חזרה לעמוד הקודם

הריגושים של האנטישמיות המקוונת

ד"ר יעקב הכט | 27.02.2022

On the Sensation Created by Online Anti-Semitism

תמצית

מאמר זה בוחן את תפקידה של המדיה החברתית בהתעצמות תופעת האנטישמיות המקוונת, תוך התמקדות בהפצת "ממים" רבים ומגוונים שהשפיעה לא רק על הקורבנות עצמם אלא על החברה בכללותה.

החשיבות הגוברת של התקשורת והמדיה החברתית המקוונת הופכת את האנטישמיות לשיח יותר מרכזי המתקיים ב"מרחב הציבורי" שעל חשיבותה עמד הברמאס (Habermas, & Press, 1989) ומעניק נורמליזציה של התבטאויות אנטי-יהודיות המבוססות בעיקרן על סטריאוטיפים קלאסיים (Schwarz-Friesel 2019).

האנטישמיים המקוונת, המופיעה בפלטפורמות כמו טוויטר, פייסבוק, טלגרם, יוטיוב (YouTube) וטיקטוק (TikTok), נוצלה על ידי גורמים פוליטיים הן מהימין, הן מהשמאל והן מהשוליים החברתים הקיצונים (Hübscher & von Mering 2020) ומומשה ב"חיים האמיתיים" באמצעות הרחקה, דקירה, הכאה, השחתה והריגה (Arviv el al 2021). הפלטפורמות המקוונות של המדיה חברתית, רעננו למעשה רעיונות, אמונות שמקורם ב"ימי הביניים" והפכו לתערובת של נטיות פוליטיות המחפשות סדר עולמי חדש בין היתר, באמצעות "ממים" נאציים מזויפים (fake news) ובהאשמת כי היהודים הפיצו בעזרת הזום את מגפת הקורונה ולכן אין צורך בחיסונים נגד המגפה (Papasavva et al. 2021).

על רקע זה, מאמר זה מבקש להראות כי השינויים המשמעותיים בהיקף האנטישמיות המקוונת, שהחלו עם עלית ה – "web 2.0" 1999, איננה רק מהפכה קוגניטיבית אלא גם מהפכה החושית שבה הטכנולוגיה ממלאת צרכים רגשיים – באופן המעורר אתגר משמעותי בהתמודדות עמה.

א. אנטישמיות כתופעה חברתית

השיח האקדמי והאינטלקטואלי על האנטישמיות, המהווה את השנאה העתיקה ביותר בהיסטוריה, חזר להוות נושא לשיח אקטואלי השנוי במחלוקת בשנים האחרונות (סקוט ומירון 2020). תופעת האנטישמיות, במהלך התפתחותה הוכיחה כי היא כבעלת יכולת הסתגלות מפליאה השורדת בסביבות חדשות ושונות.

האנטי-יהודיות עומדת במרכזה של הציוויליזציה המערבית מאז ראשיתה: ממצרים התלמית ועד הנצרות הקדומה, מימי הביניים הקתולים ועד הרפורמציה הפרוטסטנטית, מהנאורות ועד הפשיזם. האנטישמיות מהווה כנראה, את הדעה הקדומה האתנית המתמשכת והרצחנית ביותר בהיסטוריה האנושית, אשר הסתגלה לתנאים החברתיים, הפוליטיים והטכנולוגיים השוררים.

גם לאחר השואה לא נעלמה תופעת האנטישמיות, כאשר המייחד את האנטישמיות לאחר השואה הן הקונספירציות המאפיינות את "הכחשת השואה" (Holocaust denial) המהוות תפיסות ערמומיות שתומכיה הקיצוניים מופיעים בכל הקשת האידיאולוגית (Guhl & Davey 2020). הקונספירציה של "הכחשת השואה" טוענות כי השואה אינה אלא מיתוס ובדיה, בעוד ה"פתרון הסופי" נועד רק לגירוש יהודים וכלל לא להשמדתם או לחילופין מנומקת ההכחשה כי זו בכלל קונספירציה יהודית שאמצו אויביה של גרמניה כמו בעלות הברית.

מקובל להגדיר את האנטישמיות במחצית השנייה של המאה ה-20 כ-"אנטישמיות חדשה", מונח המתייחס לרכיבים של אנטי-ציוניות ואנטי-ישראליות כתמורות חדשות הנוספות על האנטישמיות המסורתית שמבוססות על גזע. אותה אנטישמיות חדשה נשענת על טרופים אנטישמיים (antisemitic tropes), ולדבריו של ארווין קוטלר (Irwin Cotler) כרוכה באפליה, הכחשה או פגיעה בזכותו של העם היהודי לחיות כבן שווה במשפחת העמים, כאשר ישראל היא 'היהודי הקולקטיבי בין העמים (Lerman 2015). בהמשך, הפצת טקסטים ותמונות אנטישמיים בכל הפלטפורמות הנגישות והלא רדיקליות הפכה את האנטישמיות בשיח הציבורי המרכזי ובכך זכתה לנורמליזציה של התבטאויות אנטי-יהודיות (Schwarz-Friesel 2019)

בריאן קלוג ((Brian Klug ראה באנטישמיות החדשה כמיתוס שכן גם ישראל וגם הציונות עומדות במרכז כל כך הרבה מחלוקות ברחבי העולם, המייצרת בבת אחת, קוונטים המזנקים בכמות האנטישמיות ברחבי העולם, איננה "מלחמה נגד יהודים". שבו כל מוות אזרחי הוא פשע מלחמה, מאבד הרעיון מאבד ממשמעותו. וכשכל גירוש מכפר הוא רצח עם, כשאושוויץ נמצאת בכל מקום, זה לא נמצא בשום מקום ומתי כל אנטי ציוני הוא אנטישמי, כבר לא ניתן לזהות את הדבר האמיתי כך שהמושג אנטישמיות מאבד ממשמעות (Klug 2004).

ב. התחייה המחודשת של אנטישמיות בעידן האינטרנט והרשתות

בעידן הגלובלי של זרימות בינלאומיות ופוליטיקה ותקשורת עולמית, האנטישמיות הפכה גלובלית, והיא נובעת במידה רבה מהטכנולוגיות הדיגיטליות: האינטרנט והטלוויזיה בלוויין. האנטישמיות מגיעה לחלקים נרחבים בעולם גם למקומות שבהם אין כלל יהודים ואף לגולשים צעירים המחפשים מידע, אשר טרם רכשו את האמונה בדעות קדומות, הנחשפים לאנטישמיות זמינה באופן נרחב. בכלל זה, העולם הדיגיטלי מאפשר להפיץ שנאה וקנאות, לרוב ללא הגבלה עקב הגנת חופש הביטוי, באופן המאפשר לאנטישמיים קיצוניים למצוא את אלו החולקים עמם את אמונותיהם ולהגביר יותר את הפצה.

בעוד השלב הראשון בעולם המקוון (web 1.0) התאפיין בתקשורת והשתתפות מוגבלת של גולשים, השלב השני (web 2.0), מתאפיין ברמה גבוהה של אקטיביות ושיתופיות בין בני האדם ליצירת קשרים חברתיים, לשיתוף בחוויות אנושיות, ליצירת מידע חדש והפצתו המהירה.

האנטישמיות המקוונת באמצעות web 2.0, שהחלה בשנת 1999, הפכה לפלטפורמה חזקה וארסית כלפי יהודים ולהידרדרות בחברה האזרחית והחלה לפתח תרבות מקוונת בפני עצמה הכולל הומור אנטישמי (Allington, 2020). האינטרנט החל לשמש כאמצעי התעמולה החדש לאנטישמים, ללא שליטה מרכזית של מפלגה או קבוצה פוליטית היות כוחה הוא באופי הוויראלי שלה. כל אחד יכול להיות מוציא לאור, אפילו האנטישמי המרושע ביותר. מאז הופעתן של יוטיוב, ויקיפדיה, פייסבוק, מייספייס וטכנולוגיות web 2.0 אחרות, עלה גל של סרטונים אנטישמיים, "קבוצות זיקה", פרשנות מקוונת ותמונות של אנטישמיות ברחבי העולם.

האינטרנט משפר ומעצים את הפצת שנאת היהודים והפצתה במדיה חברתית. תרבויות מקוונות המקדמות הומור מזעזע ווולגרי, כמו chan4, התאפשרו באמצעות תכונות אלה של web 2.0. תכונות אלה עודדו את אלה שלא החזיקו בתחילה דעות אנטישמיות להשתתפות בשעות הפנאי באנטישמיות, באמצעות חשיפה מתמשכת לנקודות מבט אנטישמיות מנורמלות (Allington, 2020).

לדוגמא בשנת 2004, הלהיט מספר אחד של גוגל לחיפוש בנושא "jew" היה האתר Jew Watch, אתר אנטישמי שקידם הכחשת שואה והעלה טענות שליליותם על יהודים. כך אפוא, ההיסטוריה הענפה של החומר האנטישמי – הכוללת פרוטוקולים, הכחשת שואה, עלילת דם, ויהודי-בולשביזם – יכולה להיות משוחזרת ומופצת בהיקף רחב, במהירות ובעלות נמוכה. אין כמעט תחומי שיח ב-Web 2.0 שאינם בסיכון להיתקל בטקסטים אנטישמיים (Knuttila,2011) כמו לוח הדיונים הפופולרי האתר 4chan, אתר תדמית אנונימי בשפה האנגלית.

על רקע זה, בשנת 2008 נטבע המונח "אנטישמיות 2.0" (“Antisemitism 2.0” ), המתאר את החיבור בין השניים, במובן זה שפלטפורמות תוכן מבוסס גולשים מאפשרות להפיץ ולמצוא את האנטישמיות "בקליק אחד" (Oboler, 2008). אנטישמיות 2.0 מהווה סימביוזה מושגית של שנאת יהודים ושנאת ישראל, אשר נקבעת במידה רבה על ידי הקולקטיב, הניתנת להכפלה מקוונת במהירות, בה מתפרסמים אלפי ביטויים חדשים של אנטישמיות שמתווספים לטקסטים, תמונות וסרטונים אנטי-יהודיים הזמינים שנשמרו באינטרנט במשך שנים ( Allington, 2020 Schwarz-Friesel, 2019).

אנטישמיות 2.0 השתלבה בתרבות "האי-אמת" שאינה מחייבת עובדות, בה מעטים אומרים את האמת ומעטים מצפים שהאמת תיאמר. כחלק מתופעת ה-"אנטישמיות 2.0" עלה בשנת 2013 האתר "Daily Stormer", שהווה אתר נאו-נאצי המיועד לפרסומים ולוח הודעות לגולשי הימין קיצוני, עליונות לבנה, והכחשת שואה. העורך שלו, אנדרו אנגלין (Andrew Anglin), כנה אותו על שם הצהובון האהוב על היטלר "Der Stürmer" שהווה כתחליף מהיר יותר לאתר האינטרנט "Total Fascism", שהתמקד במאמרים ארוכי טווח שלו על פשיזם, גזע ותיאוריות קונספירציה אנטישמיות.

ג. דוגמאות לביטויים אנטישמיים ייחודיים לתרבות הרשת

(((echo))) כ"מֶם" טיפוגרפי אנטישמי סמוי

(((echo))), המכונה גם "הסוגריים המשולשים", הוא "מֶם" טיפוגרפי אנטישמי סמוי, המהווה גלגול מודרני של הטלאי הצהוב (Judenstern) שהיה בשימוש בגרמניה הנאצית. מטרת השימוש בו הוא הדגשת את שמותיהם של אנשים מרקע יהודי, או ארגונים הנחשבים בבעלות יהודים. על פי הספרות, השימוש ב"מם" אפשר אנטישמיות מעורפלת ועמומה בצורה דמגוגית (Tuters, & Hagen 2020), הגורמת להעלאת פופולריות של האנטישמיות ברשת או מחוצה לה (Yglesias 2016). הסוגריים הפנימיים (((echo))) מיצגים את חתרנותם של היהודים בבית והרס המשפחה באמצעות ניוון תקשורתי המוני, הסוגריים השניים מייצגים את הרס האומה באמצעות הגירה המונית, והסוגריים החיצוניים מייצגים את היהדות הבינלאומית הציונות העולמית.

השימוש ב-(((echo))) החל בשנת 2014 בפודקאסט של The Daily Shoah, שהופק כבלוג האנטישמי והגיע לרשתות החברתיות הפכה מרכזית יותר בתחילת 2016, עם התעצמות המרוץ לנשיאות ארה"ב והתגברות שנאת זרים וגזענות (Tuters, & Hagen 2020). בכלל זה, השימוש ב-(((echo))) התרחב לגורמי "ימין אלטרנטיבי" המתמקדות בעליונות הגזע הלבן. בחירתו של דונלד טרמפ הוכתרה על ידי הימין המקוון כמו ה-Alt-Right כאחת ההצלחות הגדולות שלהם (Dafaure 2020).

"פפה הצפרדע" כ"מֶם" גרפי אנטישמי גלוי

"פפה הצפרדע" (Pepe the Frog) הוא אחד מהממים הפופולריים באינטרנט בכל הזמנים. מקורו בקומיקס לא פוליטי, משנת 2005 בשם "מועדון הבנים" ("Boy's Club") מאת מאט פיורי (Matt Furie).

בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016, הפכה "פפה הצפרדע" המצוירת, לסמל של שנאה בתרבות הממים, לאחר שנוכסה בשנת על ידי גופי "ימין אלטרנטיבי" וגולשים המשתמשים בה יחס עם ביטויים של גזענות, אנטישמיות, שנאת נשים ושנאת זרים. בהמשך, נפוצו גרסאות של "פפה הצפרדע" כדמות עם שפם דמוי היטלר, לובש כיפה או ברדס של קלאן, כדימוי המשמש את מפיצים של תכנים גזעניים, אנטישמיים או קנאיות אחרות, שהתרבו לאחרונה בהודעות שנאה שכוונו ליהודים ולמשתמשים אחרים בטוויטר (Statt 27.9.2016).

QAnon כאנטישמיות עמומה

QAnon מהווה "כת נאצית, ממותגת מחדש" כגרסה מחודשת של ה"פרוטוקולים של זקני ציון" (Stanton 9.5.2020) הסוגדת לשטן ומשתלטת על העולם , שהחלה בנובמבר 2017 כהמשך ל-4chan שנוסד ב- 2003, כפורום ללא חוקי המאפשר לכל אדם לכתוב ולהציג כל העולה על רוחו, ללא הרשמה לאתר ובאנונימיות מוחלט וכן ל – Reddit שהיוותה אתר מדיה חברתית עם מערכת לוח מודעות מקוונת אשר משתמשים הרשומים אליו יכולים לשתף תכנים.

QAnon כוללת גורמים פסיכולוגיים, פוליטיים וסוציולוגיים הקיימים בתפיסתם של הוגי קונספירציה, המשתלבים בכל שכבות המדיה מקוונת, משבשות את השיח הציבורי והפוליטי, מסתורית ואנונימית שיש להן השלכות על החיים האמיתיים (Halpin 2020). היא התפתחה לתנועת טרולים ודיסאינפורמציה מקוונת רחבת היקף ומשוכללת להפליא שהשתרשה בחלקים מסוימים של התנועה הפרו-טרמפית. המשלבת תיאוריות חדשניות ומבוססות כאחד, עם נימה ניכרת של אנטישמיות ושנאת זרים. יש בה מאמינים כי היהודים חלצו את האדרנוכרום (Adrenochrome) הכימי מדם של קורבנות ילדיהם בלעו אותו על מנת להאריך חיים, אמונה זו מהווה גרסה מודרנית של עלילת הדם האנטישמית הישנה, ​​שהאשימה יהודים ברצח ילדים נוצרים כדי להשתמש בדמם כחלק מטקסיהם הדתיים Fabiani 14.9.2020) (Bloom 5.6.2021)).

ייחודה של QAnon נובע מכך שהיא ממנפת את טכנולוגיית המידע כדי לעזור, לבנות ולהפיץ את הקונספירציות, מאיצה את התפשטותה אך מקשה מאוד על המלחמה בה. היא נהפכה ל"אוהל הגדול" (“Big Tent”) של הקונספירציות, הכוללת רעיונות רבים ושונים המושכים מגוון רחב של תומכים, שצצו בפינות השוליות של האינטרנט וברוב הפלגים הקיצוניים האחרים של הימין הקיצוני, וגם לאלימות של שחקנים בודדים (Greenspan 11.2.2021). למרות ש-QAnon היא תיאוריית קונספירציה חסרת בסיס, המרעידה את האמון במדע, מציפה קווים חמים אמיתיים לרווחת ילדים בטיפים מזויפים ומפיצים פחד וספק Tollefson, 2021)) היא צצה באתרים מרכזים כמו פייסבוק, טוויטר, TikTok, Reddit ו-YouTube, ברשת האפלה במובלעות הבלתי משוטרות של chan8 ו-kun8, עוד בטרם גלישתם למערכות המקוונות המרכזיות.

תיאוריות הקונספירציה האפוקליפטיות והאנטישמיות שלהם השתלבו עם הנרטיבים של QAnon (Tollefson, 2021) (Pettipiece 15.4.2021) ועלו בפלטפורמות המקוונות המרכזיות באירופה בהם מופעים תכנים האנטישמים בצרפתית ובגרמנית (ISD April 2021). הקונספירציה של QAnon למשל, משכה אליה עוקבים זרים כמו כמה מהאוונגליסטים הגרמנים שהיו חברים בתנועת "אזרחי הרייך" ("Reichsbürger"), ובתנועת "QPatrioten24", תערובת של קבוצות שנקשרו יחד המהוות חלק מהימין הקיצוני הדוגלת בתיאוריות קונספירציה, אנטישמיות וגזענות ודוחה את המדינה הגרמנית המודרנית עם נטייה לאלימות ולאגירת נשק (Morris, & Beck 12.11.2020). "אזרחי הרייך" טענו כי גרמניה הפדרלית אינה מדינה ריבונית, אלא תאגיד שהוקם בידי בעלות הברית אחרי מלחמת העולם השנייה. במהלך הפגנות נגד הגבלות הקורונה ליד הרייכסטאג בברלין ב-29 באוגוסט 2020 שבה צידדו בהופעה ללא מסכות ו"ללא התרחקות חברתית", הם גינו הרבה פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית, תוך נשיאת הדגל גרמניה הקיסרית לשעבר (30.8.2020 bbc). התומכים הגרמנים של QAnon האמינו שהנשיא טרמפ אמור היה להציל את גרמניה מחבורה עולמית של מתעללים בילדים. קהילת "QPatrioten24", המהווה את קהילת QAnon הגרמנית, נטועה עמוק בקהילת הקונספירציות הרחבה יותר במדינה (Amadeu Antonio Foundation (2020) והאמינה שהמנהיג האידיאולוגי שלהם טרמפ ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 ו״ייקח בחזרה את מה ששייך לו״ Amadeu Antonio Foundation (2021)) .

מגפת הקורונה כבסיס לסדר עולמי חדש ללא יהודים

תיאוריות הקונספירציה הקשורות לווירוס הולכות ומתרבות ברשת, בין היתר על ידי מסרים אנטישמיים, שנאת זרים והפצת האשמות ומידע מוטעה, באופן המקשה על הגישה למידע מדויק תוך העלאת פחד וחרדה (Bodner, Welch, & Brodie el al 2020).

הטרופים הישנים שנארזו מחדש עבור מגיפה מודרנית מציעים דוגמאות מסורתיות של תיאוריות קונספירציה ושנאה המושרשות באידיאולוגיה דתית לצד דוגמאות עדכניות יותר הקשורות לישראל ולסכסוך במזרח התיכון. ניתן למצוא את כולם במצב הנוכחי, ולעתים קרובות הם שזורים יחד. לפיכך, כמה מסרים אנטישמיים טוענים שיהודים, ציונים או מדינת ישראל עצמה יצרו את COVID-19 במטרה מרושעת להרוויח מפיתוח תרופת נגד המגפה ומציירים את מדינת ישראל כדואגת לאוכלוסייתה בלבד תוך מניעת כל עזרה לפלסטינים. קבוצה שלישית של דוגמאות טוענת שיהודים עצמם נגועים ומפיצים את הנגיף הקטלני דרך הקהילות שלהם, בדיוק כפי שהם הואשמו בהפצת המגפה בימי הביניים. האשמות אלו עשויות להיות סותרות, אבל זה לא משנה לאנטישמים שמקדמים אותן (Weiner, 2020).

זו המגיפה הראשונה בהיסטוריה שבה נעשה שימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית בקנה מידה עצום על מנת להפיץ את המיתוס כי הנגיף הוא מעשה ידיהם של יהודים, ומהווה אמצעי להשתלטותם על העולם ואפילו לתזמר כי כל המגיפה באה לייצר סדר חברתי וכלכלי חדש. אכן, היהודים שימשו לעתים קרובות כשעיר לעזאזל לתחלואים חברתיים לאורך ההיסטוריה האירופית ובמיוחד בתקופת המוות השחור באירופה בשנים 1348 עד 1351. עם זאת, האנטישמית של הקורונה התפשטה מהר יותר מהמגיפה השחורה הודות למדיה החברתית ששימשה צינור משומן לתיאוריות קונספירציה. בכלל זה נוצרו "ממים" עם רמות חדשות של יצירתיות וכמות והופצו בפלטפורמות המקוונות במהירות מוגברת, לרבות פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, באופן שמאפשר לגולשים להיגרר עמוק יותר לאמונות קונספירטיביות מבלי להיתקל בדעות מנוגדות ותוך הפחתת הסיכון לסנקציות מצד רשויות רשויות החוק.

מדו"ח שפרסמה הנציבות האירופית עולה כי תוכן אנטישמי בצרפתית וגרמנית עלה בפלטפורמות מקוונות מרכזיות במהלך מגפת הקורונה: הממצאים מראים עלייה גדולה בתוכן אנטישמי בטוויטר, בפיסבוק ובטלגרם בצרפתית ובגרמנית. בכלל זה, תוכן אנטישמי בצרפתית בפיסבוק זכה ללייק, תגובה ושיתוף למעלה מחצי מיליון פעמים בין ה-1 בינואר 2020 ל-8 במרץ 2021, וזכה ליותר משלושה מיליון ציוצים מחדש וליקיים בטוויטר התוכן האנטישמי בגרמנית בטלגרם נצפה יותר בהיקפי עתק באותה תקופה (ISD April 2021).

דיון וסיכום

תופעת האנטישמיות המקוונת מעידה על קשיים ברגולציה ובחוקים הנלווים לעקירת תופעה. חברות האינטרנט אינן מצליחות לבלום את גל השנאה היות והשנאה מתבטאת לרוב בדרכים עדינות וסמויות המשנות צורה כל הזמן וכדי לאתר את האנטישמיות. במאמר זו תוארו השלבים השונים של האבולוציה והפופולריזציה של האנטי-יהודיות והאנטי-שמיות על מנת להדגיש שלא ניתן לדבר על אנטישמיות כמושג כולל של שנאת היהודים ובוודאי שהיא אינה מבוססת גזע כמשתמע מהמושג אנטי-שמי.

עם התפתחות האינטרנט ופלטפורמות מקוונות בתקופת ה-web 2.0, הפכה האנטישמיות חזקה וארסית כלפי יהודים, שיש לה קשר ישיר לאלימות, לטרור ולהידרדרות החברה האזרחית. האינטרנט הפך לשמש כאמצעי התעמולה המקוון לאנטישמים, ללא שליטה מרכזית של מפלגה או קבוצה פוליטית בעקבות כוחה הוויראלי שלה.

המסקנה המרכזית העולה מהדיון לעיל היא שהעלייה החדה בהיקף האנטישמיות המקוונת בשני העשורים האחרונים אינה נובעת בהכרח מאמונה אידיאולוגית או שכנוע של גולשים באמונות ובאידיאולוגיות אנטישמיות, אלא מעליתם מספרם של "מחפשי ריגושים" (“Sensation-seeking”) הנהנים מהריגושים וההנאות הרגשיות של פעולת הגלישה ומהאינטראקציות החברתיות הנלוות כמו מה"ממים" הפרובוקטיביים ומהומור האפל. כלומר, יוצרים ומשתפים של תוכן אנטישמי מקוון נהנים מהערך הבידורי של תיאוריות הקונספירציה, בדומה להנאה בספרי המדע הבדיונים ומהרומנים הנלווים להם וכן מהריגושים הנוצרים מעצם העיסוק בשנאה (Van Prooijen et. al., 2021; Gerrard, 2013). הֲנָאָה מפעילויות מקוונות כמו מצ'אט ודיונים ללא קשר לתכנים או הטרלה (Trolling) מאופיינות לרוב כפעולה סדיסטית של בריון מקוון המנסה בכוונה לפגוע (Buckels,el al 2014).

על רקע זה, חשוב להבין את האנטישמיות המקוונות ועלייתה בעידן ה-web 2.0 לא רק כאידיאולוגיה גזעית אלא כחלק מעלייתן של תיאוריות הקונספירציה שפורחות במרחב המקוון, המסתמכות על הדמיית מידע וחוסר היכולת לאתר ולמנוע מידע כזב ודיסאינפורמציה. כשם שטרם נמצא מענה טכנולוגי או רגולטורי לתופעות חדשות הכזב והפצת דיסאינפורמציה, לרבות באמצעות בינה מלאכותית או הטלת אחריות על הרשתות המקוונות, כך גם טרם נמצאו שיטות יעילות למלחמה באנטישמיות המקוונת. יתרה מכך, על בסיס ההכרה בכך שפריחת האנטישמיות המקוונות נובעת בעיקרה מחיפוש ריגושים, ספק רב אם ניתן להכחידה באמצעות הסברה ואספקת מידע מהימן.

מקורות

  1. סקוט א' ומירון ג' (2020) אנטישמיות: בין מושג היסטורי לשיח ציבורי " ציון", תש"ף. כרך פ"ה
  1. https://www.openu.ac.il/Lists/MediaServer_Documents/ury%20-%20miron%20(002).pdf
  2. Allington, W. (2020). Antisemitic Memes and Naïve Teens: Qualitative and Quantitative Impacts of the Internet on Antisemitism, the Evolution of Antisemitism 2.0, and Developing Adaptable Research Methodologies into Online Hate, Abuse, and Misinformation. https://ses.library.usyd.edu.au/bitstream/handle/2123/22444/allington_wej_thesis.pdf
  3. Allington, D., Buarque, B. L., & Barker Flores, D. (2021). Antisemitic conspiracy fantasy in the age of digital media: Three ‘conspiracy theorists’ and their YouTube audiences. Language
  4. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0963947020971997
  5. Allington, W. (2020). Antisemitic Memes and Naïve Teens: Qualitative and Quantitative Impacts of the Internet on Antisemitism, the Evolution of Antisemitism 2.0, and Developing Adaptable Research Methodologies into Online Hate, Abuse, and Misinformation.
  6. https://ses.library.usyd.edu.au/bitstream/handle/2123/22444/allington_wej_thesis.pdf
  7. https://www.pewresearch.org/internet/2018/07/03/the-positives-of-digital-life/
  8. Amadeu Antonio Foundation (2020) QAnon in Germany
  9. https://www.amadeu-antonio-stiftung.de/en/publications/qanon-in-germany/
  10. Amadeu Antonio Foundation (2021)Antisemitism in the Digital Age
  11. https://www.amadeu-antonio-stiftung.de/wp-content/uploads/2021/10/antisemitism-in-the-digital-age.pdf
  12. Arviv, E., Hanouna, S., & Tsur, O. (2020). It's a Thin Line Between Love and Hate: Using the Echo in Modeling Dynamics of Racist Online Communities. https://arxiv.org/pdf/2012.01133.pdf
  13. Bodner, J., Welch, W., & Brodie, I. (2020). Covid-19 conspiracy theories: QAnon, 5G, the New World Order and other viral ideas. McFarland.
  14. https://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1284&context=etd
  15. Bloom M. (5.6.2021) We knew QAnon is anti-Semitic. Now we know it’s racist, too/ The Bulletin of the Atomic Scientists https://thebulletin.org/2021/07/we-knew-qanon-is-anti-semitic-now-we-know-its-racist-too/
  16. Buckels, E. E., Trapnell, P. D., & Paulhus, D. L. (2014). Trolls just want to have fun. Personality and individual Differences, 67(97-102). Trolls just want to have fun (scottbarrykaufman.com)
  17. Dafaure, M. (2020). The “Great Meme War:” the Alt-Right and its Multifarious Enemies. Angles. New Perspectives on the Anglophone World, (10). https://journals.openedition.org/angles/369
  18. Fabiani A. (14.9.2020) What is QAnon, the pro-Trump conspiracy theory that took over the internet? Screen Shot
  19. https://screenshot-media.com/visual-cultures/internet-culture/what-is-qanon/
  20. Fabiani A. (27.5.2021) QAnon’s blatant antisemitism is finally exposed and some conspiracy theorists aren’t happy about it. Screen Shot https://screenshot-media.com/visual-cultures/internet-culture/qanon-antisemitism-exposed/
  21. Garrard E. (2013) The pleasures of antisemitism Fathom https://fathomjournal.org/the-pleasures-of-antisemitism/
  22. Greenspan R. E. (11.2.2021) The history of QAnon: how the conspiracy theory snowballed from the fringes of the internet into the mainstream Insider
  23. https://www.insider.com/qanon-history-who-is-q-conspiracy-theory-what-does-believe-2021-2
  24. Guhl, J., & Davey, J. (2020). Hosting the ‘Holohoax’: A snapshot of Holocaust denial across social media. The Institute for Strategic Dialogue. http://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2020/08/Hosting-the-Holohoax.pdf
  25. Habermas, J., & Press, P. (1989). The public sphere: An inquiry into a category of Bourgeois society.
  26. Hagen, S., & Jokubauskaitė, E. (2020). 6 Dutch junk news on Reddit and 4chan/pol. The Politics of Social Media Manipulation, 169-216 https://www.researchgate.net/publication/349681040_6_Dutch_junk_news_on_Reddit_and_4chanpol
  27. Hübscher M. & von Mering S.(2020)Antisemitism on social media Routledge https://www.routledge.com/Antisemitism-on-Social-Media/Hubscher-Mering/p/book/9781032059693
  28. ISD (April 2021) Institute for Strategic Dialogue The rise of antisemitism online during the pandemic
  29. https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2021/06/the-rise-of-antisemitism-during-the-pandemic.pdf
  30. Knuttila, L. (2011). User unknown: 4chan, anonymity and contingency. First Monday.16(3)
  31. Morris, L. Beck, L (12.11.2020). "Germany's protests against coronavirus restrictions are becoming increasingly radical". The Washington Post.
  32. https://www.washingtonpost.com/world/europe/germany-coronavirus-lockdown-protests/2020/11/12/3e9879ea-2422-11eb-9c4a-0dc6242c4814_story.html
  33. Oboler, A. (2008). Online Antisemitism 2.0.‘Social Antisemitism’on the ‘Social Web,’. Jerusalem Center for Public Affairs, 67. Online Antisemitism 2.0. "Social Antisemitism" on the "Social Web" (jcpa.org)
  34. Papasavva, A., Blackburn, J., Stringhini, G., Zannettou, S., & Cristofaro, E. D. (2021, April). “Is it a Qoincidence?”: An Exploratory Study of QAnon on Voat. In Proceedings of the Web Conference 460-471.
  35. https://arxiv.org/pdf/2009.04885.pdf
  36. Pettipiece T. (15.4.2021) History repeats itself: From the New Testament to QAnon
  37. https://carleton.ca/grs/2021/history-repeats-itself-from-the-new-testament-to-qanon/
  38. Schwarz-Friesel, M. (2019). “Antisemitism 2.0”—The Spreading of Jew-hatred on the World Wide Web. In Volume 1 Comprehending and Confronting Antisemitism (pp. 311-338). De Gruyter
  39. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/23240/1006914.pd
  40. Stanton G (9.5.2020) QAnon is a Nazi cult, rebranded. Just Security
  41. https://www.justsecurity.org/72339/qanon-is-a-nazi-cult-rebranded/
  42. Statt N. (27.9.2016) Anti-Defamation League identifies Pepe the Frog meme as anti-Semitic hate symbol The Verge https://www.theverge.com/2016/9/27/13083400/anti-defamation-league-pepe-the-frog-trump-alt-right-hate
  43. Tollefson, J. (2021). Tracking QAnon: how Trump turned conspiracy-theory research upside down. Nature.
  44. Tracking QAnon: how Trump turned conspiracy-theory research upside down (nature.com)
  45. Tuters, M., & Hagen, S. (2020). (((They))) rule: Memetic anta-gonism and nebulous othering on 4chan. New Media & Society, 22(12), 2218-2237. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1461444819888746
  46. van Prooijen, J. W., Ligthart, J., Rosema, S., & Xu, Y. (2021). The entertainment value of conspiracy theories. British Journal of Psychology.
  47. The entertainment value of conspiracy theories – Prooijen – – British Journal of Psychology – Wiley Online Library
  48. Wikisource (12.9.2019) On the Pleasure of Hating https://en.wikisource.org/wiki/On_the_Pleasure_of_Hating
  49. Yglesias M. (6.7.2016) The (((echo))), explained/ Vvox.
  50. https://www.vox.com/2016/6/6/11860796/echo-explained-parentheses-twitter
  51.  

אודות ד"ר יעקב הכט

כותב המאמר הוא חוקר עצמאי בנושאים הקשורים לתרבות המקוונת וחוקר במרכז לחקר האינטרנט של אוניברסיטת חיפה (http://jacobhecht.com)