדלים שונים בו- זמנית, אלא בעשייה של שתי פעולות שונותלגמרי, כמו שליחת מייל וצפייה בחדשות, באותו הזמן. לכן יש לשאול את השאלה- האם הצרכנים רוצים בכלל לראות את אותו הדבר גם בסמארטפון וגם בטלוויזיה באותו הרגע? מעניין יהיה לראות את הפיתוח החדש בפעולה, כיצד פעולת המסכים תשולב ומה התחושה והחוויה שהצופה/גולש יקבל מן השילוב.