עיצוב נכון ומוצלח של אתר מסחר אלקטרוני הוא קריטי להצלחתו. כאשר גולש נכנס לאתר שלכם, כל מה שהוא נתקל בו – תמונות, טקסטים, כפתורים ללחוץ עליהם וקישורים, הם חלק מתפעול האתר, או ממשק המשתמש (User Interface). ממשק המשתמש הוא מושג שכבר יצא לפנסיה, והיום מקובל לדבר על "חוויית משתמש" (User Experience או UX בקיצור), שזו בעצם אותה גברת בשינוי אדרת.

אתר מבולגן, עמוס בפרטים, טקסטים מיותרים ותמונות גרועות ייצור חוויה שלילית ויכול אפילו להבריח לקוחות מהחנות המקוונת שלכם. אם נשווה זאת לעולם האמיתי, דמיינו סופרמרקט שבו המוצרים מושלכים בלי סדר, בערבוביה, שיש בו שילוט חסר או לא עדכני, שהמעברים צפופים וחשוכים… האם הייתם רוצים לקנות בחנות כזו? סביר להניח שלא.

ולעומת זאת, דוגמא חיובית: דמיינו חנות סופר עם מעברים מרווחים, שהמוצרים בה מסודרים על המדפים בצורה שובת עין, עם תאורה טובה ושילוט הכוונה מלא ומדויק שמספר לכם מה יש בכל מעבר והמחירים מוצגים באופן מדויק ושיטתי על המדפים – כאן הייתם נהנים לקנות, נכון? אותו דבר בחנות וירטואלית, ולשם צריך לשאוף.

אז הנה צרור עצות איך לעצב אתר מסחר אלקטרוני מוצלח, וליצור חוויית משתמש שתגרום לגולשים שלכם לקנות – וליהנות!

עשו זאת פשוט

האינסטינקט הראשוני שלכם בעת תכנון האתר, יהיה להציף את הגולשים שלכם בכמה שיותר מידע על המוצרים. הילחמו בו! זו טעות.

בשתי השכבות הראשונות, דף הקטגוריה ודף המוצר – מעטו בפרטים. תנו רק את הפרטים שנראה לכם שהגולש יגלה בהם עניין, ונסו לשים את עצמכם בנעליו של מי שמחפש מוצר כמו זה שאתם מוכרים.

למשל, אם אתם מוכרים נעליים, אז פרטים כמו מידות, מחיר ושילובי צבעים צריכים להופיע בעמוד המוצר המקוצר והמיידי. פרטים על הרקע, החומרים שמהם עשויה הנעל, והליך הייצור – עדיף לשמור לשכבה נוספת, ולהכניס כפתור "למפרט המלא" או "קראו עוד". אל תעמיסו על הגולש שלכם פרטים מיותרים.

לעתים גם מעצב מקצועי עשוי למכור לכם עיצוב יקר, שנראה (וגם עולה!) כמו מיליון דולר, אבל השימושיות שלו גרועה. היזהרו מתפריטים ארוכים, קטגוריות וריבוי תפריטי בחירה נפתחים – כן, אפשרו לגולשים שלכם לחפש לפי חתכים הגיוניים, אבל אל תעמיסו עליהם קטגוריות, אפשרויות בחירה מרובות וסינונים, כי זה עשוי להיות מרתיע.

בעמודי הקטגוריות, נסו לחשוב כמו הגולש. חפשו חלוקה הגיונית ופשוטה, לפי צרכים של הלקוח הפוטנציאלי (אם אתם מוכרים פרחים, חלוקה כמו "זרים ליום הולדת", "זרים ליום נישואין" ו-"זרי ניחומים", היא חלוקה טובה), או לפי מפרט מקובל בענף (אם למשל, אתם מוכרים מקדחות או מוצרי סדקית, בדקו מה החלוקה המקובלת באתרי היצרנים).

כלל אצבע: שימרו על עיצוב פשוט, נקי וענייני, עם תמונות ונקיות וכפתורי ניווט ברורים. זה טוב לגולש וזה טוב גם לקידום במנועי חיפוש (SEO), כפי שגם הסברנו במדריך המיוחד לנושא.

הניעו גולשים לקניה

ואם כבר בסינונים עסקינן, חשוב להניע את הגולשים שלכם לקניה. שימו את המוצר במרכז. אם זה באמצעות גלריית תמונות עילית שמקדמת את פני הגולש דבר ראשון כשהוא נכנס לאתר ומציגה מבצעים ופריטים חדשים שאתם רוצים לדחוף, או באנר מבצע (20% הנחה על כל הפריטים בצבע ירוק!) גדול ובולט, ש"דוחף" את הגולש לתוך קטלוג המוצרים שלכם וגורם לו להתחיל לשוטט, להתעניין ולקנות. שם כבר יחכו לו עמודי קטגוריה ועמודי מוצר שמעוצבים לפי העיקרון הקודם.

רכישה בקליק

גולש ראה מוצר שלכם ונדלק, והחליט שהוא קונה אותו. הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות עכשיו זה לשלוח אותו להירשם או לבקש ממנו שם משתמש. אתרים גדולים ומצליחים כמו "אמזון", מאפשרים רכישת מוצר בשניים או שלושה קליקים של עכבר – הוספה לסל הקניות, ותשלום. זהו. את הרישום לאתר או כניסה למשתמשים רשומים, הם מציעים בכל רגע נתון, ולא "נזכרים" לבקש להירשם ברגע הרכישה.

בכלל, מומלץ לקצר ככל האפשר את המרחק בין בחירת מוצר והכנסתו לסל, לבין סיום העסקה והתשלום, מה שמכונה בעגה המקצועית צ'קאאוט (Checkout). לשם כך באים לעזרתכם כלים של כניסה והזדהות באמצעות חשבונות של שירותים גדולים כמו גוגל, פייסבוק או PayPal.

גם אם בחרתם להציע ללקוחות שלכם אפשרות להירשם לאתר, העבירו את הרישום לסוף. גולשים יקבלו הרבה יותר בהבנה הזנה של פרטים סבירים כמו כתובת, טלפון ומספר כרטיס אשראי כחלק מתהליך הקניה – אבל יהיו הרבה פחות סבלניים כשהפרטים האלה נדרשים כחלק "מחברות במועדון". כך שאת אפשרות הרישום לאתר, של בחירת שם משתמש וסיסמה, העבירו לסוף, אחרי שפרטי הרישום כבר גם ככה בידיכם, בזכות הרכישה. וכמובן, אפשרו ללקוחות שלכם לסיים את הרכישה בלי להירשם כלל!

קופה מהירה

גם הליך התשלום עצמו, צריך להיות מהיר ואלגנטי. חסר לכם מוצר במלאי? דאגו לעדכן את הלקוח הפוטנציאלי על כך כבר בעמוד המוצר (ואפשרו לו להשאיר הזמנה למוצר לכשיהיה זמין!), או לכל המאוחר בעמוד של עגלת הקניות, ובצבע מודגש ובולט.

אפשרויות עריכה ותיקון של הרכישה, צריכות להיות פשוטות ונגישות אף הן. הוספה של פריט נוסף מאותו סוג, הסרה שלו מהסל אם לקוח התחרט, או אפשרות חזרה לקטלוג לרכישת עוד מוצרים  – כולם צריכים להיות פשוטים להבנה ומסומנים בבירור ולא בצורה מבלבלת: האם אני חוזר לחנות או הולך לקופה?

אל תביאו את הלקוח שלכם למצב שבו הוא מהסס ללחוץ על כפתור. ואם כבר בהיסוס עסקינן, הוסיפו כפתור לצ'אט תמיכה מקוון בזמן אמת או טלפון למענה אנושי, אם ללקוח יש לבטים או שאלות של הרגע האחרון. ספקו לו אפשרות לקבלת מענה על התהיות הללו, כדי שלא תפסידו את המכירה.

היו גלויים ושקופים. הוסיפו את עלות המשלוח ומשמעותו (רגיל? אקספרס?) למוצרים שנבחרו כבר בעמוד של עגלת הקניות, והציגו שם את הסכום הסופי והכולל לתשלום, לא לאחר שהלקוח כבר לחץ "שלם". עלויות נסתרות הן דבר מעצבן.

בנוסף, הימנעו מפרסומת בוטה בשלב הזה. מדובר בלקוח שכבר רוצה לרכוש מכם מוצר, ואלא אם מדובר במוצר משלים שכדאי לו להוסיף לקניה – אל תדחפו לו עוד מוצרים לפנים. דומה הדבר לקופאית שמונה באוזנינו בכפיה כמעט את "המבצעים", כשאנחנו כבר בקופה ורוצים לשלם וללכת.

ולבסוף, סמנו שדות חסרים באופן ברור ובולט. אם לקוח טעה בהקלדת מספר כרטיס אשראי, או החסיר שדה חיוני בכתובת – כוונו אותו בדיוק למקום הטעות והסבירו לו בשפה פשוטה מה הבעיה, ואל תתנו לו "לנחש" איפה הוא טעה.

שיהיו רכישות מוצלחות!

אירועים קרובים

תגיות