חזרה לעמוד הקודם

עיצוב מידע לחברה הערבית בישראל – איך לעשות את זה נכון?

מדריך: איך להנגיש מידע ושירותים דיגיטליים לחברה הערבית

משבר הקורונה האיץ פיתוח של מידע ושירותים דיגיטליים ממשלתיים והדגיש את העדרם או איכותם הלוקה בחסר של שירותים דיגיטליים נגישים ומותאמים תרבותית לחברה הערבית. העדר זה מייצר תת שימוש בשירותים ומעמיק פערים חברתיים וכלכליים.

מדוע כדאי להנגיש מידע ושירותים לחברה הערבית?

הנגשת מידע ושירותים דיגיטליים תייצר תועלות רבות לחברה הערבית בכל תחומי החיים, ולא פחות חשוב, תייצר תועלות לממשלה באמצעות התייעלות וחיסכון בהוצאה הממשלתית, שיפור האכיפה, חלוקה שוויונית יותר של משאבים, והגדלת הייצוג ההולם של אנשי מקצוע ערבים במשרדי הממשלה ובגופים ציבוריים.
לאורך זמן, עיצוב שירותים מותאמים והנגשתם יתרמו לשיפור האמון של הציבור הערבי במוסדות המדינה.

מה במדריך?

במדריך תמצאו את כל התשובות לשאלות החשובות: איך מתחילים? איך מבינים את הצרכים של קהלי היעד? כיצד בוחרים ספקים? איך מנהלים את התהליך? ואיך תומכים בו בפרסום ובהסברה אפקטיביים.
המדריך פותח בשיתוף גורמים מהממשלה, מארגונים אזרחיים ומהשוק הפרטי ומציע בסיס ידע, דוגמאות וכלים פרקטיים להנגשה איכותית של מידע ושירותים לחברה הערבית.

למי המדריך מיועד?

  • מקבלי החלטות בממשלה ובארגונים ציבוריים בתפקידי מנכ"ל, סמנכ"ל, ראשי חטיבות ואגפים, שנדרשים לקבל החלטות אסטרטגיות, ובפרט לקבל את ההחלטה כי הארגון שלהם ישקיע משאבים בהנגשה לחברה הערבית. 
  • מנהלים בדרגי ביניים ואנשי המקצוע בממשלה ובארגונים ציבוריים בתפקידי ניהול אתרי אינטרנט, דיגיטל, שירות, שיווק ודוברות, רכש/מכרזים, האחראים על תהליך ההנגשה בפועל. 
  • מקבלי החלטות ברשויות מקומיות בערים מעורבות.
  • מנהלים בארגוני חברה אזרחית, הנותנים שירותים לחברה הערבית.

מהן המטרות של המדריך?

  1. לקדם אסטרטגיה של הנגשת אתרים ושירותים דיגיטליים לחברה הערבית
  2. לתת כלים להנגשה שפתית ותרבותית נכונה של שירותים ציבוריים לחברה הערבית
  3. לתת כלים להסברה, שיווק ופרסום, המותאמים לחברה הערבית 

 

גרסה נגישה של המדריך

מדריך זה נוצר על ידי צוות מקצועי שגובש על ידי איגוד האינטרנט הישראלי

צוות איגוד האינטרנט הישראלי:

  • מנהלת הפרויקט – אביגיל שגיא, מנהלת קשרי קהילה ופרויקטים חברתיים
  • ליווי מקצועי – מי-טל גרייבר שוורץ, סמנכ"לית קשרי קהילה ורגולציה

תודות לכותבים ולשותפים למדריך (*סדר הופעה אלפביתי):

  • ד"ר האמה אבו קשק, המכללה האקדמית ספיר
  • נועה אוסטר, משרד הדיגיטל הלאומי
  • ענבר אלמגור, אלכא ג'וינט
  • נביל ארמלי, גלוקל| תרגום ופתרונות תוכן 
  • סליי ביינסין, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"
  • אורן גביש, רשות הטבע והגנים
  • ד"ר עאמר ג'ראיסי, פסיכותרפיסט וסוציולוג
  • ביאן מג'אדלה, מנהלת  كل الحق "כל זכות" בערבית
  • רונית מאי, ממשל זמין 
  • מקבולה נסאר, מומחית הסברה לחברה הערבית
  • מירה זהר סבן, אלכא ג'וינט
  • סימה סיני, עיריית ירושלים
  • כמיל סלבאק, Bananir Growth Agency
  • איימן סמארה, סמארה מרקטינג קומיוניקיישן
  • אדיב עווד, פרסומאי ויועץ אסטרטגי
  • היבא עסילה, אלכא ג'וינט
  • רותם עינב, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"
  • מוחמד פריג, שירותי בריאות כללית
  • אמתי קורן, מנכ"ל כל זכות
  • ערוב רינאווי, Ex'cellent Marcom Agency
  • אלול רייפמן, פייסבוק ישראל
  • ברי רוזנברג, מיזם דיבור אחר מבית לחיות ביחד
  • הדר שפיר, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"