חזרה לעמוד הקודם

סקר איגוד האינטרנט 2016: עדיין קיים פער דיגיטלי בישראל

74% מקרב החברה הערבית בישראל לא מבצעים כלל תשלומים במרשתת ו-84% לא ממלאים טפסים מקוונים – כך עולה מסקר מיוחד שבחן את הרגלי הגלישה בישראל. "הסקר שלנו עוזר להבין אילו אוכלוסיות בחברה הישראלית יש לחזק בהיבט האינטרנטי ובאילו תחומים", הסביר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי

מחקר של איגוד האינטרנט הישראלי, אודות אופי השימוש של הישראלים ברשת ממפה את הפערים הדיגיטליים בחברה, ומצביע על כיווני הפעולה הנדרשים. למרות שהרוב המכריע של הישראלים במגזרים היהודי והערבי גולש באינטרנט מהמחשב, מהסלולר או בשניהם (89% מהמגזר היהודי ו-78% מהמגזר הערבי), ושיעור החדירה של הטלפונים החכמים זהה (כ-82%), הפער עדיין קיים: 75% מהציבור היהודי גולש באינטרנט מהמחשב (Desktop) בעוד שבקרב הציבור הערבי רק 50% משתמשים באינטרנט מהמחשב ו-28% משתמשים רק בסלולרי לצורך הגלישה.

הסקר בקרב האוכלוסיה הערבית, ממחיש כיצד האימוץ הרחב של הטלפונים החכמים בישראל, השפיע על הרגלי השימוש באינטרנט. מתוך 25% מהאזרחים הערבים הטוענים כי אינם גולשים באינטרנט כלל, רק 2% טוענים שהסיבה לכך היא מחסור בתשתית באיזור מגוריהם. הסיבה שבגינה הם לא גולשים באינטרנט היא כי האינטרנט לא מעניין אותם (48%), או כי הם לא יודעים להשתמש באינטרנט או במחשב (43%).

ועדיין ניתן למצוא פערים מהותיים בהרגלי השימוש של שני המגזרים, באופן שעלול להשפיע על איכות החיים. כך לדוגמה, 74% מהאזרחים הערבים לא מבצעים תשלומים או מקצרים תורים בעזרת האינטרנט (לעומת רק 32% במגזר היהודי שלא עושים זאת); 84% מהם לא מבצעים פעולות או ממלאים טפסים באינטרנט (לעומת רק 40% מהאזרחים היהודים) ו-71% מהאזרחים הערבים לא מבצעים קניות ברשת (לעומת 39% מהיהודים). כמחצית מהציבור הערבי לא עושה שימוש ברשת למשלוח דואר אלקטרוני ו-63% לא מורידים תוכנות למחשב (לעומת 18% ו-49% מהציבור היהודי, בהתאמה).

לעומת זאת, לפי הסקר בקרב האוכלוסיה הכללית, הרוב המכריע של המגזר הכללי מבצעים פעולות מקוונות רבות ומגוונות. 68% מבצעים תשלומים במרשתת; 61% עורכים קניות ברשת ו-60 אחוז מבצעים פעולות וממלאים טפסים ברשת. 82% משתמשים בדוא"ל ו-51% מורידים תוכנות.

עם זאת, הסקר מצא כי שיעור השימוש ברשתות חברתיות גבוה יותר בקרב האזרחים הערבים: 62% מהמגזר הערבי משתמשים ברשתות החברתיות. 73% מהם נמצאים ברשתות חברתיות מספר פעמים ביום. זאת, לעומת 60% מהמגזר היהודי שמשתמשים ברשתות החברתיות כשרק 28% מהם מבקרים ברשתות החברתיות מספר פעמים ביום.

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי: "הסקר שלנו עוזר למפות ולהבין אילו אוכלוסיות בחברה הישראלית יש לחזק בהיבט האינטרנטי ובאילו תחומים. האיגוד פועל מזה תקופה ארוכה לצמצום הפער הדיגיטלי בין הקבוצות השונות באוכלוסייה ואנו קוראים גם לגורמים הנוספים בתחום לעשות שימוש במידע זה לצורך עיצוב המדיניות שלהם".

עוד עולה מן הסקר כי 21% מכלל האוכלוסייה כלל לא קורא חדשות באינטרנט לעומת כמעט מחצית מאוכלוסייה (47%) שצורכים חדשות באינטרנט באתרים כלליים בעברית (כגון: ynet, mako, וואלה, אתר חדשות 2, nrg וכו'). מעניין לציין כי 11% מהאזרחים הערבים קוראים חדשות רק באתרים הכלליים בעברית, ו-37% קוראים חדשות גם באתרים כלליים בעברית גם באתרי חדשות ישראליים בערבית וגם באתרים בינלאומיים בערבית, דוגמת אל-ג'זירה ואל-ערביה. 49% מהאזרחים הערבים מעידים כי אין מבחינתם הבדל אם אתר האינטרנט שהם מבקרים בו בעברית או בערבית.

יחד עם זאת – העולם הוירטואלי כבר לא שייך לצעירים בלבד – אם בעבר הגלישה ברשת היתה נחלת הדורות הצעירים יותר, הסקר הנוכחי מוכיח כי בקרב המגזר היהודי כיום היא חוצה דורות. ואילו במגזר הערבי, הפער הבין דורי  בגלישה באינטרנט  מתחיל בגילאי 45 שמעליהם שיעור הגולשים יורד. אך בעוד במגזר הכללי ברובו סבורים שיש להדריך את בני ה-60 ומעלה לשימוש באינטרנט (35%) , וכן ילדים מתחת לגיל 13 (23%), רוב האוכלוסיה הערבית חושבת שצריך להדריך נערים ונערות (13-18) לשימוש באינטרנט (31%), או ילדים וילדות (29%).

הסקר נערך על ידי מכון המחקר סטאטנט בקרב 1,213 משיבים (600 מהאוכלוסיה הערבית ו-613 מהאוכלוסיה היהודית) שגובשו לכדי מדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל. טעות הדגימה: 4 אחוזים.

לנתונים והרחבה על הסקר במגזר הערבי

לנתונים והרחבה על הסקר במגזר הכללי

לנתונים והרחבה על ההשוואה בין הסקרים