על אף העובדה שהמילה שיימינג (ביוש) מתייחסת לפגיעה באדם או מותג, מתוך כוונה לפגוע במוניטין שלהם. המילה הפכה להיות שגורה כמילה המתארת גם בריונות רשת.
חשוב לעשות אבחנה בין שני המושגים. יש הטוענים כי שיימינג הוא כוחו של החלש במלחמתו בחזקים. היסטורית הביוש שימש ככלי לאותת לחורג מהנורמה לחזור לשורות הכלל. בעוד שמבוגרים יכולים לספוג הן ביוש והן בריונות ברשת בקרב ילדים מדובר בדרך כלל בבריונות. המרחב המקוון ובעיקר הרשתות החברתיות מהוות פלטפורמה נוחה לביצוע ביוש, וכוחה של התופעה נמדד בעצם כוחו של המרחב ויכולותיו הייחודיות:
- מהירות תפוצה
- עוצמת השפעה
- נצחיות
יודגש כי שיימינג ציבורי עלול להיחשב לשון הרע.
איך אני יודע אם תמונה או פוסט הם שיימינג:
קביעה האם פרסום כלשהו הוא שיימינג או לא, נמדדת בדרך כלל האם הפרסום נכלל בהוצאת לשון הרע כלפי אדם או מותג. לצורך כך יאלץ הנפגע להוכיח שאכן כך.
בהתבוננות פחות משפטית ניתן לאמץ את הגישה הבאה:
שני אנשים יודעים בוודאות האם זה שיימינג והם אלו שיכולים לשפוט – זה שכתב או עשה, וזה שעליו נכתב או נעשה. זה שכתב או עשה יודע מה רצה להשיג וזה שעליו נכתב או נעשה, יודע איך הוא מרגיש.
עשו עלי שיימינג מה אני יכול לעשות?
- ראשית מומלץ לדווח לפלטפורמה בה בוצע השיימינג. במרבית המקרים בהם הפרסום חורג מכללי הפלטפורמה הוא יוסר. עם זאת, תמיד תהיה הדילמה בין חופש ביטוי לבין שמירה על כבודו של אדם. לא תמיד ברור האם הפרסום המדובר אינו בבחינת אמת דיברתי.
- הניסיון מלמד כי לעתים לא היתה כוונת פגיעה מכוונת ופנייה ישירה אל הפוגע עשויה לעזור.
- אם השייימינג כוון למותג או בית עסק, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי כיצד נכון לנהוג.
ראיתי שעשו למישהו שיימינג מה לעשות?
כוחו של השיימינג הוא בהפצה ובשיתוף, לכן אנו ממליצים להימנע משיתוף תכנים או תמונות שפוגעות באדם או מותג, אלא אם ידוע לנו בוודאות שהפרסום נכון.
האם שיימינג זו עבירה על החוק?
- שיימינג עלול להיות הוצאת לשון הרע כלפי אדם או מותג, ולפיכך יכול להיות עבירה פלילית
- נפגע שיימינג יכול לשקול תביעה גם בסדר דין אזרחי ולאו דווקא פלילי
ניתן לדווח על שיימינג ברשתות החברתיות:
פייסבוק:
- אתה רוצה לדווח אבל אין לך פרופיל. מה עושים?
- דווח באמצעות הפרופיל שלך
- לחצו על שלוש הנקודות שעל ה-Cover photo
- ביחרו ב- Report
- סמנו Report this account