עמוד זה מנגיש נתונים מתוך "דוח החדשות הדיגיטליות" שמפרסם מכון רויטרס באוניברסיטת אוספורד, הבוחן מאפיינים ומגמות של צריכת חדשות המקוונות בקרב 46 שווקים ברחבי העולם (ללא ישראל), על בסיס סקר מקיף שהתבצע ברבעון הראשון של שנת 2022.
אמון בחדשות מקוונות ובאתרי חדשות
- האמון בחדשות מקוונות ירד בכמעט מחצית מהמדינות שנבדקו בסקר, ועלה רק בשבע מהן, מה שעומד בסתירה לעליית האמון בחדשות בזמן תקופת הקורונה.
- 42% מהמשתתפים במדגם העידו שהם סומכים על מרבית החדשות המקוונות רוב הזמן. פינלנד נותרה המדינה עם רמת האמון הכוללת הגבוהה ביותר (69%), בעוד שהאמון בחדשות בארה"ב ירד, והינו הנמוך ביותר בסקר (26%).
- צריכת החדשות באתרים וברשתות חברתיות לא משלימה את הפער שנוצר בצריכת החדשות כתוצאה מירידה בצריכת המדיה המסורתית (טלוויזיה, עיתונים מודפסים וכו'). ההתעניינות בחדשות ירדה בחדות בשווקים, מ-63% בשנת 2017 ל-51% בשנת 2022.
- החששות העולמיים לגבי מידע שקרי ומטעה בחדשות באינטרנט נותרו יציבים השנה בהשוואה לשנה שעברה. משתתפים בסקר העידו שראו יותר מידע כוזב על נגיף הקורונה מאשר על פוליטיקה ברוב המדינות, אבל המצב הפוך במדינות דוגמת טורקיה, קניה והפיליפינים.
- רק 32% מהמשתמשים באתרי חדשות אומרים שהם סומכים עליהם בנושא שימוש בנתונים האישיים שלהם בצורה אחראית, זאת בדומה לקמעונאים מקוונים כמו אמזון. בארה"ב ובצרפת אחוזי המשתמשים שהפגינו ביטחון באתרי החדשות נמוכים אף יותר (18% ו-19% בהתאמה).
צריכת חדשות ברשתות החברתיות
- בכל השווקים, 23% מהמשתמשים מעדיפים להתחיל את צריכת החדשות שלהם בעזרת אתר או אפליקציה. לבני 18-24 יש קשר חלש במיוחד עם אתרים ואפליקציות, ומעדיפים גישה לחדשות באמצעות מדיה חברתית, מנועי חיפוש ואגרגטורים ניידים.
- פייסבוק נותרה הרשת החברתית הנפוצה ביותר לצריכת חדשות, אך סביר יותר שמשתמשים יעידו שהם רואים יותר מדי חדשות בפיד שלהם בהשוואה לרשתות אחרות.
- TikTok הפכה לרשת הצומחת ביותר בסקר השנה, והגיעה ל-40% מבני ה-18-24, כאשר 15% צורכים בה חדשות. השימוש גבוה בהרבה בחלקים של אמריקה הלטינית, אסיה ואפריקה מאשר בארה"ב או בצפון אירופה.
נתונים כלליים
- רבים מהמשתתפים בסקר ציינו כי לחדשות יש השפעה שלילית על מצב הרוח שלהם. חלק ניכר מהאנשים הצעירים או חסרי ההשכלה העידו שהם נמנעים מחדשות משום שקשה לעקוב אחריהן ולהבין אותן.
- למרות העלייה בשיעור התשלום עבור חדשות מקוונות במספר קטן של מדינות עשירות יותר (אוסטרליה, גרמניה ושוודיה), נראה כי במדגם של 20 מדינות בהן נפוץ לשלם עבור חדשות מקוונות לא חלה עלייה באחוז המשתמשים המשלמים מאז שנת 2021 (17%), וכי רוב המנויים הם עבור מותגים לאומיים גדולים. הגיל הממוצע של מנוי חדשות דיגיטליות הוא 50~.
- הסמארטפון הפך לדרך הדומיננטית שבה רוב האנשים ניגשים לראשונה לחדשות בבוקר, אם כי, נמצאו דפוסים שונים במדינות שונות.
- נראה כי הצמיחה בפודקאסטים התחדשה, כאשר 34% צרכו פודקאסט אחד או יותר בחודש האחרון.