חזרה לעמוד הקודם

מה זה עיתונאות נתונים?

אם כולם קוראים חדשות ברשת, בפייסבוק או בסמארטפון, למה שהחדשות לא יגיעו גם משם? מה עושים עיתונאים בעידן הדיגיטלי? מחפשים נתונים.

העניין בחדשות הדיגיטליות הולך וגדל. על פי מחקר של מכון PEW, צריכת חדשות בארה"ב דרך אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות. המכשירים הניידים גם נכנסים לתמונה, ונראה כאילו שצריכת החדשות דרכם הופכת לדרך המועדפת להתעדכנות בחדשות בארה"ב. באוגוסט 2017, 43% מהאמריקאים העידו כי בחרו להתעדכן בחדשות באינטרנט, לעומת 50% שהתעדכנו בחדשות בטלוויזיה. מדובר בהפרש של 7% בלבד בין החדשות אונליין, למדיום שהוביל עד כה בתחום.

גם השימוש במכשיר הנייד בכדי להתעדכן בחדשות, הולך וגדל. 45% מהמבוגרים בארה"ב, מעדיפים להתעדכן בחדשות מהמכשיר הנייד ב-2017. זאת לעומת רק 36% העידו כך על עצמם לפני שנה, ב-2016., ו-21% שטענו כך ב-2013. גם בקרב אמריקאים שהעידו על עצמם כי הם מתעדכנים בחדשות גם במכשיר הנייד, אך גם במחשב, 65% העידו כי הם מעדיפים לקבל חדשות לנייד. בנוסף 67% מהאמריקאים מתעדכנים באייטמים חדשותיים דרך הרשתות החברתיות.

בעידן בו כולם פונים לרשת כדי לשמוע מה קרה בעולם, זה רק הגיוני שגם הכתבים ישתמשו ברשת כדי למצוא את הסיפור הבא. עיתונאים משתמשים בסטטיסטיקות זמינות, מחפשים מקורות בגוגל, בונים דגמים ממוחשבים בכדי להמחיש את הסיפורים שלהם, או מחפשים מקורות ברשת החברתית. העידן הדיגיטלי הוא תור הזהב של עיתונאות הנתונים.

הרעיון בעיתונאות נתונים, הוא השילוב של טכנולוגיות מתקדמות, בשלב הפקת התוכן וכן בשלב הפצתו. עיתונאות הנתונים משלבת מגוון תחומים כמו עיצוב, מדעי המחשב, וסטטיסטיקה. עיתונאות הנתונים נשענת בעיקר על.. ובכן, הנתונים המספריים, שמופקים בשלל צורות ועל סמך מגוון של טכנולוגיות.

מחקר שנערך על ידי מעבדת החדשות של גוגל- Google News Lab, מנסה לצייר תמונה של התחום בעולם, ולהבין עד כמה התופעה רחבה. על פי המחקר, שנערך בבריטניה, ארה"ב, צרפת וגרמניה, 42% מהעיתונאים משתמשים בנתונים בכדי לספר סיפורים, באופן קבוע.

51% מגופי החדשות שנסקרו, מינו עיתונאים שתפקידים עיתונאות נתונים. המספר גדל ל-60% כאשר מדובר בגופי תקשורת דיגיטליים בלבד. 33% מהעיתונאים משתמשים בנתונים באופן קבוע לסיקור פוליטי, 28% לסיקור כלכלי, 25% למחקרים לצורך עיתונות חוקרת. עיתונאות הנתונים חזקה יותר באירופה: בצרפת ל-52% ממערכות החדשות יש עיתונאי נתונים, בגרמניה, 52% ובבריטניה גם. בארה"ב רק 46% ממערכות החדשות מתהדרות בעיתונאי נתונים.

למרות הטרנד ההולך וגדל, רוב העיתונאים לא מבינים מספיק, לטענתם, בעיתונאות נתונים ולא מרגישים שיש להם את ההכשרה לעסוק בה. 53% מהעיתונאים חושבים שעיתונאות נתונים היא מיומנות שמצריכה הדרכה מיוחדת, ושהנושא לא פשוט. העיתונאים גם ציינו כי מערכות החדשות לא מספקות את הזמן המתאים לצורך הכנת כתבה מבוססת נתונים. 49% מהכתבות מבוססות הנתונים הוכנו במהלך יום אחד או פחות, לא מספיק זמן לאסוף ולוודא את אמינותם של הנתונים. לרוב מערכות החדשות גם לא מספקות כלים מתאימים לוויזואליזציה של המידע, ועל כן עיתונאים רבים משתמשים בכלים "תוצרת בית" לעיצוב והצגת הנתונים.

יותר ממחצית מהנחקרים היו רוצים שהארגונים שלהם ישתמשו בעיתונאות נתונים בכדי ליצור כתבות. אולם אותם עיתונאים מודים שאולי מדובר ברעיון לא רווחי, כיוון שהפקת כתבות מגובות בנתונים לוקחת זמן רב ומשאבים גדולים. אבל אולי כדאי להשקיע. עיתונאי אחד שהשתתף במחקר אמר שהנתונים הם "דרך טובה להגיע לאמת בעידן מלא בזיופים".

מידע

קטגוריות נתונים: