חזרה לעמוד הקודם

האזרחים והממשלה באינטרנט- סיכום החודש

החודש סקרנו את השימוש של האזרחים הישראלים באינטרנט ממגוון של זוויות.

גילנו את הפער הדיגיטלי שקיים בישראל, ואיך הוא בא לידי ביטוי בין המגזרים השונים, גילינו שישראל במקום לא טוב ביחס לעולם בשימוש באתרים הממשלתיים, אבל די בראש הרשימה בנוגע לרשתות חברתיות.

מחקר חדש מטעם איגוד האינטרנט הישראלי שיצא בתחילת החודש, סקר את השימושים של החברה הישראלית באינטרנט. הסקר העלה הרבה נושאים מעניינים לכותרות. 89% מהאוכלוסיה הכללית גולשים באינטרנט. מתוך אלו שאינם גולשים, הרוב, 61%, העידו שאינם גולשים מסיבות דתיות. 47% מהאוכלוסיה הכללית צורכים חדשות באינטרנט באתרים כלליים בעברית, כמו mako, walla, ynet, בעוד 21% כלל לא קורא חדשות באינטרנט.

הפער בשימוש באינטרנט ובכישורי האינטרנט (השימושים השונים שהגולשים רגילים אליהם כמו מייל, קניות באינטרנט וכו'), ניכר באוכלוסיה הכללית רק מגיל 65 ומעלה. כלומר, שימושי האינטרנט בחברה הישראלית חוצים דורות. 88% מבני ה-55-64 מחפשים בעזרת מנוע חיפוש, וכן 78% מבני ה-65 ומעלה. ל- 83% מבני ה-55-64  יש דואר אלקטרוני ול- 70% מבני ה-65 ומעלה.

פער משמעותי נרשם בהשוואה בשימושי האינטרנט בין האוכלוסיה הכללית (מגזר יהודי ואחרים) לבין האוכלוסייה הערבית. אמנם גם באוכלוסיה הערבית אחוזי הגלישה באינטרנט גבוהים ונמצאים בעליה בשנים באחרונות, 78% גולשים באוכלוסייה הערבית לעומת 89% באוכלוסיה הכללית. שיעור החדירה של הניידים החכמים אפילו זהה בין המגזרים, כאשר 82% מכל מגזר הם בעלי סמארטפון. אך בשימושים השגרתיים וכישורי האינטרנט, כגון דוא"ל, קיצור תורים ושימוש באתרים ממשלתיים, נרשמו הבדלים משמעותיים. הבדלים אלו עלולים להשפיע על איכות החיים של האזרחים ומידת המעורבות שלהם בחיים הציבוריים.

74% מהאזרחים הערבים לא מבצעים תשלומים או מקצרים תורות בעזרת האינטרנט (לעומת 32% באוכלוסיה הכללית), רק 16% מהאזרחים הערבים ממלאים טפסים ממשלתיים ומבצעים פעולות באתרי אינטרנט, לעומת 60% מהאזרחים האחרים. רק 50% מהאזרחים הערבים משתמשים בדואר אלקטרוני, לעומת 82% במגזר היהודי ואחרים.

ואכן ישראל נמצאת איפה שהוא בתחתית הרשימה בכל הנוגע לשימוש באתרי ממשלה, לפי דוח ה- OECD האחרון. הדוח שסוקר ביצועים ומדיניות של ממשלות שונות בארגון, סקר בין השאר את השימוש של האזרחים באתרי הממשל המקוון. בישראל רק 31% מהאזרחים מחפשים מידע באתרי הממשלה (זאת לעומת 49% בממוצע ה- OECD), רק 31% נוספים ממלאים טפסים ממשלתיים אונליין (לעומת 33% בממוצע ה- OECD).

לעומת זאת השימוש ברשתות החברתיות בישראל רושם שיאים, באוכלוסייה הערבית, הרשתות החברתיות אפילו יותר דומיננטיות מבשאר האוכלוסייה. 62% מהמגזר הערבי רשומים ברשתות החברתיות לעומת 60% מהמגזר היהודי. אך בעוד במגזר היהודי רק 28% מהמשתמשים מבקרים ברשתות החברתיות כמה פעמים ביום, במגזר הערבי 73% מעידים כך על עצמם.

יכול להיות שבממשלת ישראל גם יודעים כמה אנחנו ברשתות החברתיות, כי לפי דוח ה- OECD, ישראל היא בין המדינות הכי פופולריות בטוויטר. ישראל הגיעה למקום השביעי מתוך 34 מדינות הארגון. על פי מדד הפופולריות שנקבע בדוח, חשבון הטוויטר של ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה למספר עוקבים המהווה 1.3% מאזרחי המדינה. החשבון של נתניהו עקף את יפן, צרפת, קוריאה ואיטליה, אבל לא את בריטניה וצ'ילה, שנמצאות בשני המקומות הראשונים.