רשתות חברתיות הן ה"טרנד" החם ברשת של השנים האחרונות. למי שלא מכיר, מדובר באתרים/שירותים ייעודיים, המבוססים לחלוטין על תוכן הגולשים שלהם – ומטרתם: לאפשר למשתמשים שלהם לשתף מידע, תמונות, ואירועים משמעותיים עם חבריהם ועם העולם.

הרשתות החברתיות צברו תאוצה עצומה, והפכו לכלי מרכזי למאות מיליוני אנשים ברחבי תבל לצריכה של מידע ולדעת מה קורה על הפלנטה הקטנה שלנו. רשתות חברתיות היו גם כלי משמעותי בהנעת מחאות חברתיות, בפעולה אזרחית והפלת משטרים לא דמוקרטיים בכמה וכמה מדינות (האביב הערבי, המהפכה הכתומה באוקראינה הן דוגמאות בודדות).

ומה כל זה טוב עבורנו? רשתות חברתיות הפכו גם לנקודה חשובה של מגע עם הקהל המקוון ובכלל, וכלי חשוב, זמין ומיידי למכירות ושירות. אין כיום גוף עסקי גדול שמכבד את עצמו שלא מתחזק נוכחות ברשתות חברתיות, אם זה על ידי עמוד רשמי, מענה לפניות גולשים ופעילויות שיווקיות שמטרתן לחשוף מוצרים ולקדם את המותג.

במאמר הזה נסקור את הרשתות החברתיות העיקריות, את מהותן, שפתן, התרבות וה"קודים החברתיים" הנהוגים בכל אחת מהן וכיצד ניתן לנצל אותן באופן נבון לצורכי קידום העסק המקוון שלנו.

פייסבוק Facebook.com

הרשת החברתית הגדולה בעולם, שלה למעלה ממיליארד מינויים. הרשת נוסדה ב-2004 על ידי תלמיד קולג' בשם מארק צוקרברג, שכיום בזכות הצלחתה הכבירה נמצא ברשימת האנשים העשירים ביותר בארצות הברית. היא החלה את דרכה כרשת המיועדת לקשר בין תלמידי קולג'ים בארצות הברית, אבל בשנת 2007 פרצה לעולם, וצברה תאוצה מסחררת. ברשת פייסבוק רשומים מעל למיליון משתמשים המזוהים כישראלים. לפי נתונים של פייסבוק עצמה, מספר הישראלים שפעילים בה גבוה עוד יותר – ארבעה מיליון ישראלים, נכון למאי 2013.

פייסבוק היא המגרש המרכזי של הרשתות החברתיות, ופה נמצא "כל עם ישראל". אם יש לכם מוצר שפונה לקהל רחב ולא מפולח – פייסבוק היא המקום. יחד עם זאת, לפייסבוק יש מערכת פרסום וקידום עמודים ופוסטים מאוד משוכללת, בתשלום, שמאפשרת לבצע מסעות פרסום בפייסבוק באופן ממוקד ומפולח – תוכלו לבחור פלח אוכלוסיה מסוים (למשל, נשים בין הגילאים 35-51), כולל תחומי עניין ספציפיים, ולקבוע משך זמן מדויק למסע הפרסום והיכן הוא יופיע ברשת החברתית – בזרם החדשות, במודעות בצד וכולי.

מומלץ גם לתחזק עמוד נוכחות קבוע עבור החברה או המותג שלכם, וקל מאוד לפתוח אחד כזה. אם אתם גוף בינוני ומעלה שפונה לצרכנים בישראל – זו ממש חובה, וזהו אמצעי קשר קל, זול (חינם) ונגיש להרבה מאוד ישראלים שיכולים לפנות אליכם באמצעות הודעה ישירה, לברר פרטים על מוצרים, לבצע רכישה או לקבל מכם שירות על מוצר שנרכש.

YouTube.com

רשת שיתוף הווידאו הגדולה בעולם, הוקמה בשנת 2005 – והרעיון שמאחוריה הוא שכל אחד יכול להעלות סרטוני ווידאו לשרתים של הרשת, ולשתף אותם עם כל העולם. הרשת נרכשה בסוף 2006 בידי גוגל, ומאז פועלת כחברת בת שלה.

לאתר יש יותר ממיליארד מבקרים בחודש, וכל דקה(!) מועלים אליו יותר ממאה שעות של ווידאו. לכן, ברור למדי ש-YouTube  מאפילה בגודלה גם על תחנות הטלוויזיה הגדולות ביותר. לפי נתונים מספטמבר 2014, אחוז החדירה של יוטיוב בארצות הברית הוא 18.86 אחוזים, והיא שניה בגודלה אך לפייסבוק. ל-YouTube יש גירסאות מקומיות ב-61 מדינות, ביניהן גם ישראל.

הכוח העיקרי של יוטיוב הוא ווידאו. זה לא מתאים לכל אחד או לכל עסק, אבל יוטיוב היא כמו "קניון" וירטואלי: יש שם הרבה מאוד תנועה ואנשים שמסתובבים, בעיקר בזכות המוזיקה ותכני סרטים שנמצאים ביוטיוב בהמוניהם. לכן, אם יש לכם אפשרות ליצור סרטון שעשוי להציג את המוצר שלכם בצורה הומוריסטית או שובת לב או להפיק סרטון הדרכתי שבו הערך המוסף יהיה ידע שאתם מפיצים בחינם, כמו: איך לנקות כתמים משטיח, או איך בוחרים טלוויזיה – זו השקעה כדאית, כי במקרה כזה, YouTube תביא לכם חשיפה.

Twitter.com

טוויטר הוקמה בשנת 2006. היא יצרה לעצמה שם בכך שהיא הגבילה את משתמשיה להודעה באורך של 140 תווים (כולל רווחים), אורכה של הודעת SMS באנגלית. הודעה בודדת בטוויטר מכונה "ציוץ", משתמשים אשר מנויים לקריאת הציוצים שלנו נקראים "עוקבים", ואילו האנשים שאנו עוקבים אחרי הציוצים שלהם נקראים "נעקבים". לטוויטר יש כיום מאה מיליון משתמשים, והיא מפעילה גם מערכת פרסום של ציוצים וחשבונות מקודמים. כמות המשתמשים הישראליים בטוויטר מוערכת בכמה עשרות אלפים.

אבל הנה העניין: אם נדמה את עולם הרשתות החברתיות לאוטובוס שמסיע את הכיתה לטיול שנתי, הרי שגולשי פייסבוק תופסים את רוב הספסלים, אבל טוויטר הוא הספסל האחורי של ה"מאגניבים". משתמשי טוויטר הישראליים נחשבים ליותר מתוחכמים, יותר מודעים ושנונים מהקהל הממוצע בפייסבוק. רבים מהם נחשבים למובילי דעה בתחומם. לכך יש משמעות כפולה: אם הצלחת להסב תשומת לב חיובית של צייצנים למוצר או לפעולה שיווקית שלך – שיחקת אותה. סביר להניח שהם יעבירו את זה הלאה. אבל באותה הצלחה יש כאן סיכון: מדובר באנשים ביקורתיים, שקשה לרצותם, והם לא יהססו ללעוג לכם אם המהלכים שלכם לא יהיו בהתאם לכללים ולקודי ההתנהגות שנהוגים בטוויטר.

השאר

מלבד שלוש הרשתות החברתיות המובילות הללו, יש כמה רשתות חברתיות קטנות יותר, חלקן נישתיות. נזכיר אותן במילה וחצי:

Google + – הרשת החברתית של גוגל, שגם אילצה את מרבית משתמשי השירותים האחרים שלה לפתוח שם עמוד. בשעת כתיבת שורות אלו היא נחשבת למדשדשת, עם אחוזי חדירה נמוכים גם בעולם וגם בארץ, אבל יש מומחי מדיה חברתית שטוענים שהיא עוד תפתיע.

Instagram – רשת נישתית לשיתוף לתמונות סטילס. נרכשה בידי פייסבוק. נחשבת בעיקר לרשת של אנשי אפנה ואנשים שעוסקים בוויזואליה באופן טבעי. די רשת חובה למי שמוכרים בגדים או אביזרי אפנה, פחות רלוונטית למוסכים או לרואי חשבון… ההערכה היא שיש באינסטגרם לפחות כמה אלפים של משתמשים ישראליים, אם לא יותר.

Tumblr – רשת זעיר-בלוגים של תמונות. גם, לא בעלת אחוזי חדירה גבוהים ונחשבת רשת של "מביני עניין". ברם, מכילה הרבה בלוגים קטנים בנושאים ספציפיים, שווה הצצה לראות אם יש שם משהו שרלוונטי לתחום הפעילות שלכם ברשת.

ארבעה טיפים לשיווק מוצלח ברשתות חברתיות:

  1. עדכנו. אין דבר עצוב יותר בעולם הרשתות החברתיות מחשבון טוויטר או דף פייסבוק נטוש. השתדלו לעדכן אותם בתכיפות הכי גדולה שאתם יכולים, מבלי להפוך לספאמרים (מפיצי דואר זבל). תדירות העדכונים הגבוהה תמשוך אליכם עוד עוקבים – כמובן, בתנאי שהפרסומים שלכם מעניינים
  2. חכמים, היזהרו בדבריכם. כשאתם משיבים למישהו שפנה אליכם באופן פומבי – בטוויטר, או על הקיר בפייסבוק, שימו לב היטב איך ומה אתם עונים לו – כי כולם יכולים לקרוא אתכם. קראו שוב ושוב, חשבו על המשמעות ואיך הדברים שלכם עלולים להתפס או להישמע בקרב אוכלוסיות בעלות רגישות יתר – כי הפעילים שלהן לא יהססו לתפוס אתכם במילתכם, גם אם לא התכוונתם. בפייסבוק גם חשוב לוודא שאתם עונים בשם העמוד ולא בטעות עם החשבון האישי שלכם. זו לרוב טעות נסלחת, אך שנחשבת לא מקצועית.
  3. חשבו על הקהל שלכם. טוויטר, פייסבוק או אינסטגרם? חשבו מי קהל היעד שאליו אתם רוצים לפנות ובחרו את הכלי שהכי מתאים, לפי התיאורים שתיארנו מעלה. אם צריך התייעצו עם קולגות וחברי משפחה – איך הם היו מגיבים לפרסום שלכם.
    רוצים לדעת יותר על גיבוש קהל היעד שלכם? צפו כאן.
  4. התערבו בשיחה. היו מעורבים ופעילים. עשו "לייק" לעמודים אחרים (אפילו של מתחרים! פרגון זו לא תכונה מגונה!) בתחום שלכם, התערבו בשיחות על קירות ואנשים אחרים, אבל עשו זאת בחן – אל תידחפו לשיחה בכוח, והגיבו רק אם יש לכם משהו מהותי להוסיף. נסו לעשות זאת באופן טבעי ולא מאולץ ולהפוך את הנוכחות שלכם לדבר קבוע. זה מאוחר יותר יעזור בקבלה של המסרים הרצויים לכם.

אירועים קרובים

אירועים קודמים

תגיות