התמונות והדיווחים מהאירועים הקשים של המתקפה בעוטף עזה ב-7/10 זורמים ישירות לטלפונים הניידים והמסכים של כולנו באופן מתמיד, מוחשי וללא סינון, ישירות מהרשתות החברתיות וקבוצות המסרים. הצפת הדיווחים והתכנים הקשים גובה מחיר נפשי מכולנו ובתוכה גם מבול של שמועות מבהילות, קונספירציות מסוכנות וידיעות שקריות המסכנות את החברה כולה ואותנו באופן אישי. צריכה והפצה אחראית וזהירה של מידע ברשת הפכה למשימה חיונית ובסיסית שכולנו צריכים לקחת בה חלק. זה נכון גם בשגרה אבל במיוחד בזמן חירום. איגוד האינטרנט הישראלי מציג לציבור המלצות ודגשים חשובים להתמודדות עם הסכנות של המידע והתוכן המסוכן שמציף את הרשתות בשעת לחימה.
לבדוק מי הפיץ את המידע ומי פרסם אותו. מי לוקח אחריות על ההודעה? האם יש לוגו של גוף רשמי, רשות או ארגון מוכר על ההודעה? הוא חתום בידי אדם מוסמך בעל תפקיד רלוונטי? האם זה ממקור אנונימי או מאדם פרטי? האם הפרופיל של המפרסם נראה אמין (איזה פרסומים קודמים ותגובות יש אצלו)? אם זה גוף או חברה האם יש להם מטרה סמוייה?
האם המידע שקיבלתי פורסם גם בערוצים רשמיים של המדינה או הרשויות או באמצעי תקשורת נוספים? ככל שלא מצאתי את אותו מידע במקומות אחרים, כך גובר החשד שמדובר במידע כוזב. לכן העדיפו לעקוב אחר מקורות מידע רשמיים ומוסמכים!
האם ההודעה כתובה בשפה וסגנון תקינים או עילגים? האם יש שגיאות כתיב? האם היא כוללת גם אימוג'יז או שפה מתלהמת או רגשית מדי? האם נוסח ההודעה מנסה להלחיץ אותנו ודורש מאיתנו להפיץ אותה הלאה? גורמים רשמיים לא יפיצו הודעות עם שגיאות, לא יעודדו אותנו להפיץ הלאה – וגם לא יבקשו פרטים אישיים.
אם התוכן כולל תמונה או סרטון – נסו לבדוק מתי ואיפה הם צולמו. האם יש עליו תאריך או פרטים מזהים אחרים שמעוררים חשד? מומלץ לבדוק אם התמונה או הסרטון הם חדשים או כבר הופיעו בידיעות קודמות. בכדי לבדוק האם תמונה היא אמיתית ניתן להדביק את התמונה במנוע חיפוש התמונות של גוגל ולבצע חיפוש הפוך. בכדי לבדוק אם סרטון הוא אמיתי ניתן להכניס את הסרטון לתוכנת invid המחלקת את הסרטון לתמונות. ואת התמונות הללו ניתן להדביק במנוע תמונות של גוגל.
פעמים רבות מפיצים מידע, דימויים או תוכן לצד כותרת או כיתוב "מרעיש" שמנסה להוציא אותם מהקשר ולהשתמש בהם בצורה מניפולטיבית. נסו להסתכל על התוכן מחוץ להקשר בו הכותרת והכיתובים מציגים אותם. האם באמת רואים בתמונה או בסרטון את מה שאומרת הכותרת הדרמטית? האם התוכן "מדבר בשם עצמו" או שהכיתובים מנסים להשתמש בו כדי לספר סיפור אחר ולשכנע את הצופים במסרים או עמדה כלשהיא נגד מישהו או משהו?
תטילו ספק, הפעילו חשיבה ביקורתית ושיקול דעת- עצרו לרגע וחשבו – האם ההודעה שקיבלתם כעת הגיונית? האם המידע המוצג נראה מבהיל במיוחד? האם הוא עשוי לשרת מישהו? האם המידע מסומן באפליקציה כ"הועבר פעמים רבות"? חפשו סימנים שעשויים לעורר חשד. אם ההודעה אינה רשמית או ממקור חדשותי – התייחסו אליה בחשדנות יתרה ובדקו את התוכן באמצעים השונים. יש לכם את הכוח לעצור הפצה לא אחראית של מידע כוזב!
התייעצות? דיווח? בקשת סיוע? צריכים מידע? אנחנו כאן בשבילכם
מה אומרים הכללים על מידע מטעה ועל דיסאינפורמציה ופייק ניוז?
מדריך: האם המידע שלפנינו הוא אמת, או שמדובר בקשקוש, פייק?
כיצד נפחית את החשיפה לתוכן מזיק ומטעה ברשתות בשעת חירום – קווים מנחים בהגדרות האפליקציות
שיחה עם אחיה שץ מנכ"ל פייק ריפורטר ועידן רינג סמנכ"ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט הישראלי.
חשוב מאוד לקרוא את האזהרות והמידע החיוני הזה לפני שמורידים, מתקינים ומשתמשים באפליקצית טלגרם
מיזם אזרחי שהוקם כדי לשמור ולנקות את השיח הציבורי משקרים, מניפולציות ופייק ניוז
"לא רלוונטי" הוא מאגר של שמועות אינטרנט ומכתבי שרשרת בעברית שמסתובבים ברשת
יחידת בדיקת-עובדות עצמאית בתוך מערכת העיתון – ״המשרוקית של גלובס״