חזרה לעמוד הקודם

הילדים הישראלים גולשים ביו-טיוב לפני גיל שנה

דוח בזק חושף כי הורים בישראל משתמשים ביו-טיוב כמו בבייביסיטר. מחקר אקדמי בחן את הסרטונים בפלטפורמה וגילה עד כמה הם לא מיועדים לילדים.

30% מהילדים לפני גיל שנה כבר יושבים מול המסך כשיו-טיוב מתנגן. כך חושף דוח בזק ל-2017. עוד עולה מן הדוח כי 70% מהילדים בגילאי 6-9 צופים בסרטונים ביו-טיוב. לכאורה אלו לא נראים כמו נתונים בעייתיים במיוחד, אם פעם הילדים ישבו מול הטלוויזיה, היום הם פשוט יושבים מול מסכים קטנים יותר. אלא שהאינטרנט שונה מהטלוויזיה, הוא חי ואינטראקטיבי, והילדים היושבים מול המסך הופכים פגיעים וחשופים גם למי שנמצא מהצד השני.

לגוגל מגבלות חמורות לגבי גיל המשתמשים במוצריה. בארה"ב למשל, הגיל המינימלי לבעלות על חשבון בגוגל הוא 13 (גם בישראל). בברזיל למשל, שם רואים באופן חמור מאוד חשיפת ילדים מתחת לגיל 13 לתוכן פרסומי, השימוש ביו-טיוב מוגבל למשתמשים מעל גיל 18. החשש שמוביל את המגבלות האלו הוא כי ילדים שמשתמשים בפלטפורמה נחשפים לפרסומות, תוכן פוגעני, לפגיעה בפרטיות ולפגיעות סייבר.

במחקר שנערך בשיתוף אוניברסיטת הרווארד מארה"ב, אוניברסיטת מינס גראיס בברזיל ואוניברסיטת ריו דה ז'נרו בברזיל, נבדקו ערוצי יו-טיוב המשדרים לילדים. החוקרים ניסו לאפיין את הצופים בערוצים אלו מצד אחד, וגם את התכנים בערוצים אלו, מצד שני.

במחקר נותחו 7,664 סרטונים מברזיל ו-10,940,565 התגובות עליהם, שנכתבו על ידי 2,982,595 משתמשים. בנוסף נותחו עוד 5,184 סרטונים דוברי אנגלית מארה"ב ואנגליה, עם 3,569,553 התגובות עליהם, שנכתבו על ידי 2,013,419 משתמשים.

רוב הסרטונים (29% בארה"ב-בריטניה, 26% בברזיל) עסקו בצעצועים. בארה"ב+אנגליה, חלק משמעותי מהסרטונים עסקו גם בסרטים והצגות, 29%, ובמשחקי מחשב, 16%. בברזיל הנושא השני שדובר בו הכי הרבה בסרטונים היה "שירותים", 22%, והסרטים וההצגות היו רק במקום השלישי עם 16%.

החוקרים מצאו פרסומות בסרטונים בעזרת ניתוח תוכן וגם באמצעות איתור האשטאגים. הפרסומים בסרטוני יו-טיוב הם לרוב תוכן שיווקי, כלומר פרסום למותג שמוצג כחלק מתוכן הסרטון, ומבלי לציין שמדובר בפרסומת. ההמלצות וההערות של יו-טיוברים נתפסות על ידי הקהל ככנות ואישיות, בעוד הם למעשה מקבלים תשלום עבור הצגת המוצר. אחת הדרכים לגלות תוכן שיווקי בסרטונים הייתה האבחון באם בסרטון מופיע מוצר באופן ברור. דרך נוספת הייתה איתור האשטגים. גם כאשר הפרסום מוסווה כתוכן שיווקי, לצד הסרטון יופיע האשטג מתאים שיקשר את הצופה עם המוצר. מתוך כל הסרטונים, ב-6017 סרטונים בברזיל נמצא תוכן שיווקי, וב- 4109 סרטונים בארה"ב-אנגליה, נמצא תוכן שיווקי.

מי שמגיבים הכי הרבה על סרטונים ביו-טיוב הם ילדים עד גיל 12, מדובר בקבוצת גיל שלא אמורה בכלל להיות ביו-טיוב מלכתחילה. בברזיל הם 55% מהמגיבים, ובאנגליה-ארה"ב, הם 47%. גם בני ה-13-18, שאמורים על פי התקנון להיות ביו-טיוב תחת השגחת הורים, מגיבים הרבה, בברזיל-20% ובאנגליה-ארה"ב- 20%. בני ה-19-30 מהווים באנגליה-ארה"ב 23% מהמגיבים, ובברזיל, 19% מהמגיבים.
בשני מחוזות המחקר בעיקר נשים מגיבות על הסרטונים- 61% באנגליה- ארה"ב ו-70% בברזיל. בשני מחוזות המחקר ניכר כי לגזע יש תפקיד במידת המעורבות ביו-טיוב- יותר לבנים הגיבו לעומת אסייתיים או שחורים. 78% מהמגיבים בארה"ב ואנגליה הם לבנים ועוד 80% מהמגיבים בברזיל.

מהמחקר עולה כי הילדים בסך הכל מאוד מתלהבים מהסרטונים בהם הם צופים, ורוב התגובות שלהם לסרטונים חיוביות. עוד נמצא כי בז'אנר סרטוני האיפור, היו אף יותר תגובות טובות מאשר בסרטונים בנושאים אחרים. התגובות הטובות נוטות להתמעט יותר ויותר, ככל שעולים בגיל הקהל.

גם בעידן הדיגיטלי, ילדים הם תמימים וחמודים. הם צופים בתכנים שממוענים אליהם, וכותבים תגובות מחמיאות ליוצרים. עם זאת המחקר מוכיח כי הם גם נחשפים הרבה מאוד לתוכן שיווקי, תוכן שאין בידיהם לזהות כפרסומת והם מתייחסים אליו כהמלצה כנה ואמיתית. בנוסף המחקר מעלה את סוגיית התכנים הלא ראויים שמוצאים את דרכם אל הילדים וכן את ההשתתפות שלהם בפלטפורמה, השתתפות שיכולה להוביל לפגיעה בפרטיות.

יו-טיוב כבר ספגה ביקורות רבות אודות חוסר התמודדותה עם סינון תכנים. אחת מהן קיבלה הדים בתקשורת כבר בתחילת השבוע, כאשר חברות ממתקים החרימו את הפרסום ביו-טיוב בשל העלאת תכנים פדופיליים הפונים לילדים בפלטפורמה.

בינתיים, אם ההורים בוחרים לשים את הילדים מול סרטונים ביו-טיוב, יש לשקול לשבת לצדם ולבדוק בעצמנו שהתכנים שהילדים צופים בהם, אכן מיועדים לילדים.

מידע

קטגוריות נתונים: