חזרה לעמוד הקודם

התכנים הנצפים ביותר ב-Facebook בראשית שנת 2022 ומאפייניהם

דו"ח התוכן הנצפה ביותר הינו דו"ח רבעוני שמפרסמת חברת Meta אודות התכנים הנצפים ביותר ב-Facebook עבור משתמשים בארצות הברית, לרבות מידע על מקורות התכנים, מאפייניהם ועל הפניות לתכנים מחוץ לפטלפורמה הנכללים בתכנים הנצפים ביותר. 

ביום 17.05.2022 פרסמה חברת Meta את דו"ח התוכן הנצפה ביותר ביחס לרבעון הראשון של שנת 2022. ברשומה זו נביא את עיקרי הנתונים והממצאים מהדו"ח שפרסמה Meta ומניתוח נוסף של הנתונים אותו ביצע מכון המחקר העצמאי Integrity Institute. דוח התוכן הנצפה ביותר מספק סקירה רבעונית של התוכן שמגיע לכמות הרבה ביותר של אנשים בפיד של פייסבוק בארצות הברית. פייסבוק מגדירה צפייה בתוכן כמצב בו קטע תוכן מופיע בפיד של משתמש, כלומר הוא מכסה לפחות חצי מהמסך בטלפון, מחשב או טאבלט, ונצפה במשך רבע שנייה לפחות. הדוח מציג את הדומיינים, הקישורים, הדפים והפוסטים הבודדים שנצפו על ידי המספר הגבוה ביותר של משתמשים בארה"ב במהלך הרבעון הראשון של 2022. עבור כל סוג תוכן, הדוח מציג נתונים מספריים הנוגעים לתפוצה של התוכן הנצפה ביותר, ולאחר מכן מציג את 20 קטעי התוכן המובילים בקטגוריה זו.

חשוב להדגיש, כי הדוח אינו כולל פרסומות או תוכן שנצפה ביישומים אחרים בתוך הפלטפורמה כמו השוק הפנימי.

מה התכנים הנצפים ביותר ב-Facebook בראשית 2022?

דירוג 10 הפוסטים הנצפים ביותרדירוג 10 העמודים הנצפים ביותר

הטבלה הבאה מציגה את דירוג 10 העמודים הנצפים ביותר בתקופת הדו"ח:

דירוג שם העמוד מספר צפיות
1. LADBible Australia 105.4M
2. The Dodo 97.2M
3. Woof Woof 93M
4. Ryan Engel 90.8M
5. UNILAD 89.2M
6. The Other 98% 88.3M
7. Eric Alper 88.1M
8. 3AM Thoughts 86.6M
9. Paper Quotes 81.6M
10. ESPN UK 80.4M

מאיפה מגיעים התכנים הנצפים ביותר בפייסבוק ל-Feed של המשתמשים?

כמתואר בתרשים, 49.1% מהתוכן הנצפה ביותר הגיע לצופים מפוסטים של חברים או נעקבים (שאינם עמודים), 15.7% מפרסומים של דפים שהצופה עוקב אחריהם ו-20.5% מקבוצות אליהן המשתמש הצטרף. כלומר, על פי חברת Meta, כ-12% התוכן הנצפה ביותר הגיע לפיד המשתמשים ממקורות שהם לא בחרו לעקוב אחריהם, אך לפי מנגנוני המלצת התוכן של הפלטפורמה הם עשויים היו לעניין אותו.

הפניות מחוץ לפלטפורמה

נכון לתקופת הדו"ח, רובו המוחלט של התוכן הנצפה ביותר (83.8% ממנו) לא כלל קישור למקור מחוץ לפייסבוק. עבור שאר 16.2% מהתוכן שאכן כלל קישור, לרוב הוא היה שייך לדף שהמשתמש עקב אחריו.

הטבלאות הבאות מציגות את פרטי ההפניות הבולטות ביותר לתכנים או קישורים מחוץ לפלטפורמה בקרב התכנים הנצפים ביותר שכללו הפניה לדומיין מחוץ ל-Facebook. נזכיר, כי על אף שרשימות אלו מכילות תוכן שנצפה עשרות מיליוני פעמים, הן מתייחסות רק לרשימת התכנים הנצפים ביותר, שמהווה פחות מ-1.2% מכלל התכנים שנצפו בפלטפורמה בתקופת הדו"ח.

דירוג לפי דומייניםדירוג לפי קישורים

דירוג עשרת הדומיינים מהם הגיע התוכן הנצפה ביותר בפייסבוק

דירוג דומיין  צפיות
1. youtube.com 168.1M
2. media1.tenor.co 118.4M
3. gofundme.com 112.4M
4. tiktok.com 105M
5. dailymail.co.uk 86.2M
6. tonlyinyourstate.com 77.9M
7. nbcnews.com 73.9M
8. cnn.com 71.5M
9. tmz.com 69.6M
10 nypost.com 68.5M

דירוג עשרת הקישורים מהם הגיע התוכן הנצפה ביותר בפייסבוק

דירוג קישור צפיות
1. קישור נחסם עקב שימוש בטכניקות ספאם 31.6M
2. קישור נחסם עקב שימוש בטכניקות ספאם 27.7M
3. קישור לתוכן ב-YouTube (לא זמין)   23.5M
4. קישור לתוכן ב-YouTube בנושא קורונה  22.1M
5. ידיעה באתר TMZ על מותו של Bob Saget 21.4M
6. /https://www.covidtests.gov  19.1M
7. לינק נחסם עקב שימוש בטכניקות ספאם  17.1M
8. /https://www.tiktok.com  17M
9. ידיעה באתר NBS News על איתור ילדה נעדרת 16.1M
10. ידיעה באתר ה-BCC על מעצר שחקנית NBA ברוסיה  15.6M

בדיקת מהימנות ואותנטיות התכנים הנצפים ומקורותיהם

נוסף על הניתוח שסיפקה Meta, ארגון Integrity Institute הציג ניתוח של אותנטיות ומהימנות 20 הפוסטים ו-20 הקישורים הנצפים ביותר ברבעון הראשון של שנת 2022. פוסט או קישור נכשלים בבדיקה זו בהתקיים אחד או יותר מהתנאים הבאים: (א) מפרסם אנונימי (לא ניתן לזהות מי עומד מאחורי הפרסום); (ב) תוכן לא-מקורי (תוכן שלא נוצר על ידי המפרסם); (ג) המפרסם משתמשי בעמודי ספאם או ברשתות קבוצתיות (האם המפרסם משתמש במספר קבוצות לצורך פרסום תוכן דומה או זהה).

הגרפים הבאים מציגים פירוט יותר ספציפי של הגורמים אשר מובילים לכישלון בבדיקה ומלמדים כי תוכן רב אשר נחשף למספר הרב ביותר של צפיות ברשת החברתית פייסבוק מגיע ממקור ללא שקיפות מספקת על זהותו. נתון זה מעלה מספר שאלות בנוגע לבעייתיות בכך שהתוכן הנצפה ביותר הוא למעשה תוכן אשר המקור שלו אינו ידוע. כמו כן, הנתונים חושפים כי באופן גורף, התוכן שהגיע למקומות הגבוהים ביותר בכמות הצפיות בפלטפורמת פייסבוק הוא למעשה תוכן לא מקורי אשר נוצר ושותף קודם לכן על ידי גורם אחר: 

הפרות כללי הקהילה של Facebook בקרב התכנים הנצפים ביותר בפלטפורמה

הנתונים שפורסמו מלמדים כי בסוף שנת 2021, ובתחילת שנת 2022 יש גידול בכמות התוכן אשר נוגד את חוקי הקהילה של פייסבוק אשר מגיע למקומות הראשונים בכמות הצפיות בפלטפורמה. נתוני המכון נשענים על סימון התוכן או העמוד כמפר את תנאי הקהילה על ידי פייסבוק. גם ממצאים אלו מעלים שאלות בנוגע לאפקטיביות של ניהול התוכן ולבעייתיות באלגוריתמי ההמלצות של החברה.

הערת סיום: לקראת שינוי באלגוריתם ה-Feed של Facebook:

על אף שנתונים אלה הינם מעניינים מאוד והינם חשובים לצורך הבנת האקלים ברשתות החברתיות בשנים האחרונות ולצורך הבנת מנגנוני ניהול התוכן של פייסבוק, ייתכן ונתונים אלה כבר אינם רלוונטיים למציאות של היום והמחר. זאת, עקב השינוי שביצעה חברת מטא באלגוריתם אשר קובע איזה תוכן יוצג למשתמשים. השינוי של החברה נועד להתמודד עם התחרות שמגיעה מחברת tik tok ולכן בחרה מטא להציג למשתמשים יותר תוכן על בסיס המלצות (באופן דומה לממשק של חברת tik tok) ופחות תוכן המבוסס על חברי המשתמש (הממשק עליו נבנו חברות פייסבוק ואינסטגרם). כעת רק ניתן לחכות ולראות כיצד יראה דוח התוכן הנצפה ביותר אשר יחשוף נתונים הנוגעים לתקופה שאחרי שינוי האלגוריתם.