חזרה לעמוד הקודם

איך נראים רגשות במספרים?

המדע לוקח אותנו עוד צעד אחד קדימה ומנסה להסביר איך מתהווים רגשות כמו תסכול, כעס או אושר, דרך נתונים שנאספו מהאינטרנט.

רגשות הן מה שעושה אותנו אנושיים. כולנו מכירים רגשות, יודעים במה לחשוב כאשר מדברים על רגש מסוים, או מה נרגיש בסיטואציות מסוימות, אבל קשה לנו לקבוע חוקים או נוסחאות מדעיות לרגשות שלנו. כל שכן, אין לנו דרך להביע רגשות במספרים.

מכון אלן טיורינג, שעוסק במדע הנתונים, מטעם הספרייה הלאומית הבריטית ומספר אוניברסיטאות אנגליות, מנסה להבין בעזרת נתונים ואינטליגנציה מלאכותית, מה עושה אותנו מאושרים, מה מכעיס אותנו או מה מתסכל אותנו. סוזי מואט ממכון אלן טיורינג, מסבירה כי כיום, בעקבות הטכנולוגיה והתקשורת, יש לנו דרכים רבות לענות על שאלות שבעבר נראו לנו מסובכות מאוד. היא מביאה כדוגמא את ההנחה של אנשים רבים כי הסביבה בה הם מבלים כל יום, משפיעה באופן משמעותי על מצב הרוח שלהם. עד לא מזמן, למדענים לא הייתה דרך לעקוב אחרי נתונים מתאימים לבחינת ההנחה הזו, אולם כיום העולם מלא בנתונים וגם בטכנולוגיות לאיסוף הנתונים וניתוחם.

שאנוקי סרשינה, חוקרת נוספת מהמכון, מסבירה כי מצאה במחקר שאנשים נהנים יותר בסביבה בה יש נוף טבעי, יפה ופסטורלי. מה שממש הפתיע את החוקרת, היה שאנשים מאושרים יותר בסביבה של נוף אורבני, באותה המידה, למשל בקרב בניינים שנראים יפה בעיניהם. נתונים מסוג זה יכולים להשפיע בתהליך קבלת ההחלטות בבניית ערים או מרכזים עסקיים או תרבותיים.

הנתונים שאספו במכון טיורינג נאספו על ידי אפליקציית Mappiness, הממפה "אושר", ברחבי אנגליה, ומשתמשת גם בצילומים שצילמו המשתמשים במסגרת משחק אונליין שנקרא Scenic-Or-Not. סרשינה ניתחה שלוש שנים של מדידת "אושר", על ידי יותר מ-15,000 משתמשים, ועוד כמעט מיליון דירוגים של נוף מיותר מ-100,000 מקומות שונים.
מרב אלניאלי, היא חוקרת נוספת במכון טיורינג, שחוקרת התנהגות אנושית דרך תמונות שמועלות לרשת. במסגרת מחקרה היא פיתחה תוכנת למידת מכונה המהווה מערכת עצבים מפותלת, הבוחנת אם תמונה שהועלתה לרשת החברתית היא תמונה של מחאה או לא. הרעיון שעומד מאחורי הפיתוח, הוא הניסיון להבין כיצד מחאות מתפשטות בעולם.

השימוש במידע מהאינטרנט, גם מוזיל עלויות של מחקרים אחרים, כפי שמספר טוביאס פרייס, פרופסור למדעי ההתנהגות ולכלכלה מאוניברסיטת ווריוויק, ועמית במכון. המידע הנגיש, המידי והזול, שמופק מתמונות המועלות לרשת, יכול לעזור להעריך למשל, כמה אנשים מגיעים למדינה מסוימת, במהלך השנה, ברחבי הגלובוס.

מחקר רגשות אנושיים, בעזרת נתונים וטכנולוגיה, הוא לא עניין חדש. מחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, מ-2012 השתמש באפליקציה לאייפון, כדי לגלות מה עושים אנשים כדי להרגיש מאושרים יותר. האפליקציה הציעה לנחקרים לבצע כל מיני פעילויות במסגרת המשחק, כמו להיזכר בימים מאושרים, לנהל יומן של מעשים טובים, לחשוב באופטימיות, ועוד. למשל בפעילות "נצור את הרגע", הנחקרים נתבקשו לצלם תמונה שמייצגת את האירוע בו הם נוכחים כרגע, ולהוסיף לה תיאור. פעילות חיזוק הקשר עם חברים, אפשרה לנחקרים לשלוח מייל או הודעה למישהו מהחברים שלהם, וכן הלאה.

בסופו של דבר גילו החוקרים כי הנחקרים השתמשו בעיקר בפעילויות אלו (לפי סדר): הערכת מטרות ומעקב, נצור את הרגע, יומן הכרת הטוב, חשיבה אופטימית, ולהיזכר בימים טובים.

הקדמה והטכנולוגיה הפכו מושגים רבים, שהיו מופשטים מאוד עד כה, למדידים ומוחשיים ביותר. למשל, קל מאוד לדעת עד כמה החברים אוהבים את התמונה שהעלינו לחשבון האינסטגרם שלנו. צריך רק לבדוק כמה לייקים יש לה, והנה מצאנו דרך למדוד אהבה. כשהנתונים נמצאים בידי החוקרים, הם חושפים בפנינו ממצאים מדויקים, מתוחכמים, וחדשניים, המתארים רגשות שלנו עצמנו קשה להסביר.

מידע

קטגוריות נתונים: