חזרה לעמוד הקודם

לגו, כדור וסמארטפון

כמות הזמן שילדים בארה"ב מבלים עם הסמארטפון שילשה את עצמה בתוך 3 שנים. האם זה משפיע על פעילויות אחרות, כמו קריאה או שיעורי בית? ומה עם הילדים הישראלים?

לסמארטפונים יש נוכחות מורגשת מאוד בחייהם של הילדים הישראלים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון ל-2015, בישראל ב-87% ממשקי הבית בהם יש ילדים יש מחשב, וב-76.5% מנויים לאינטרנט. ל-94% ממשקי הבית עם ילדים יש יותר מטלפון נייד אחד. בעבר כבר פורסם כי הגיל הממוצע בו ילדים מקבלים סמארטפון בישראל הוא 9.6 (דוח בזק 2015, תיאר ירידה משמעותית בגיל בשנה אחת, כאשר ב-2014 הגיל הממוצע לקבלת המכשיר היה 11). מחקר של עמותת Common Sense הפועלת למטרות חינוכיות בקרב ילדים בארה"ב, מצא כי חלה עלייה גדולה בזמן שבו ילדים (0-8), משתמשים בסמארטפון.

הסקר של Common Sense בוצע בקרב מדגם מייצג של 1400 הורים לילדים בגילאי 0-8 בארה"ב. מטרת הסקר, להבין עד כמה המדיה נוכחת בחיי הילדים ומשפיעה עליהם. הסקר גם בוחן את המגמות בשימושי המדיה של הילדים על פני מספר שנים, בעזרת סקרים דומים מ-2011 ו-2013.
כמעט כל הילדים (98%) מתחת לגיל 8 גרים בבתים שיש בהם מכשיר נייד מסוג כלשהו. ב-95% מהבתים יש סמארטפון וב- 78% יש טאבלט (ל-42% מהילדים יש טאבלט משלהם). ילדים אמריקאים עד גיל 8, מבלים בממוצע 2:19 שעות ביום מול המסכים השונים, יותר מהילדים הישראלים שמבלים מול המסך 1:10 שעות ביום בממוצע (דוח בזק 2015). צריכת המדיה הכוללת של הילדים האמריקאים נשארה פחות או יותר אותו הדבר כמו בשנה שעברה, עם זאת, ניכר שינוי במקום שהסמארטפונים תופסים בהרכב במדיה שהילדים צורכים. ב-2011, הילדים בעיקר צפו בטלוויזיה (51% מכמות המדיה הנצרכת ליום), ובתכנים מוקלטים בוידאו או DVD. חלק קטן מהזמן של הילדים הוקדש לטלפונים חכמים, רק 4%. ב-2017, המכשירים החכמים תופסים יותר זמן והשימוש של הילדים במכשירים אחרים פוחת. בעוד הסמארטפונים ממלאים 35% מזמן צריכת המדיה ליום של הילדים ב-2017, הטלוויזיה תופסת רק 42%, והתכנים המוקלטים 12%.

במחקר נמצא הבדל בזמן הצפייה במסכים בין בתים בעלי הכנסה גבוהה לבתים בעלי הכנסה נמוכה, ובין ילדים להורים עם השכלה גבוהה לבתים בהם ההורים אינם בעלי השכלה גבוהה. לילדים מבתים בעלי הכנסה נמוכה נוספת בממוצעו עוד שעה ו39 דקות של צפייה במסכים (3:29 מול 1:50). גם ילדים להורים פחות משכילים צופים יותר במסכים מאשר ילדים מבתים בהם להורים יותר שנות לימודים, בממוצע בשעה ו-13 דקות ליום יותר (2:50 מול 1:37). הקשר הזה שבין צפייה במסכים לבין השכלת ההורים, או הקשר בין הצפייה במסכים להכנסה, נצפה גם במחקרים מ-2011 ו-2013, אבל הפער אפילו גדול יותר ב-2017, מאשר היה בשנים הקודמות.

השינויים בחלוקת הזמן בין המסכים לא השפיעו על הזמן בו הילדים עסוקים בקריאה. ילדים מגיל 0-8 מבלים בממוצע חצי שעה ביום, בהם הם קוראים או שמישהו מקריא להם. כמות הזמן הזה נשארה עומדת ויציבה לאורך כל השנים והדוחות (גם מ-2011 וגם מ-2013). 57% מהילדים קוראים, או שמקריאים להם, מידי יום.

ההורים מודאגים מתכנים אלימים, מיניים ופרסומיים, שהילדים נחשפים אליהם ברשת, אבל הם גם אופטימיים וחושבים שהשימוש במדיה יהפוך את ילדיהם ליצירתיים יותר וגם ישמש אותם בלימודים. הדאגות העיקריים של ההורים הם מפני: תוכן אלים- 78%, תוכן מיני- 77%, בזבוז של זמן- 70%, חומרניות ופרסום- 69%. מצד שני, 67% מההורים שילדיהם משתמשים במדיה, טוענים כי השימוש מסייע להם בלימודים, ו- 57% מההורים טוענים שהשימוש במידה מגביר את היצירתיות שלהם. זאת כאשר בפועל רק אחוז אחד מהזמן שהילדים מול המסך מוקדש להכנת שיעורי הבית, שתי שניות ביום בממוצע.

גם בישראל, בדוח בזק 2016, פורסמו נתונים אודות השימוש באינטרנט של ילדים בגילאי 6-9. כאן רק 20% מההורים טענו כי הילדים משתמשים באינטרנט לצרכי לימודים. עוד סיפרו ההורים כי הילדים בעיקר רואים וידאו ביו-טיוב , 51%, רואים סדרות, 43%, ומשוחחים עם חברים 43%.

במספר מחקרים שפורסמו בעבר על ידי עמותת Common Sense, הדגישו החוקרים כי יש לצמצם את מספר השעות שהילדים מבלים מול מסכים לטובת פעילויות נוספות, כמו ספורט ותחביבים. מחקר שפרסמה העמותה בשנה עברה אף מצא כי ילדים שנמצאים פחות זמן מול המסך, הם ילדים מאושרים יותר. אם כן, בישראל המצב נראה טוב יותר מאשר בארה"ב, הילדים נמצאים פחות זמן מול המסך, וההורים יותר מודעים למעשיהם. בכל זאת יש לשים לב כי המגמה מציגה גידול מהיר מאוד בזמן המסך שהסמארטפונים זוכים לו בקרב ילדים. לכן רק בעזרת מודעות לזמן שהילדים מבלים מול הסמארטפון ולמה שהם עושים בו, ניתן יהיה לשמור על המצב בו הילדים מרוויחים מהשימוש במדיה, ולא מפסידים.

מידע

קטגוריות נתונים: