מה חשוב לבדוק כשאתם הופכים את המיזם או העסק שלכם לחנות אינטרנטית? מה חשוב לדרוש מאיש המקצוע שבונה עבורכם את החנות? במאמר שלפניכם נסקור את 10 הצעדים הכי חשובים שאתם צריכים לשים לב אליהם.
בעידן בו יותר ויותר אנשים מבצעים את הרכישות שלהם דרך האינטרנט וחנויות וירטואליות באינטרנט מאיימות גם על עסקים ותיקים ויציבים כגון רשתות האופנה, אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור. מי שיקדים לפתוח חנות משוכללת ועדכנית ישיג יתרון לעומת המתחרים ולמרבה המזל יש תחומים שבהם התחרות עדיין נמוכה.
אז מהם השלבים הקריטיים ביותר בהקמת חנות אינטרנטית?
1 קבלו החלטה: איפה תפעל החנות האינטרנטית שלכם?
האם לפתוח חנות עצמאית לחלוטין או להסתמך על פלטפורמה כמו ebay או אמאזון? זהו השלב הראשון, והוא ההחלטה החשובה ביותר שאתם צריכים לקבל, כי היא תגזור למעשה את המשך השלבים ומימוש החנות האינטרנטית שלכם מחלום למציאות. הנה מידע חשוב על כל אחת מן האופציות:.
אופציה ראשונה: פתיחת חנות תחת המטריה של Ebay, Amazon וכו'
זוהי אופציה מתאימה מאוד למי שפונה לשוק הבין-לאומי. אמאזון אומנם נכנסה לשוק הישראלי לא מזמן, אך היא עדיין לא נתפסת כחלופה איכותית לרכישות בתוך הארץ. היתרון כאן, הוא שאתם לא צריכים לדאוג כלל לפיתוח של הפלטפורמה. יתרון נוסף וספציפי לאמאזון הוא שאתם יכולים למכור מוצרים שנמצאים במחסנים של אמאזון בלי הצורך לאחסן אותם… אפשרות זו נקראת Drop Shipping. בינתיים אין מחסנים כאלו בישראל.
אופציה שנייה: פתיחת חנות באמצעות פלטפורמה עצמאית
בעבר היו יחסית מעט פלטפורמות עצמאיות לחנויות אינטרנטיות בישראל ואפשר היה לספור אותן על יד אחת. כיום השוק גדל בצורה מפתיעה ויש גם מערכות רבות מחו"ל שעברו התאמה לשוק הישראלי ונמכרות תחת מיתוג ישראלי.
לא תמיד יש צורך לבחור במערכת המשוכללת ביותר. לדוגמה, חנות עם 100 מוצרים בקטלוג שאפשר לפזר על פני עשרה עמודים לא תדרוש תשתית חזקה כמו אתר עם אלפי מוצרים בקטלוג שהגולש אמור לנווט בהם במהירות בלי להרגיש תקיעות או גמגומים (גם במובייל).
מרבית הפלטפורמות נבדלות זו מזו לא רק בעושר הפונקציות, אלא גם ביכולת לשדרג אותן בשלב מאוחר יותר. חלק מהחברות בשוק עובדות עם מערכת ייחודית רק להן וחלק עם מערכות בקוד פתוח שעברו התאמה אישית. גם קידום אתרים (SEO) זהו שיקול חשוב – שכן חשוב מאד לקדם את החנות בצורה אורגנית בגוגל.
היתרון הגדול של מערכת בקוד פתוח הוא שברמת העיקרון כל חברה שמכירה את המערכת יכולה לבצע בה שינויים וכך הלקוח לא צריך לפחד שמה יהפוך להיות שבוי של חברה אחת ספציפית.
לעומת זאת, לעיתים גם למערכות סגורות יש יתרון. לדוגמה, חברות רבות מציעות מודל על פי שכירות שלא תמיד אפשר למצוא בקוד פתוח (שהרי קוד פתוח זמין לכל אחד). יש לקוחות שיעדיפו לא להתחייב.
שאר השלבים פה רלוונטיים לאופציה השנייה מכיוון שזו עדיין האופציה הכי רלוונטית כיום לדעתי (ד.ז)
2 צומת החלטה טקטית נוספת – החליטו האם עדיף לכם להשתמש בתבנית מוכנה לבין חנות בהתאמה אישית
יחד עם המגוון הגדול יותר של פלטפורמות שנכנסו לשוק הישראלי, אפשר גם למצוא יותר תבניות ועיצובים. זאת בניגוד לעבר, אז כמעט כל החנויות השתמשו באותה 3-2 תבניות בסיסיות ומשעממות עם שינויים מזעריים וכמעט בלתי מורגשים.
ההבדל נעוץ כמובן במחיר ועשוי להיות הבדל אסטרונומי גם אם החלטתם לבחור באותה הפלטפורמה באותה החברה. חלק מהחברות מציגות באתר שלהן רק את האתרים הייחודים שדורשים תהליך אפיון ארוך ומורכב (כפי שנסביר בהמשך), אך לעיתים דווקא הגרסה הרזה היא זו שתשרת אתכם בצורה טובה. לדוגמה, אם אתם מוכרים מוצרים בלעדיים או שוברים את השוק, העיצוב יהיה קריטי פחות עבורכם כל עוד הוא נראה מספיק אסתטי.
בכל אופן, דרשו שתהיה לכם אפשרות לעבור בעתיד לתבנית בסיס אחרת או לשדרג לתבנית טובה יותר מכיוון שהסטנדרטים ברשת רק הולכים ועולים.
3 ואם בחרתי בחנות בהתאמה אישית, שהיא מורכבת יותר?
אם החלטתם לבחור בפלטפורמה מורכבת יחסית ועיצוב מותאם אישית, סביר להניח שאחד השלבים הקריטיים בהקמת האתר יהיה שלב האפיון: בשלב זה מפרקים את האתר למסכים שונים ודואגים ליצור סקיצה מלאה של כל מסך שעליכם יהיה לאשר אותה. לאחר שלב הסקיצות הופכים את המסכים לאינטראקטיביים ומחברים אותם יחדיו לאתר שנמצא בשרת הפיתוח.
זהו השלב שבו אתם צריכים להיות ערניים במיוחד: הקפידו לשאול שאלות ולהיות מעורבים בכל התהליך עד כמה שניתן. אל תתנו לחברה להשתלט על הפרויקט מכיוון שבסופו של דבר קל לה יותר לעשות דברים שהיא מכירה, אבל לא בהכרח יתאימו לכם. הקפידו לסגור מראש עם הספק ששכרתם את מספר החלופות לסקיצות המוצעות לכם על ידו, וסגרו מראש כי לפני התקדמות של הספק למימוש וביצוע בפעול של הקמת החנות – נדרש אישורכם לשלב זה.
4 חשוב: שימו לב לנושא הסליקה ובחרו באפשרות הסליקה המשתלמת ביותר
תחום הסליקה הוא אחד התחומים המורכבים יותר כאשר מגיעים להקמת חנות וירטואלית. הסיבה היא שיש בשוק לא מעט חברות סליקה שלכל אחת חבילות משלה. בדרך כלל מדובר על שילוב של דמי מנוי חודשיים או תשלום חד פעמי + עמלות מכל עסקה.
למרבה המזל, קל יחסית להשוות מול החברות מכיוון שהעמלות או החבילות כוללות בדרך כלל גם את העמלות לחברות האשראי. חשוב לא פחות לבדוק שהפלטפורמה בה בחרתם לחנות הוירטואלית תומכת בממשק של חברת הסליקה.
לסליקה ישירה עם אשראי צריך להוסיף את אפשרות התשלום ב-PayPal שהיא כיום Must, אך גם בה העמלה לא קטנה.
כמה נקודות לתת עליהן דגש כשבוחרים חברת סליקה:
- העברת נתונים מאובטחת ושימוש בתקן PCI
- התממשקות למערכות חיצוניות – לדוגמא מערכות CRM, הנהלת חשבוניות וכו'. בהיקפים גדולים מדובר בחסכון משמעותי מאד של זמן וכסף – אוטומציה היא העתיד
- שירות – כמו בכל דבר, שירות טוב ומענה בזמן סביר הוא חובה
- אפשרויות סליקה – וודאו שהחברה מאפשרת לסלוק את רוב חברות האשראי. יש ספקים למשל, שלא עובדים עם אמריקן אקספרס ו/או עם דיינרס.
- מחיר – לדעתי, על מחיר אפשר קצת להתפשר בהנחה ששאר התנאים מתקיימים. לא הייתי מתפשר על נושא האבטחה על חשבון המחיר, למשל.
5 שימו דגש על אבטחה מקיפה
המונח המוכר ביותר בתחום אבטחת החנויות באינטרנט היא SSL או "תעודת אבטחה". תקן זה מבטיח שכל מידע הנשלח בין הדפדפן של הלקוח לבין השרת של האתר יוצפן, ובכלל זאת פרטי האשראי. אפשר לרכוש תעודת אבטחה חיצונית, אך חברות רבות לבניית חנויות אינטרנטיות מציעות אותה כחלק מבניית החנות.
אך תעודת SSL כשלעצמה אינה מספיקה מכיוון שבתוך המערכת של האתר ישנו מידע רגיש נוסף כגון פרטי הלקוחות והסיסמאות שלהם וכמובן הסיסמאות שלכם לפאנל הניהול והמערכת.
לכן, עליכם לדרוש הצפנה גם ברמת הנתונים, לוודא כי קיים גיבוי אוטומטי על גבי השרת עצמו וכמובן לבחור בסיסמאות קשות לפיצוח. אם יש עובדים או אנשים אחרים עם גישה למערכת, עדכנו גם אותם בנהלים.
6 שימו לב לתמיכה בהיבט של קידום אתרים (SEO)
כאמור, יותר ויותר עסקים עוברים למכור באינטרנט והזירה נעשית יותר ויותר צפופה. כיום רוב המערכות תומכות בכל האספקטים הקריטיים של קידום אתרים (SEO), אך ההמלצה היא בכל מקרה לעבוד עם מקדם אתרים צמוד בשלב הקמת המערכת כדי שלא לפספס את ההזדמנות להוסיף תכונות שימושיות ל-SEO.
מלבד זאת, חשוב לחבר את האתר כמה שיותר מוקדם לכל הכלים של גוגל כדי שלא לפספס מידע חשוב.
מדובר בכלים משמעותיים לתהליך – גוגל אנליטיקס וגוגל Search Console, המאפשרים לקבל מידע קריטי וחיוני אודות מקורות התנועה לאתר, מספר הגולשים המבקרים באתר, זמני השהייה ובפעולות שביצעו באתר, וכן ניטור אחר ביצועים של האתר בחיפוש, שגיאות, דוחות מהירות ועוד המון מידע חשוב.
7 ודאו חיבור למערכת קיימת של החנות הפיזית
עסקים רבים שמקימים חנות אינטרנטית בנוסף לחנות פיזית צריכים להתרגל לעבוד עם שתי מערכות במקביל. כדי להפוך את המשימה הזו לכמה שיותר פשוטה, חשוב לוודא כי החנות הווירטואלית שלכם תומכת במערכת ה-CRM או ERP המקבילה. לעיתים יהיה צורך לחבר בין שתי המערכות באמצעות "ממשק למתכנתים" הידוע גם כ-API. גם אלמנט זה צריך להופיע במסמך הדרישות שלכם מהחברה המבצעת עבורכם את הקמת החנות האינטרנטית, או שאם אתם מקימים לבד – זכרו לקחת זאת בחשבון.
מרבית החנויות כיום יודעות להתחבר גם למערכות סליקה אלקטרוניות, חברות שילוח ואתרי השוואת מחירים.
8 בדקו את מידת התאמת השימושיות במובייל
כבר דיברנו על התאמה למובייל, אך חשוב להדגיש שיש הבדל בין אתר שהתצוגה שלו מתאימה למובייל לבין אתר עם חווית שימוש (UX) טובה במובייל. לדוגמה, אם הלקוח צריך לגלול עשרים שניות רק כדי להגיע לרשימת המוצרים, כנראה משהו בעיצוב לא עובד טוב. עיצוב לא אופטימלי מוביל לאחוזי נטישה גבוהים ואיבוד של המרות פוטנציאליות.
אין תשובה אחת לשאלה כיצד יוצרים חווית שימוש טובה, אך ישנן מערכות שמאפשרות לכם לשחק עם האופן שבו האתר יופיע במובייל ולא רק להסתפק בהתאמה אוטומטית מתבנית למחשב האישי לתבנית המובייל. ודאו מול החברה המבצעת סעיף של ביצוע ההתאמה למובייל בצורה אופטימלית.
9 טיפול במוצרים
בעלי חנויות שמוכרים אלפי מוצרים באתר עשויים לגלות שמדובר במשימה לא פשוטה, ולכן חייבת להיות בחנות אפשרות נוחה לייבוא של מוצרים ממערכת חיצונית.
האפשרות הכי פופולארית לייבוא מוצרים היא דרך קובץ גיליון אלקטרוני שכולל את כל השדות הרלוונטיים. הפורמט האוניברסלי שכמעט כל חנות תומכת בו הוא פורמט CSV אותו אפשר לשמור בתוך תוכנת אקסל, לשמור דרך גיליון גיליון אלקטרוני של גוגל וכו'.
קובץ זה מכיל שדות רלוונטיים עם פרטים של כל מוצר, לדוגמא:
- שם המוצר
- מחיר
- יצרן
- תיאור
- כותרת (לגוגל)
- פרמטרים נוספים במידה ורלוונטי (מידה, צבע וכו')
בנוסף לכך, רצוי להכין את המידע על המוצרים ל-Merchant Center של גוגל. אפשרות זו תאפשר לכם בעתיד לבצע קמפיין ממומן למוצרים בחנות באמצעות מודעות ייחודיות ב-Google Shopping.
מכיוון שכיום מדובר בפורמט חדש יחסית, לא כל החנויות תומכות בו (לעיתים מדובר בפלאגין חיצוני שצריך להתקין) ולכן עדיף להיוועץ מראש באיש מקצוע.
בהצלחה!