חזרה לעמוד הקודם

מחקר מיוחד של Vigo מקבוצת יפעת עבור כנס אילת לעיתונות 2019, ניטר במשך חמישה חודשים את שיח השנאה כלפי עיתונאים ברשתות החברתיות

מדד השנאה כלפי עיתונאים ברשת, ביוזמת אגודת העיתונאים תל אביב בשיתוף עם חברת Vigo מקבוצת יפעת, בחן לאורך חמישה חודשים את היקפי שיח השנאה המופנה לעיתונאים ואנשי תקשורת ברשתות החברתיות (טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, פורומים וטוקבקים). המדד מבוסס על מתודולוגיה שפותחה עבור 'מדד השנאה' שנערך בשיתוף קרן ברל כצנלסון.

במהלך חודשי המחקר (יוני-אוקטובר 2019) נוטרו למעלה מ-1.1 מיליון שיחות הקשורות בעיתונאים ברשתות החברתיות. מתוכן, נוטרו 72 אלף שיחות שנאה כלפי עיתונאים, המהוות 7% מכלל השיח. במהלך זמן זה נרשמה עלייה עקבית וחדה בשיח השנאה כלפי עיתונאים – מגמה הקשורה להיקף השיח הפוליטי סביב הבחירות: ביוני נרשמו 10%, ביולי 12.5%, באוגוסט 14.8% ובספטמבר, החודש בו התקיימו הבחירות האחרונות – 19.2%. בחודש אוקטובר, עם תום מערכת הבחירות, נרשמה ירידה קלה ל-15.7%.
 
מממצאי המחקר עלה ששיעור של 69% משיח השנאה כלפי עיתונאים מתקיים בטוויטר, לאור נוכחותם הפעילה של עיתונאים ברשת זו והעיסוק האינטנסיבי בה בחדשות ואקטואליה. כמעט 80% משיח השנאה בטוויטר מצוי בתגובות גולשים לציוציהם של העיתונאים. ממצא מעניין נוסף, הוא כי פייסבוק מהווה קרוב לרבע משיח השנאה בלבד – 23%. נתח זה מהווה עדות לכך שמרבית הציבור הרחב אינו לוקח חלק בשיח זה. לגבי קיומו של שיח שנאה בפלטפורמות נוספות – 4% ממנו באו לידי ביטוי בטוקבקים, 3% באו לידי ביטוי בפורומים ובבלוגים בעוד 1% בא לידי ביטוי באינסטגרם.