כל אחד יכול להקים עסק מקוון, אבל איך להקים עסק מקוון מצליח? איך להשתמש ברשת כדי לקדם את העסקים הקיימים שלכם? באחד המאמרים הקודמים עסקנו ברשתות חברתיות המובילות. כעת, במאמר הנוכחי, נראה לכם איך אפשר לרתום את הרשתות החברתיות לטובתכם, ואיך לשווק את עצמכם ברשת בהצלחה, אפילו להפוך את עצמכם למותג(!) והכל באמצעות הסיפור של גארי ויינרצ'ק.

גארי ויינרצ'ק, במקור מניו ג'רזי, בן 39 בסך הכל, הוא בן למהגרים רוסים שהחזיקו חנות יין אפרורית במדינה הלא פחות אפרורית. ויינרצ'ק מיתג מחדש את חנות היין הצנועה של הוריו, והפך אותה מעסק שמרוויח ארבעה מיליון דולר בשנה לעסק שמרוויח 45 מיליון דולר בשנה, כולל מכירת יין דרך הרשת. על הדרך, ויינרצ'ק הקים בלוג וידאו מצליח עם 80,000 צופים מדי יום, הפך להיות אחד המומחים הגדולים באמריקה ליין, התארח בתוכניות טלוויזיה ידועות, כתב שני ספרים וכיום הוא בעצמו מייעץ לעסקים איך לקדם את עצמם באמצעות מדיה חברתית, והוא סיפור הצלחה שמגלגל מיליוני דולרים מדי שנה. בואו נלמד מהניסיון שלו.

לאכול חצץ

ויינרצ'ק בצעירותו, שהשתעמם בחנות של הוריו, החל לקרוא מגזיני יין מקצועיים, כמו Wine Spectatorואחרים, והחל לפתח דעות וביקורת משלו על יינות. כיון שכקטין היה אסור לו לצרוך יין, הוא החל לאמן את החך שלו – הוא טעם ירקות ופירות מוזרים, דשא, עפר, אבנים וטבק.

את שנותיו בקולג' הוא בילה במיתוג מחדש של חנות היין של הוריו. בהיותו קניין היין היחיד של החנות, ועם הניסיון שצבר בנערותו, הוא צבר לעצמו שם כמומחה ליינות, ואנשים גם החלו מבקשים את עצתו. הוא הפך את החנות ל-"ספריית היין", מקום שבו אנשים יכולים לטעום יינות ולהרחיב את הידע שלהם.

אבל את התפנית הגדולה בקריירה שלו, קיבל גארי כשהקים את בלוג הווידאו Wine Library TV, ב-2006. ההגשה והפתאורה היו פשוטות להחריד: גארי ישב ליד שולחן בקומה העליונה של החנות, ופשוט דיבר למצלמה, הציג יינות ודיבר עליהם. הכותרות והעריכה היו הכי ביתיים שיש, עם אפקטים בסיסיים לכותרות, על גבול המביך – אבל זה עבד! ולמה? כי גארי, לא בדיוק חתיך הורס, או אפילו מישהו שבעגה המקצועית "עובר מסך",  הביא איתו ידע אמיתי, כנות ותשוקה אמיתית לתחום העיסוק שלו, וזה הורגש בסרטונים – כמו גם ערך מוסף משמעותי ללקוחות העתידיים שלו. עוד נקודה חשובה: כנות ואמת – לגארי לא הייתה בעיה לקטול גם יינות שנמכרו על ידי החנות המשפחתית שלו. זה הוסיף לאמינותו בעיני הגולשים.

גארי מספר באתר שלו: "בהתחלה, רציתי שאנשים ינסו יינות שונים. איך יהיה לך יין חביב עליך אם אתה מכיר אך מעט? שנית, רציתי שאנשים יבטחו בחך שלהם. אם יין מוצא חן בעיני החך שלך, זו כנראה בחירה טובה".

מה שהפריע לויינרצ'ק, הוא הגישה המתנשאת והיודעת סוד של הסומלייה (מלצרי היין המקצועיים), ובעלי חנויות סנובים שלא רצו, או לא היו מסוגלים, לחנך ולהרחיב את הידע של הלקוחות – לצד השפה המסתורית והמיסטית שסבבה את עולם היין, והפכה את העיסוק בו למרתיע – בלוג הווידאו של גארי הפך את הקונספט הזה על ראשו.

חלקו את הידע שלכם

בבלוג הווידאו שלו, גארי יצא להעשיר ולהרחיב את הידע של צופיו. הוא נתן להם תמורה בלי לצפות לרווח. מלבד הגישה הישירה ובגובה העיניים לטעימה וביקורת של יין  (בניגוד למבקרי היין הממוסדים, גארי משתמש בביטויים ברורים ודימויים יומיומיים כמו "ליין הזה יש טעם של כפפת בייסבול" או "ליין הזה יש טעם של לכלוך"), הוא העשיר את צופיו בידע כמו ההשפעה של אזורי הגידול הגיאוגרפיים של הענבים על טעם היין, איך לקנות יין, ושחט מיתוסים כמו שימושים ליין לבן ואדום והיתרונות של שמות גדולים לעומת יינות לא מוכרים.

פרקים מיוחדים בבלוג הוקדשו לנושאים כמו איך לאמן את החך שלכם לזהות טעמים, ההשפעה של גיל החביות והעץ או השוואות בין יינות שמוצאם מאותו אזור.

בראיון לאתר Entrepreneur , אמר ויינרצ'ק כי הסוד שלו הוא שהוא מספר סיפור, וזה מה שבידל אותו מהמתחרים שלו. אחרים לא טרחו לרתק את הקהל שלהם, אבל ויינרצ'ק החליט שהוא מספר לצופים שלו סיפור, וזה מה שבנה את ההצלחה שלו, לטענתו.

הוא גם לא שמר את הידע והבקיאות שלו לעצמו אלא הפיץ אותם. כך למשל, הוא ידע לספר לקוראיו שיינן כזה וכזה, שהיה אחראי ליין מצליח של יקב גדול, עזב אותם וכעת מוכר יין דומה או זהה תחת השם השלו – בחצי המחיר של היקב היוקרתי, המלצות על יינות טובים וזולים ועוד טיפים שיש להם ערך ומשמעות לצופים שלו.

ויינרצ'ק התמיד, עדכן והעלה סרטונים על יין מדי יום. הוא בנה מסביבו קהילה מקוונת של חובבי יין, שגם החלה לארגן מפגשים בעולם האמיתי ובסופו של דבר גם הוציאו את היין הקהילתי הראשון בעולם. הווידאו בלוג שלו כיום מושך 80,000 צופים מדי יום.

גארי תרגם את ההצלחה שלו לספרים רבי מכר ואף הפך את עצמו למותג וגורו של מדיה חברתית ושיווק רשתי. ולחשוב שהבחור הזה התחיל מאכילת דשא וליקוק סלעים…

תובנות

אז מה אפשר להסיק מסיפור ההצלחה של ויינצ'ק? הנה 4 תובנות ועצות מעשיות.

  1. התמידו. התמדה ועקביות בפרסומים ברשתות חברתיות, פייסבוק או יוטיוב (אם אתם מקימים וידאו בלוג כמו ויינרצ'ק) הם הכרחיים. אם תעדכנו פעם בחודש, אל תצפו לבנות קהילה או קהל נאמן בהצלחה. עדכנו בתדירות גבוהה ככל האפשר, ואל תשלו את עצמכם – מדובר בעבודה תובענית, לא משהו שעושים "על הדרך".
  2. תנו לגולשים שלכם ערך מוסף, או משהו "במתנה". ובמתנה אנחנו לא מתכוונים בהכרח לתשורה פיזית. מתנה יכולה להיות גם פריט מידע בעל ערך, מעשיר או מרחיב דעת. דוגמה טובה הוא הטיפים שויינרצ'ק חילק בחינם, כמו יינות מוצלחים ולא יקרים.
  3. היו כנים ואמיתיים. מי שחושב שהגולשים או הלקוחות שלו מטומטמים ומזלזל באינטליגנציה שלהם, כדאי שיסגור את העסק כבר עכשיו – גישה פרסומית בוטה וחסרת כנות לא תקדם אתכם הרבה. היו אמיתיים. כמו ויינרצ'ק, אל תפחדו להביע את דעתכם הכנה, ולהיות ישירים. האמינות שתבנו לעצמכם כברי סמכא, תשרת אתכם יותר בטווח הרחוק מאשר כל מכירה נקודתית.
  4. אל תפחדו לטעות. טיפ אחרון מויינרצ'ק בעצמו: אל תפחדו לטעות. התנסו, היו נועזים. בדקו מה עובד ומה לא, אבל אל תפחדו לעשות מהחשש שתטעו. רק כך לומדים, וויינר צ'ק אפילו מעיד על עצמו שהוא טעה וטועה כל הזמן.

אירועים קרובים

תגיות